Recyklace nebo upcyklace ve spojení s loterijním byznysem může trochu překvapit. „Nejsme továrna, ale produkt, kterého máme hodně, jsou stírací losy,“ vysvětluje Eva Nováková v rozhovoru, který vznikl ve spolupráci s projektem [ta]Udržitelnost. Loni společnost prodala 250 tun losů. Už léta je recykluje, teď však opětovné využití povýšila na produkci originálních výrobků, jako jsou tenisky, mobiliář nebo deodorizační puky. „Chceme ukázat, že upcyklované produkty mohou být designovým a kvalitním kouskem,“ říká Nováková s tím, že díky Sazce začalo téma upcyklace rezonovat i v jiných loteriích po světě.
Proč se nyní ikonickým udržitelným projektem Sazky staly zrovna reLosy? Identifikovali jste to jako oblast, kde můžete přispět k udržitelnějšímu modelu společnosti?
Udržitelnost pro nás v Sazce není nové téma, i když to možná na první pohled není tolik zřejmé. Nejsme továrna, ale produkt, kterého máme hodně, jsou stírací losy. Vracejí se nám všechny výherní losy a spolu s těmi, které se neprodají, je zodpovědně recyklujeme už přes 20 let. Skrze externího partnera se staly součástí příměsí ve stavebních izolacích nebo třeba v platech na vejce. Platforma reLosy je tak dalším řešením, jak zpracovat objemy stíracích losů, které máme. Zároveň jsme si říkali, že má tento materiál potenciál nejen pro recyklaci, ale i upcyklaci. Jenže interně bychom řešení sami nevymysleli, proto jsme do procesu přizvali odborníky různého zaměření. Šlo nám o to vyrobit něco atraktivního, či dokonce designového a užitečného. Něco, co by nahradilo produkty, které bychom jinak museli kupovat. Například mobiliář na naše eventy.
Ve své komunikaci jste uvedli, že jste se rozhodli dávat losům druhý život jako první loterijní společnost na světě. Není to trochu odvážné tvrzení?
Ačkoli se může zdát, že jde o silné tvrzení, předcházela mu důkladná rešerše. Mezi loterijními společnostmi jsme skutečně první, kdo materiál z losů upcykluje a vyrábí z něj nevšední produkty. Což nás posouvá do unikátní pozice v globálním měřítku. Jsme sice rádi, že jsme s touto myšlenkou přišli jako první, ale ještě více nás těší, že díky nám téma recyklace/upcyklace začalo rezonovat i v jiných loteriích po světě.
Jak se vyvíjí kategorie stíracích losů a nakolik je to významný produkt pro Sazku?
Stírací losy patří dlouhodobě mezi stabilní a klíčové produkty Sazky, přičemž se tento segment neustále vyvíjí. Losy jsou hodně oblíbené i jako malé dárky, a to nejen k Vánocům, kdy se jako dárky využívají asi nejčastěji. V poslední době roste i jejich obliba jako dárků na svatby, k MDŽ nebo narozeninám. Díky jejich variabilitě od výher přes cenu losu až po design se dají přizpůsobit různým příležitostem. Ročně už na výhrách vyplatíme několik miliard korun.
Když půjdeme ke konkrétním číslům, loni jste podle zveřejněných dat prodali celkem 250 tun stíracích losů. Toto číslo tedy v čase roste?
Objem losů je relativně stabilní, avšak v závislosti na trendech a rostoucí oblibě dražších losů, které jsou větší, se množství papíru pomalu zvyšuje. Abychom vliv tohoto trendu zpomalili, přistoupili jsme k redukci velikosti losů, což pomohlo snížit spotřebu papíru o zhruba 10 procent. Zmenšit losy se nám podařilo úpravou grafiky a cílem bylo zachovat počet šancí na výhru i zábavnost stírání.
Zhruba 113 tun navrácených výherních a neprodaných losů jste loni předali k recyklaci, kdy se využijí k výrobě dalších papírových výrobků. Z čísel plyne, že více než polovina losů stále končí v koši. V létě začal pilot, v rámci kterého mohou lidé na vašich pobočkách vracet i nevýherní losy. Jaký je zatím ohlas?
Zájem zákazníků nás velmi mile překvapil. Možnost vracet své nevýherní losy lidé hojně využívají a pochvalují si, že tak mohou alespoň trochu pozitivně přispět k udržitelnému cyklu. Zároveň je baví myšlenka, že i když je jejich los nevýherní, může se stát třeba kusem nábytku.
Kde berete sami surovinu pro výrobu losů?
Hledáme cesty, jak v oblasti surovin pokročit a minimalizovat náš dopad na životní prostředí. V současné době jednáme s dodavateli o tisku stíracích losů na papír s certifikací FSC mix, který zajistí udržitelnější zdroj surovin. Od nového roku by většina výroby měla využívat tento papír.
V upcyklaci jste začali dvěma produkty – teniskami s podrážkou z losů a víceúčelovým modulárním nábytkem. Další ještě nerealizovanou variantou jsou pumptracky, tedy dráhy pro BMX. Proč padla volba zrovna na tyto výrobky?
