Udržitelnost není charita, ale budoucnost úspěšného podnikání

Soutěž SME EnterPRIZE ukazuje, jak udržitelný přístup zakořeňuje mezi domácími malými a středními firmami. Každým rokem se zapojuje více a více zajímavých projektů, než jsou jen samotní finalisté, říká Petra Nováčková, manažerka udržitelnosti z Generali České pojišťovny.

Malé a střední firmy představují základní pilíř funkční ekonomiky. Soutěž SME EnterPRIZE vyzdvihuje ty z nich, které podnikají udržitelně. Koná se již několikátým rokem, a to nejen v Česku, ale posledních ročnících celkem v desítce evropských zemí. „SME EnterPRIZE už se rozšířila i do Asie. Předpokládám, že postupem času se budou přidávat další země,“ říká Petra Nováčková, manažerka udržitelnosti z Generali České pojišťovny. V Česku se podle ní každoročně přihlásí kolem stovky firem a jejich zaměření je velmi pestré. „Osobně mě zaujal například loňský vítěz kategorie startup – Biouhlírna s jejich biouhlem, a také startup Nextdrop. Obojí jsou skvělé vychytávky použitelné téměř pro každého. Biouhel zlepšuje kvalitu půdy pro pěstování všeho od kytek za oknem po zeleninu na zahrádce. Nextdrop vyvinul vlastní řídicí systém pro monitoring distribuce vody, který je schopen sledovat a ovládat průtok vody vodohospodářským zařízením,“ přiblížila Nováčková v rozhovoru, který vznikl ve spolupráci s projektem [ta]Udržitelnost.

 

Co vedlo pojišťovací skupinu Generali ke spuštění soutěže SME EnterPRIZE?

Malé a střední podniky jsou základním stavebním kamenem nejen ekonomiky České republiky, ale celé Evropy. Podporou v transformaci k jejich udržitelnému fungování a podnikání zajistíme lepší budoucnost jak jim, tak i každému z nás. Skupina Generali, jejíž součástí je i Generali Česká pojišťovna, dlouhodobě usiluje o podporu kultury udržitelnosti mezi malými a středními podniky v Evropě. Zároveň se společně s Bocconi School of Management už několikrát podílela na tvorbě dokumentu „White paper“ – analýzy udržitelnosti v podnikání malých a středních podniků, která shrnuje související trendy, překážky a přínosy. A v neposlední řadě udržitelnost pro skupinu Generali představuje zásadní téma, a i to je důvodem pro existenci soutěže SME EnterPRIZE.

V Česku má soutěž za sebou čtyři ročníky. Koná se ale i v řadě dalších evropských zemích. V loňském ročníku se zapojilo celkem deset států. Je jejich okruh stále stejný, a tím pádem i historie soutěže všude stejně dlouhá?

Ne není. První ročník soutěže probíhal v sedmi zemích, druhý rok to bylo už devět zemí a loni celkem deset  zemí z EU. Navíc se soutěž rozšířila i do Asie. Předpokládám, že postupem času se budou přidávat další země.

Jak se v tuzemsku vyvíjí zájem měřený počtem přihlášených firem? Odpovídá vašim očekáváním?

Zájem malých i středních podniků a startupů je poslední roky velmi konzistentní. Počet přihlášených firem se ustálil okolo stovky a předpokládáme, že to bude letos podobné. Když se podíváme do ostatních zemí, tak jsou na tom obdobně.

Můžete přiblížit průběh hodnocení a výběr vítězů?

Odborná porota z řad akademického, soukromého, neziskového i státního sektoru má k dispozici všechny přihlášky a podklady, které nám soutěžící zašlou. V první fázi pracuje primárně s nimi a s veřejně dostupnými materiály. Přihlášky posuzují jednotliví porotci samostatně, podle svých odborných znalostí a zkušeností. Porota se řídí těmito kritérii: reálný přínos pro životní prostředí, ekonomická udržitelnost, pozitivní dopad v oblasti cílů udržitelného rozvoje OSN, transformační potenciál a rozšiřitelnost. Ta jsou pro soutěž celosvětově nastavená ze strany skupiny Generali. Jakmile porota vybere deset finalistů z kategorie SME a pět z kategorie startup, tak se všemi uskuteční online setkání. Na základě toho, pak vybere vítězné společnosti.

Co lze v soutěži konkrétně vyhrát?

Vítězné firmy z kategorie SME a výherce kategorie startup získají finanční odměnu na podporu svého podnikání a také možné zviditelnění se v médiích a na sociálních sítích. Kromě toho je velice zajímavá možnost networkingu, a to dokonce na mezinárodní úrovni. Jedna z prvních tří společností pak reprezentuje české udržitelné podnikání na celoevropském finále soutěže v belgickém Bruselu, kde bude mít možnost navázat cenné kontakty pro rozvoj svého podnikání.

