Starší generace najíždí na appky

Rozmach sdílené ekonomiky a využívání mobilu a aplikací na denní bázi je stále běžnějším jevem nejen u generace Z a mileniálů.

I čtyřicátníci, padesátníci a šedesátníci dnes přes mobil nakupují na internetu oblečení či potraviny. Stále častěji si pomocí aplikací nechávají dovážet jídlo z restaurací. A také stále více využívají služeb dopravy postavených na mobilních aplikacích, jako jsou sdílená kola či carsharing.

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v Česku. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu. Asociace českého carsharingu však v posledních dvou letech sleduje další trend – významně roste využívání sdílených aut i u uživatelů ve věku 40 až 60 let. Ti totiž často využívají aplikace a další moderní řešení. Carsharing se jim pak často hodí jako doplněk k vlastnímu vozu v rodině a nemají pak potřebu si pořizovat do rodiny další vůz.

Ilustrace: Vojtěch Velický

Nejčastějšími uživateli carsharingových služeb jsou stále zástupci mladé generace mezi 18 až 29 lety, kteří si prozatím vlastní vůz nepořídili. Za poslední dva roky však sledujeme výrazný nárůst vy­užívání z řad zákazníků nejen ve věku 30 až 39 let, ale významně i ve věkovém rozmezí 40 až 60 let.

Provoz automobilu je v mnoha rodinách významnou nákladovou položkou. Drahé pořízení, často na splátky, opravy, pojištění, pneumatiky a pohonné hmoty. Všechny tyto náklady se postupně nasčítají a jedná se o nemalé částky. Pokud nenajezdíte více než deset tisíc kilometrů ročně, pak se vlastní vůz většinou nevyplatí. A to je právě případ mnoha rodin: vlastní jeden vůz, kterým najedou i desítky tisíc kilometrů za rok, jezdí s ním na dovolené, víkendy, ale díky carsharingu nemají potřebu vlastnit vůz druhý, který využijí třeba jenom dvakrát třikrát týdně. Ten si mohou půjčit nárazově v případě potřeby.

Podle posledních dat a průzkumů společnosti Anytime carsharing se počet uživatelů, kteří využívají její vozy – a přitom pouze jeden vlastní – zvýšil za poslední dva roky o 55 procent a někteří z nich třeba v budoucnu i upustí od vlastnictví svého vozu.

Tento trend potvrzují i další carsharin­gové společnosti. Také ve firmě Car4Way pozorují rostoucí trend využívání sdílených aut uživateli ve věku 40 až 60 let, jejichž počet stále roste. Používají vozy pro běžné cesty stejně tak jako mladší uživatelé, ale hlavně jezdí za svými koníčky a nákupy po městě i mimo něj a o víkendech, ale třeba i na letiště.

Mobilní aplikace mnoha lidem usnadňují a zpříjemňují každodenní činnosti. Ať už se jedná o komunikaci, zábavu, nakupování, cestování, nebo vzdělávání. Chytré telefony dnes používá naprostá většina populace. U starších generací, než jsou mileniálové, se tedy jednoznačně mění chování a životní styl. A to potvrzuje i námi zaznamenaný trend: není problém si během pár minut na mobilu najít nejbližší volné sdílené auto a vyrazit na cestu. Pokud tedy chystáte produkty či služby na tuto cílovou skupinu, doporučuji digitální řešení a mobilní aplikaci brát za stěžejní platformu.

Roman Filip
předseda Asociace českého carsharingu

Přečtěte si také