Technologie také pro náklaďáky

Na veletrhu IAA Transportation 2024, který se konal letos v září v Hannoveru, představila společnost Bosch své inovace pro nákladní dopravu zítřka.

Nákladní doprava je pilířem světové ekonomiky a užitková vozidla v ní hrají rozhodující roli. Procházejí přitom stejně zásadní transformací jako osobní automobily, tedy přechodem z hardwarově na softwarově definovaná vozidla. Společnost Bosch na tuto změnu reaguje hardwarovými a softwarovými produkty, řešeními na míru a inteligentními službami.

Napájecí modul palivových článků je nejsložitějším systémem, který společnost Bosch vyvinula. Modul palivového článku vyrobený ve Feuerbachu se skládá z několika stovek dílů, váží více než pět set kilogramů a zabírá plochu zhruba 1,5 metru čtverečního.

Tato technologická firma podporuje výrobce nákladních vozidel, spediční firmy a logistické společnosti na jejich cestě do budoucnosti. Letos v září společnost Bosch prezentovala svou nabídku na veletrhu IAA Transportation 2024, který se konal v Hannoveru. Zde jsou některé z nich.

Elektrický pohon

Společnost Bosch vyrábí úsporná a účinná řešení pro elektrifikaci lehkých i těžkých komerčních vozidel. E-nápravu Bosch lze snadno integrovat do užitkových vozů do 7,5 tuny. Jednou z výhod je, že provozovatelé vozových parků budou moci i v budoucnu obsluhovat zásobovací trasy v oblastech s omezeným přístupem, jako jsou městské nízkoemisní zóny. Elektromotory a měniče firmy Bosch se používají už nyní v těžkých užitkových vozech s čistě bateriovým pohonem. Provozní napětí 800 voltů a čipy z karbidu křemíku umožňují delší dojezd a kratší nabíjecí cykly pro efektivní přepravu zboží i na dlouhé vzdálenosti.

Palivový článek

Komerční vozy mohou být provozovány klimaticky neutrálně také systémem palivových článků. Tato technologie je vhodná zejména pro delší jízdy a maximální zatížení, je proto užitečným doplňkem pro nákladní vozidla s elektromotorem. Společnost Bosch již ve velkém vyrábí 200kilowattový systém palivových článků. A nyní pracuje na palivovém modulu Compact 300, který bude ještě kompaktnější a díky zvýšenému výkonu na 300 kilowattů také účinnější. Vedle tohoto typu kompletního řešení nabízí firma Bosch i jednotlivé systémové součástky, dílčí moduly a díly pro systémy skladování vodíku. Může tak každému zákazníkovi poskytnout to správné řešení.

Vodíkový motor

Další možností, jak přepravovat zboží po silnici šetrně k životnímu prostředí, je vodíkový motor, který se bude zpočátku používat v těžkých nákladních vozidlech. Na začátku roku 2024 uznala i Evropská unie tento typ pohonu za klimaticky neutrální. Tato koncepce, odvozená od zavedených dieselových motorů a motorů na zemní plyn, umožňuje výrobcům motorů využít více než 90 procent současných vývojových a výrobních technologií. Společnost Bosch vyvíjí klíčové součásti vstřikovacího systému pro vodíkový motor, včetně nového vstřikovače pro přímé vstřikování, který nevyžaduje dodatečné mazání. Jeho uvedení na trh je plánováno na rok 2026. První vodíkové motory vybavené vstřikováním do sacího potrubí od firmy Bosch budou uvedeny na trh v roce 2025.

Systém nádrží H2

Hlavní problémy při navrhování systémů nádrží na H2 spočívají v bezpečném skladování vodíku pod vysokým tlakem a v kontrole dodávky vysoce hořlavého plynu. Dceřiná společnost Bosch ITK Engineering GmbH podporuje a radí výrobcům vozidel během celého procesu vývoje, od návrhu až po provedení bezpečného a certifikovaného systému nádrží na H2. Při navrhování systémů se firma ITK Engineering spoléhá také na digitální dvojčata pro fyzikální simulace, aby dosáhla maximální bezpečnosti a účinnosti.

Přečtěte si také