Jedním ze zamýšlených benefitů celé akce je zviditelnění dobrých nápadů. Je úspěch natolik silným puncem, že začínajícím firmám opravdu pomáhá prorazit a třeba i překonávat byrokratické překážky, jak zmiňovala ve vztahu k loňskému vítězi předsedkyně poroty Helena Továrková?

Co víme od firem, je pro ně zásadní zviditelnění se a networking – obojí jim pomáhá v rozvoji jejich byznysu. Zároveň je udržitelnost v České republice stále ještě, bohužel, vnímaná jako taková charita, ne jako budoucnost úspěšného podnikání – a to je omyl. Udržitelné podnikání je rozhodně podnikání budoucnosti. Doufám, že mimo jiné i díky naší soutěži si to uvědomuje stále více lidí.

Mívají domácí oceněné firmy úspěch i na mezinárodním finále?

Určitě mají. V posledních letech byly oceněny nejen výherci lokálního kola, ale i společnosti, které obsadily druhé nebo třetí místo. V předešlých letech zastupovaly naši zemi na mezinárodním finále v Bruselu firmy jako například Biopekárna Zemanka nebo Sady sv. Prokopa, které obsadily v tuzemském kole soutěže právě druhé místo.

Loni mezi malými a středníky podniky vyhrála společnost Green Future.cz, která se zaměřuje na unikátní termochemickou recyklaci jinak těžko recyklovatelných plastů. Mezi startupy byla nejlépe hodnocena Biouhlírna, která z dřevního odpadu vyrábí materiál biouhel s pozoruhodnými vlastnostmi. To jsou velmi zajímavé nápady, nicméně který z dosud zapojených projektů udělal takříkajíc největší díru do světa?

Dle mého názoru má soutěž SME EnterPRIZE každým rokem stále více a více zajímavých projektů než jen ty, které se propracují do samotného finále. Co se týká samotných vítězů, tak si myslím, že jsou všichni skvělí. Za mě jeden z těch větších a úspěšných projektů je ten od našeho úplně prvního výherce CleverFarm, který je příkladem úspěšné firmy jako takové.

Jaký projekt či projekty nejvíce zaujaly vás osobně?

Mě nejvíce zaujal loňský vítěz kategorie startup – Biouhlírna (Cirkus C) s jejich biouhlem – a také startup Nextdrop. Obojí jsou skvělé vychytávky použitelné téměř pro každého. Biouhel zlepšuje kvalitu půdy pro pěstování všeho od kytek za oknem po zeleninu na zahrádce. Nextdrop vyvinul vlastní řídící systém pro monitoring distribuce vody, který je schopen sledovat a ovládat průtok vody vodohospodářským zařízením. Díky tomu umí velmi rychle detekovat havárii a tím pomoci významně snižovat ztráty vody v domech, fabrikách, ale i městech. U nás na vesnici, kde bydlím, to sice ještě nemáme, ale našemu panu starostovi už jsem psala, jestli by to nezvážil.

Mění se v čase zaměření zúčastněných firem a třeba i úroveň inovací, s nimiž přicházejí?

Abych byla upřímná, tak netuším, neděláme si analýzy co do úrovně inovací a zaměření firem je každý rok velmi pestré. Když se díváme na přihlášky za jednotlivé ročníky dohromady, myslím, že je vidět pomalu se zvedající propracovanost přihlášek. A myslím, že přibývá větší počet podniků nebo projektů, které řeší udržitelné podnikání komplexněji než jen jednu jeho část.

Kam se bude soutěž ubírat do budoucna? Plánujete i v jejím pořádání nějaké inovace?

SME EnterPRIZE se snažíme posouvat a rozvíjet stále. Například v roce 2023 jsme přidali kategorii startup a v minulém ročníku soutěže jsme u této kategorie zavedli cenu studentů, kterou chceme letos posílit. Také jsme vizuálně zatraktivnili web nebo zjednodušili přihlašovací formulář pro firmy.

Petra Nováčková

Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Svou kariéru začala v roce 2004 v Českém Telecomu, kde měla na starost právní podporu nákupního oddělení. V následujícím roce vedla část projektu rebrandingu společností Eurotel a Český Telecom. Mezi lety 2006 a 2008 zastávala pozici firemní právničky a poskytovala právní podporu specializovanému prodejnímu týmu a centrální nákupní jednotce. Do skupiny Generali nastoupila v roce 2008, kde jako právník Generali PPF Holdingu pokračovala do roku 2012. Následujících osm let se v Generali České pojišťovně věnovala vedení nákupního oddělení. V roce 2020 se stala projektovou manažerkou slučování české a slovenské Generali a v roce 2022 nastoupila na pozici manažerky pro udržitelnost. Má na starosti mimo jiné soutěž SME EnterPRIZE na podporu udržitelného podnikání u malých a středních firem, která si v roce 2023 odnesla cenu za ESG počin v oblasti pojišťovnictví. 

Přečtěte si také