E-mailing už dávno není jen suché rozesílání zpráv. Daleko důležitější disciplínou je porozumění zákazníkům. Zakladatel platformy pro e-mailingový marketing Ecomail, Jakub Stupka, v novém díle Eurocastu vysvětluje, jak lze vybudovat firmu, která roste desítky procent ročně i bez investora, proč si i po expanzi do zahraničí drží lokální charakter a proč v době umělé inteligence zůstává největší konkurenční výhodou lidskost a jednoduchost. Jde o recept na úspěch, který malému startupu umožnil stát se jedním z největších hráčů v tuzemské e-commerce.
Ecomail – dnes jeden z nejvýznamnějších hráčů na poli tuzemské e-commerce – se zrodil stejně jako mnoho jiných skvělých nápadů u piva. „Kolega potřeboval rychle poslat newsletter, nástroje byly buď drahé, nebo zbytečně složité. Tak si napsal vlastní posílátko – a mně se to zdálo jako super nápad,“ vzpomíná Jakub Stupka, jeden ze spoluzakladatelů úspěšné firmy zaměřené na e-mailingový marketing v novém dílu Eurocastu. Tak vznikl nástroj, jehož hlavní devízou bylo, že je funkční a dostupný. Dnes se bavíme o obchodní společnosti, která dosahuje 40 až 60 % meziročního růstu.
Klíčem k úspěchu mladého startupu se stala nekompromisní sázka na hyperlokální přístup, čímž se Ecomail dodnes odlišuje od globálně aktivní konkurence. Největší světové platformy zpravidla nabízejí komplexní, ovšem poněkud vzdálená řešení – tým pod vedením Jakuba Stupky naopak sází na lokálnost a blízkost. „Máme podporu v češtině, reagujeme během minut a hlavně máme integrace na všechny místní služby,“ vysvětluje s odkazem na nejpoužívanější systémy, jako jsou Shoptet, Raynet a další. „Na jedno kliknutí si přenesete data o objednávkách ze Shoptetu a můžete hned pracovat s opuštěnými košíky nebo personalizací,“ dodává.
Jednoduché ovládání, se kterým mohou pracovat i laici bez marketingového backgroundu, zůstává poznávacím znakem Ecomailu i poté, co vstoupil do mezinárodních vod. I po expanzi na Slovensko a do Polska si značka uchovává typický punc autenticity. Stupka i jeho kamarád a druhý spoluzakladatel Jan Tlapák si stále stojí za tím, že osobní kontakt s klienty nejde nahradit. Své zaměstnance proto pravidelně posílají na odborné konference a firma je velmi aktivní na sociálních sítích. „Nejsme žádní ajťáci zavření ve sklepě. Naši lidé se nebojí být vidět. Práce má být zábava – ne jen osm hodin za peníze,“ zdůrazňuje důležitost přátelské atmosféry pro fungování pracovního kolektivu.
Celosvětová e-commerce scéna dnes žije debatou o pokročilých možnostech datové analytiky a automatizace. Stejně jako v jiných segmentech se hodně experimentuje s využíváním umělé inteligence, která nachází uplatnění třeba při tvorbě newsletterů. Specifickým odvětvovým trendem jsou ale spíše moduly, pro které se vžil akronym CDP (Customer Data Platform). Ty – například prostřednictvím RFM analýzy – pomáhají firmám segmentovat zákazníky podle jejich nákupních vzorců, což samozřejmě napomáhá personalizaci. Nově tyto funkcionality svým klientům nabízí i Ecomail.
„Každý segment potřebuje jinou komunikaci. Díky CDP můžete zjistit, kteří zákazníci nakupují, jak často a kdy naposledy, a podle toho si je rozřadit,“ vysvětluje Stupka. Při této příležitosti zmiňuje i plánované osmé setkání ShopMasters, což je největší komunitní akce české a slovenské e-commerce, kterou Ecomail spolupořádá se Shoptetem a Dexfinity. Ti spolu s hlavním partnerem Allegro tentokrát zvolili téma „Budoucnost v e-commerce“. Účastníky již 23. října 2025 ve Spojce Karlín čekají keynote přednášky lídrů trhu, živý rozhovor s významnými CEO i specializované mastermind skupiny určené pro sdílení zkušeností z praxe.
Ecomail momentálně prochází transformací. Počet zaměstnanců narostl na více než stovku a firma se bude stěhovat do nových kanceláří v domě New Yorker na pražském Václavském náměstí. Navzdory rozšiřování týmu zůstává Stupkovým cílem udržení neformální a přátelské atmosféry. Budoucnost je nadále plánována maximálně v horizontu dvou let a radost z práce je i teď pořád tou nejvyšší hodnotou. „Baví mě, že se pořád něco děje. Nenudím se. Každá fáze firmy je jiná. Pořád ale chceme, aby lidé chodili do kanceláře proto, že chtějí, ne proto, že musí,“ uzavírá Jakub Stupka.
Může i po deseti letech firma zůstat přirozená a lidská? Jak těžké je udržet jednoduchost, když produkt i tým neustále nabývají na složitosti? A co v dnešní éře dat a umělé inteligence znamená „být lokální“? Dokáže si Ecomail udržet atmosféru přátelství i v momentě, kdy se z něj stává středoevropský hráč? A zůstane lidský přístup v marketingu tou největší konkurenční výhodou? O tom, že inovace a autenticita nemusí jít proti sobě, mluví Jakub Stupka v nejnovějším dílu Eurocastu.
•
