Na českém streamovacím trhu začíná být těsno, naplno tu začne válka

S příchodem dalších streamovacích sítí do ČR přinášíme pravidelný report jejich tuzemské sledovanosti. Zajímá vás, co nejvíc letí u nás i ve světě? Nabídneme čísla i souvislosti.

Osmého března se HBO Go, samostatně nabízené online předplatné HBO, proměnilo v rámci expanze do patnácti dalších zemí, v globální HBO Max. Velký hráč na poli video-on-demand alias VOD, se snaží dohnat Netflix – lídra trhu s obrovským náskokem (222 milionů předplatitelů oproti 74 milionů u HBO). Součástí této snahy je i expanze na evropské trhy, přičemž Česko a Slovensko jsou součástí oné březnové vlny, zahrnující mj. i Polsko, Portugalsko, Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko, nebo Nizozemsko. Stávající i nové uživatele láká HBO především nízkou zaváděcí cenou 132 Kč měsíčně, která platí do konce března (nebo do doby, než předplatné zrušíte). V létě by na český trh měl dorazit i třetí velký hráč, streamovací platforma Disney+ (více než 130 milionů předplatitelů), následovaný videotékou Sky Showtime, která nabídne obsah od NBC Universal, Universal Pictures, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures a Nickelodeon. Půjde v zásadě o kombinaci VOD platforem, jež mají na americkém trhu samostatné značky Peacock a Paramount+. Zapomenout bychom neměli ani na černého koně v podobě dokumentárního VOD jménem Discovery+, přičemž Discovery se v letošním roce propojí s WarnerMedia, pod nějž spadá HBO Max. To by mohlo vést ke konkurenční výhodě nebo zajímavým bundlům pro předplatitele.

Jinými slovy začne být na českém trhu velmi těsno a naplno začnou tzv. streamovací války, k nimž jistě přispěje i agresivně se rozpínající domácí služba Voyo, která má v ČR už 350 tisíc předplatitelů. Kdy jindy proto odstartovat pravidelné zpravodajství ze světa VOD, než právě teď?

Kromě tematických článků se můžete těšit na zhodnocení sledovanosti za uplynulý týden, podobné tomu, které už dlouhá léta nabízejí filmové weby zaměřené na premiéry v kinech. Unie filmových distributorů totiž vydává každý týden žebříček návštěvnosti českých kin a podobně lze na internetu dohledat i spolehlivá data návštěvnosti kin v Severní Americe. Tzv. box office je určující pro měření úspěšnosti komerčních filmů, které si na sebe v prvé řadě musí vydělat. Proto se přepočítává každý divák, resp. každý dolar v pokladně kina.

U streamovacích platforem typu SVOD (subscriber VOD) je tomu jinak. Tam každý měsíčně odvede svou trošku do mlýna a následně utrácí hlavně svůj čas. Streamovací platformy donedávna sledovanost tajily. O číslech mluvily jen v případě velkých úspěchů a další data byla veřejnosti skryta, často se k číslům sledovanosti nedostali ani producenti filmů a seriálů, které byly na VOD k dispozici. Naštěstí se zrodil web www.flixpatrol.com, který s pomocí chytrých algoritmů dokáže vcelku úspěšně popularitu jednotlivých titulů na VOD platformách změřit a to ve většině dostupných regionů. Jedná se o český web, byť je v angličtině, a jeho statistiky rychle začala přejímat nejen světová média, ale dokonce i lidé od filmu, kteří se konečně mohli pochlubit nějakým tím úspěchem. Odezva byla natolik bouřlivá, že Netflix spustil svůj vlastní web top10.netflix.com, kde se každý týden chlubí oficiálními statistikami podle vlastní metriky. Než se k žebříčkům dostaneme, pojďme si ji krátce osvětlit.

Tam kde hollywoodská studia v kinech přepočítávají miliony dolarů, tam Netflix počítá miliony zhlédnutých hodin. Služba sama nejlépe víte, kolik času na ní strávíte. A proto každý týden prezentuje na svém webu čtyři žebříčky – nejsledovanější anglicky a neanglicky mluvené filmy plus nejsledovanější anglicky a neanglicky mluvené seriály. A nemyslete si, že globálně vždy hrají prim ty anglicky mluvené. Vzhledem ke globálnímu zásahu tu první příčky často okupují latinsko-americké telenovely nebo jihokorejská dramata. Ostatně slavná Hra na oliheň s přehledem vede žebříček nejsledovanějších seriálů vůbec. Za první čtyři týdny uživatelé Netflixu nakoukali neuvěřitelných 1,65 miliardy hodin tohoto seriálu. Nejsledovanější anglicky mluvený seriál, první sezóna Bridgertonových, měla za stejné období “jen” 625 milionů nakoukaných hodin.

