Až 65 % lidí v Evropě a USA má nadváhu či trpí obezitou. Vyplývá to ze studie komise EAT Lancet, která sdružuje bezmála čtyři desítky odborníků z 16 zemí a specializuje se na zdraví, výživu a udržitelnost. Jídelníček budoucnosti zahrnuje podle komise převážně rostlinnou stravu, avšak nevylučuje ani podíl živočišných produktů – tyto vědecky podložené poznatky jsou zásadní pro cíle, které si společnost Lidl stanovila, když na začátku roku 2023 zahájila kampaň na podporu vědomého stravování. Zákazníci v prodejnách Lidl proto naleznou široký sortiment produktů, které podporují udržitelnost i zdravý životní styl. U privátních značek potravin se rozhodl např. dlouhodobě snížit obsah soli a cukru, a naopak zvýšit podíl výrobků obsahujících vlákninu nebo rostlinných bílkovin.
Omezení soli a cukru
Lidl je jedním z prvních řetězců, který začal nabízet potraviny s nižším obsahem cukru a soli. V Evropské unii podle průzkumu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj každý člověk ročně zkonzumuje průměrně 37 kg cukru a 3,5 kg soli, což je násobek doporučených hodnot. Světová zdravotnická organizace uvádí, že pro člověka je zdravých maximálně 9 kg cukru a 1,8 kg soli. Sůl má při nadužívání také negativní vliv na naše zdraví. Naopak méně soli v potravinách zlepšuje krevní oběh, funkčnost ledvin, a dokonce působí i na chuťové pohárky – méně slané pokrmy způsobují, že citlivěji vnímáme chuť jídla. Zdraví neprospívá ani nadměrná konzumace cukru, která vede k obezitě a zvyšuje riziko cukrovky. Do roku 2025 hodlá Lidl snížit ve výrobcích svých privátních značek až 20 % přidaného cukru a soli.

Foto: Shutterstock
Vláknina a bílkoviny pro zdraví
Co naopak v sortimentu přibyde, jsou produkty obsahující více rostlinných bílkovin a vlákniny. Vláknina je důležitá pro zdraví střev, snižuje riziko cukrovky, onemocnění srdce a má pozitivní účinek na délku života. Lidl proto neustále zvyšuje podíl výrobků obsahujících vlákninu. Zákazníci ji mohou najít v celozrnných potravinách, luštěninách, ovoci či zelenině. Svůj den tak mohou zákazníci odstartovat vyváženou snídaní v podobě křupavých müsli či celozrnných výrobků. Studie Global Nutrition Report prokázala, že celozrnné výrobky jsou důležité pro zdraví a dlouhý život. Kromě vlákniny obsahují důležité minerální látky jako zinek, železo či hořčík a vitamíny v podobě B1, B2 nebo kyseliny listové. Dostatek energie naopak dodají bílkoviny, které jsou nezbytné pro růst a regeneraci svalů a podporu imunitního systému.
Kreslené postavičky pryč z obalů
Lidl také jako jeden z prvních řetězců s potravinami vyrazil do boje s dětskou reklamou. Společnost se rozhodla, že na obalech privátních značek, které vykazují velký podíl nasycených kyselin, cukru či soli, už nebudou dětské motivy. Kreslené postavičky mizí například z obalů vybraných zmrzlin a další obaly potravin budou následovat. Cílem je, aby produkty v obalech s populárními pohádkovými postavičkami dětské zákazníky nelákaly a ti se tak již od útlého věku učili jíst zdravěji.
Speciální označení výrobků
Již od loňského roku se na obalech výrobků pod privátními značkami Lidlu začíná objevovat označení NutriScore, které srozumitelně označuje výživové hodnoty produktů a slouží k jednoduché a rychlé orientaci spotřebitele při výběru potravin. Na obalech je pětistupňové označení, jež kombinuje barvy a písmena od zeleného A po červené E. Společnost Lidl má ve své stálé nabídce přibližně 1 700 produktů privátních značek a nabízí tak zákazníkům široký výběr potravin pro zdravý životní styl. Svůj sortiment navíc Lidl neustále rozvíjí na základě zpětné vazby od zákazníků i nejnovějších vědeckých poznatků.
Společnost LIDL je partnerem speciálu TOP UDRŽITELNÝ BYZNYS
•