V roce 2027 budeme platit 50 % všech transakcí pomocí digitálních peněženek

Příklon spotřebitelů k digitalizaci a bezhotovostním platebním metodám v České republice potvrzují údaje Sdružení pro platební karty, podle nichž se platby kartou u obchodníků za posledních pět let zdvojnásobily, to samé platí i u bezkontaktních plateb.

Virtuálních karet bylo vydáno v roce 2023 v ČR dokonce šestkrát více než v roce 2020. Podle světového průzkumu Global Payments placení v hotovosti pomalu ustupuje, i když například v Německu a Itálii si stále drží vyšší popularitu ve srovnání s jinými evropskými zeměmi. Evropská unie navíc v letošním roce schválila směrnici zavedení maximálního limitu pro placení v hotovosti ve výši 10 000 eur, kterou budou muset členské státy zapracovat do svých zákonů a bude platit od července 2027.

Digitální peněženky, tj. placení pomocí mobilní aplikace, která je propojená s platebními kartami a lze ji využívat i k placení na internetu ve formě webové platformy, jsou pro spotřebitele první volbou, jak v online nakupování, tak v kamenných obchodech. Platební karty sice ztrácejí na digitální peněženky, ale stále si udržují vysoký podíl na trhu díky bezpečnosti a věrnostním programům, jak vyplývá z reportu Global Payments od společnosti Wordpay, který přináší informace o spotřebitelském chování při placení v kamenných prodejnách a na e-shopech.

„V České republice v současné době platí limit pro placení v hotovosti 270 tisíc Kč, tato částka se bude muset snížit na 10 000 eur díky nové směrnici EU, ale na rozdíl od jiných evropských států se nejedná o velkou změnu. Navíc Češi jsou ve srovnání s některými sousedy velmi technologicky vyspělí, co se týče bezhotovostního placení a používání mobilních aplikací na správu svých financí a hotovostní transakce nevyhledávají,“ uvádí Marek Sabaka, obchodní ředitel pro sekci Creditea.

Podle údajů Sdružení pro platební karty v České republice pokračuje rostoucí trend v používání platebních karet při placení u obchodníků. Enormní nárůst zaznamenávají platby pomocí NFC, tedy bezkontaktní platby pomocí platební karty nebo mobilního zařízení, ať již telefonu, hodinek nebo náramku. Uživatelské pohodlí a snadná obsluha kdekoliv a kdykoliv jsou hlavní motory velmi rychlého vývoje alternativních metod placení. Naproti tomu výběry z bankomatů mírně klesají.

Digitální peněženky

Digitální peněženky jsou nejpopulárnější platební volbou, v roce 2023 tvořily 50 % globálních e-commerce transakcí a do roku 2027 se očekává, že dosáhnout polovinu všech transakcí, jak při nakupování na e-shopech, tak v kamenných obchodech. Oblíbené jsou především v Dánsku, Německu, Velké Británii, Itálii a Španělsku.

„Spotřebitelé vyhledávají, co nejjednodušší metody, jak při nákupu, tak placení, ale i při žádosti o úvěr. Pokud není služba online, zavírá si cestu k velkému množství potenciálních zákazníků. V Creditea jsme zaznamenali v říjnu 35% nárůst online žádostí o úvěr oproti předchozímu měsíci ve všech věkových kategorií. Nejedná se tedy čistě jen o specifikum mladší generace. K vyššímu zájmu pomohlo i spuštění mobilní aplikace, která umožňuje správu dluhu pohodlně v jakémkoliv okamžiku v mobilním telefonu,“ vysvětluje Martin Křikava, marketing manažer pro značku Creditea.

Platební karty

Karty zůstávají stále relevantní formou placení. Nejpopulárnější jsou v Evropě a severní Americe. Kreditní karty zůstávají nejpoužívanější při cestování a v útratách za zábavu a mají navíc další doplňkové služby, jako incentivní programy nebo snadnou chargeback funkci. Větší popularitu mají v severní Americe, což je spojeno s přísnějšími pravidly odměn a poplatků spojených s používáním kreditních karet v Evropě. 

41 % Evropanů používá k placení v kamenných obchodech debetní kartu, kreditní kartu používá pouze 21 %. V USA jde o obrácený poměr. Největší podíl placení debetní kartou je v rámci Evropy ve skandinávských zemích a Nizozemí, v Norsku je to až 70 % všech transakcí, oproti tomu hotově zde platí pouze 4 % transakcí.

Platba u obchodníků

Pro zákazníky je nejdůležitější při placení u obchodníků a na e-shopech rychlost transakce, bezpečnost a snadnost i pro první uživatele. Například 11 % Američanů opustilo určitý e-shop, který nenabízel jejich oblíbenou metodu placení.

Foto: Shutterstock

„Stejně jako při nakupování, roste náročnost zákazníků při žádosti o úvěr. Nejdůležitější je pro ně jednoduchost, rychlost, ale také bezpečnost a transparentnost,“ vysvětluje Martin Křikava, marketing manažer pro značku Creditea.

Hotovost je stále dominantní v Německu, Španělsku a Itálii

Používání hotovosti sice v čase klesá, ale zůstává důležitým nástrojem pro miliardy spotřebitelů po celém světě, zejména v ekonomikách s nižšími příjmy. V roce 2023 tvořila hotovost 16 % globálních transakcí. Stále více než čtvrtina transakcí v obchodech probíhá v Německu a Polsku hotovostně, i když ji již předčí debetní karty. V USA oproti tomu tvořilo počet transakcí v obchodech hotovostí 11 % v roce 2023 a předpokládá se další pokles v roce 2027 až na 8 %.

EU letos schválila směrnici na placení v hotovosti na 10 000 eur. Některé státy EU například nemají žádné limity, některé maximální částku dokonce již snížily. Nizozemsko například od dubna příštího roku snižuje tento limit na 3 tisíce eur. Bez limitu jsou dnes pobaltské státy, Finsko, Švédsko, Slovinsko, Kypr a Lucembursko. V Německu můžete platit neomezeně v hotovosti, ale při platbě nad 10 000 eur se musíte identifikovat.

Příklon spotřebitelů k digitalizaci a bezhotovostním platebním metodám potvrzují i údaje Sdružení pro platební karty, podle nich vzrostly platby v roce 2023 pomocí platebních karet vydaných v ČR u obchodníků o 75 % ve srovnání s rokem 2020.

Přečtěte si také