Všechny upcyklované produkty jsou spojené s tím, co Sazka dlouhodobě podporuje, což je sport a pohyb. Tenisky byly první vlaštovkou celé platformy a měly za cíl přitáhnout pozornost a nasvítit problematiku udržitelnosti a upcyklace. Jsou pěkným sběratelským kouskem. Dále máme v průběhu roku spoustu eventů, na které potřebujeme mobiliář, a tak místo toho, abychom jej kupovali nový nebo si ho neustále půjčovali, nechali jsme si ho vyrobit z materiálu, kterého máme hodně – stíracích losů. Proto vznikl modulární nábytek, který na akcích aktivně využíváme. Nábytek už letos byl součástí například zážitkového festivalu Prague Bike Fest, největšího cyklistického závodu v Česku Czech Tour nebo Lipno Sport Festivalu. A co se týká třetího produktu, tak Sazka je dnes největším podporovatelem BMX komunity v Česku a naší ambicí je, aby se upcyklace stala při výrobě pumptracků standardním řešením. V tuto chvíli se na pumptracku usilovně pracuje a rádi bychom ho představili už v listopadu na Life! festivalu v Brně.
Co chystáte dál? Jak daleko je studentská výzva pro začínající designéry, z níž by měly vzejít nové nápady?
V plánu máme další projekty, na kterých pracujeme. Vyhlášení studentské výzvy Reborn Design 2024 proběhlo v červnu a studenti přišli se skvělými nápady. Vítězem kategorie „papír“, která obsahovala naše Sazka losy, ale hlavně absolutním vítězem soutěže se stal návrh ekologických deodorizačních puků od Václava F. Matyáše, který zaujal svou inovativností i praktickým využitím. Máme z něj velkou radost a společně se studentem jsme ve fázi výroby prvních 1 300 kusů, které využijeme při různých příležitostech.
Jaká jsou základní kritéria pro to, abyste nápad přijali a realizovali ho?
Obecně jsou hlavními kritérii pro všechny nové upcyklované produkty udržitelnost, inovativnost a možnost reálného využití. Hledáme projekty, které budou mít pozitivní dopad, využijeme v nich co největší množství losů a zároveň nabídnou něco jedinečného.
Osvědčila to praxe u dosud vzniklých výrobků?
Dosud vzniklé výrobky v rámci platformy reLosy určitě spojují udržitelnost s praktickým využitím. Chceme ukázat, že upcyklované produkty mohou být designovým a kvalitním kouskem. Například modulární nábytek z losů nabízí variabilitu, jde jej totiž v prostoru různě skládat dohromady dle libosti a nahrazuje zakoupení nového nábytku. Tenisky zase ukazují, jak lze skloubit módní design s udržitelným přístupem ve volbě materiálů. A ekologické deodorizační puky, které zvítězily ve studentské výzvě Reborn Design a jejichž název ještě vymýšlíme, jsou určené pro pohlcování pachů v domácnostech. Produkty jsou nejen funkční, ale zároveň představují kreativní možnosti upcyklace.
Je vaším záměrem dospět postupně k produktu, který uvedete na trh a budete ho prodávat?
Nemáme v plánu tyto ani další produkty prodávat. Naším hlavním cílem je ukázat, že papír použitý k tisku losů ekologicky recyklujeme a snažíme se hledat i zajímavé projekty na jejich smysluplnou upcyklaci. Produkty jsou spíše ukázkou naší snahy o zodpovědný přístup k životnímu prostředí než komerčním projektem. Zároveň bychom tím chtěli inspirovat ostatní k zamyšlení, jestli by se losy nehodily i pro jejich výrobu. Rádi bychom je poskytovali jako vstupní materiál.
Neuvažujete i tím směrem, že papírové stírací losy jednou nahradí nějaká digitální forma a fyzický odpad vůbec nevznikne?
Online losy máme v nabídce již několik let a je to pohodlná zábava, kterou si zákazník může zahrát, kdykoliv má pocit, že zrovna teď by se na něj štěstí mohlo usmát. Ale papírový los je papírový los. Musíte si pro něj dojít, vybrat si ho, máte v ruce něco hmatatelného. Můžete ho darovat a tím je jeho využití širší. Záleží tedy jen na preferenci zákazníka, i dané příležitosti. Fyzický odpad samozřejmě nepřehlížíme a aktivně se zaměřujeme na jeho smysluplné využití. Právě proto jsme spustili platformu reLosy. Tím nabízíme udržitelné řešení pro ty, kteří stále preferují papírovou formu losů.
Eva Nováková
Působí v Sazce více než 10 let a věnuje se rozvoji kategorie stíracích losů, která za tu dobu vyrostla z milionů na miliardy. Podílela se na klíčových marketingových kampaních, které pomohly vybudovat silné značky, jakými jsou například Černá perla či Rentiér. V losech vidí hravost, díky které ji i po tolika letech práce s nimi stále baví.
•