Obchodní řetězec Kaufland začal svým zákazníkům nabízet produkty od regionálních dodavatelů ve vybraných prodejnách na podzim roku 2021. Během pouhých tří let se nabídka lokálních výrobků rozrostla do jedenácti krajů Česka a 75 prodejen, do kterých své produkty pravidelně vozí více než 160 regionálních dodavatelů. Cílem řetězce je rozšířit regionální sortiment do konce obchodního roku do všech krajů. Agro Jesenice, Cyrilovy pekařské tyčinky, Milko Mandava, sirupy Kitl, limonády Bacili či Piv ovar Rohozec. Tyto a desítky dalších značek regionálních potravin a výrobců jsou příkladem úspěšných partnerství mezi českými regionálními dodavateli a obchodním řetězcem Kaufland.
Model regionálních produktů
Systém propojení malých lokálních výrobců s širší skupinou zákazníků přes prodejny Kauflandu funguje na modelu regionálních produktů, které jsou považovány za regionální, pouze pokud byly vyrobeny v daném kraji, okrese či blízkém okolí příslušné prodejny Kauflandu. Dodavatelé tak mnohdy zásobují přímo prodejny ve svém nejbližším okolí, a díky tomu se produkty dostávají z výroby k zákazníkovi v krátkém čase a po co nejkratší ose. Díky dlouhodobému projektu podpory lokálních producentů s názvem Z lásky k regionům si mohou zákazníci společnosti Kaufland vybrat z bohaté nabídky výrobků z jejich regionu, a to z celého sortimentu. Zákaznicky nejvyhledávanější kategorie produktů jsou lokální piva, mléčné výrobky nebo také různé snacky, limonády a lahůdkové zboží. Produkty jsou na prodejnách snadno rozpoznatelné díky speciálnímu logu ve tvaru hnědého srdíčka a mnohdy také díky umístění do regionálních boxů v čele jednotlivých regálů. Kromě rozšiřování spolupráce do dalších krajů Kaufland neustále zvětšuje síť svých regionálních dodavatelů. Společnost přitom nijak nelimituje regionální producenty po stránce výběru sortimentu, díky čemuž může zákazníkům nabídnout zboží téměř ze všech kategorií od mléčných výrobků, uzenin, lahůdek a pečiva až po med, marmelády či regionální nápoje. Důležitou podmínkou pro zahájení spolupráce je pouze splnění přísných hygienických podmínek a dodání domluveného množství produktů pro vybranou prodejnu.
Výběr nových regionálních dodavatelů probíhá různým způsobem. Oddělení nákupu průběžně vytváří vlastní rešerše, které pomáhají vytipovat zajímavé možnosti spolupráce s lokálními výrobci. Nového dodavatele ale mohou doporučit také kolegové z prodejen v daném regionu, kteří mají dobrou zkušenost s danými regionálními výrobky a znají též preference místních zákazníků. V neposlední řadě mohou spolupráci navrhnout přímo regionální výrobci, kteří chtějí své produkty nabídnout širšímu spektru zákazníků. Ti mohou využít je dnoduchý formulář dostupný na webu společnosti nebo v QR kódu umístěném na regionální stěně v prodejnách.
Spolu s projektem Z lásky k regionům probíhá již několik let také stejnojmenná komunikační kampaň s televizním spotem, na kterém se podílela režisérka Alice Nellis, jež je podepsaná pod filmy, jako jsou Tajnosti, Mamas & Papas či Revival.
David Balcar, generální ředitel firmy Optimistic Foods: „Spolupráce s Kauflandem nám dává pokrytí celé republiky našimi nápoji, což je pro nás skvělé. I naši zákazníci se nás ptali, kde mohou nápoje sehnat. Teď už můžeme říct, že si je mohou koupit v Kauflandu, a každý ví, kde to je. Druhá věc, kterou nám to dává, je dobrý parťák.“
Vojtěch Rydlo, marketingový manažer společnosti Kitl: „Líbí se nám, že Kaufland má regionální kampaň a soustřeďuje se na nás, lokální dodavatele. Díky Kauflandu se dostaneme k zákazníkům, které bychom jinak neměli šanci oslovit, a můžeme jim dát ochutnat Kitl Syroby a Vratislavickou kyselku.“
Pavel Jelínek, manažer prodeje rodinné firmy Jihočeské Jerky: „Spolupráce s Kauflandem znamená, že nám Kaufland věří, že to děláme správně. A navíc to zapadá do jejich konceptu, že se snaží zákazníkům přinášet regionální potraviny. Jsme rádi, že nás k partnerství oslovili a že jsme se domluvili na podmínkách.“
•