Přesný počet nakoukaných hodin Netflix nabízí jen u globálního žebříčku, u těch lokálních se musíme smířit pouze s pořadím. To bylo v případě českého regionu za období 28. únor až 6. březen 2022 následující:

1. Víkendový útěk

2. Proti ledu

3. Slunce, seno a pár facek

4. Prvok, Šampón, Tečka a Karel

5. Venom

6. Podvodník z Tinderu

7. Slunce, seno, erotika

8. Slunce, seno a jahody

9. Dům na špatné adrese

10. Matky

První dvě místa se shodují s globálním žebříčkem. Víkendový útěk je napínavý román podle úspěšné knižní předlohy od Sarah Alderson a Proti ledu zas drsný severský survival o dobové výpravě po Grónsku, které nikdo neprorokuje nic dobrého. Máme tu tak trochu souboj pohlaví, který celosvětově i na domácím hřišti vyhrály ženy. Víkendový útěk měl v globálu 44 milionů zhlédnutých hodin, Proti ledu jen 30, což je ve srovnání s předchozími týdny poměrně málo. Ani z jednoho filmu tak trvalka pravděpodobně nebude.

Víkendový útěk

Na třetím místě se však už objevuje Troškova oblíbená trilogie, konkrétně její prostřední díl Slunce, seno a pár facek. Netflix za tento klenot české kinematografie zaplatil nemálo peněz (o nákupu licencí na archivní i novou českou tvorbu budeme psát již brzy), ale při pohledu na statistiky se to zjevně vyplatilo. Český trh je plný vlastenců, takže nepřekvapí, že se v první desítce objevuje hned pět českých filmů. Kromě Troškových filmů je to zejména Prvok, Šampón, Tečka a Karel na čtvrtém místě a také komedie Matky na místě desátém. Ta se na Netflixu objevila koncem října 2021 a na chvilku se stala i nejsledovanějším českým filmem na této platformě. Silné značky z kin téměř vždy bodují i na streamu, zvlášť když na něj dorazí pouhých pět měsíců po kinopremiéře.

Slunce, seno a pár facek

U seriálů regionální odchylky nenajdete, protože Netflix zatím domácí tvorbu ve velkém neskupuje. První příčky proto stejně jako v celosvětovém žebříčku okupuje nový seriál Vikingové: Valhalla a především minisérie Neskutečná Anna. Ta je oproti předchozím týdnům na druhém místě, ale za první čtyři týdny ji vidělo skoro stejně diváků jako druhou řadu Zaklínače. Na falešnou královnu Instagramu je to docela solidní výkon. Na dalších místech se žebříček už jen minimálně liší od globálního vkusu. Na rozbor seriálových chutí českých uživatelů si uděláme čas příště.

Neskutečná Anna

Netflix je zatím jedinou streamovací platformou, která nabízí transparentní statistiky a tedy i přímé srovnání s údaji od služeb, jako je Flix Patrol. Na základě toho si můžeme udělat obrázek o tom, jak moc jsou algoritmy českého serveru přesné (a jsou!). V případě českého HBO však získáme rozumný obrázek o sledovanosti až ve chvíli, kdy uživatelé HBO Go plně přemigrují na HBO Max, kde je přeci jenom o něco širší nabídka titulů. Prozatím můžeme konstatovat, že podle údajů za poslední týden ve filmech vedly tituly Millerovi na tripu, Jumanji: Vítejte v džungli, akční Útok na Bílý dům, nebo dvojice Amazing Spider-Man filmů s Andrew Garfieldem v hlavní roli, nebo první dva díly Harryho Pottera či Pán prstenů: Společenstvo Prstenu. Mezi seriály neochvějně vede Teorie velkého třesku, následovaná globálním hitem mladých jménem Euforie, Přáteli, Hrou o trůny, Rickem a Mortym nebo Živými mrtvými.

Baví vás tahle šoubyznysová hra s čísly? Těšte se na víc žebříčků, postřehů a souvislostí už příští týden!

Přečtěte si také