Stačí jedna aplikace

Svět Xiaomi nabízí vše od mobilního telefonu až po chytré domácí spotřebiče, říká Andrew Wong, generální ředitel Xiaomi pro střední a východní Evropu.

Značka Xiaomi je v Česku známá především svými chytrými telefony a sportovními náramky. Jenže tato firma dávno přerostla segment smartphonů, do kterého po svém založení v roce 2010 vstoupila. S tím, jak v posledních letech zaznamenáváme raketový rozvoj chytrých zařízení pro domácnost, sport či mobilitu, rozšiřuje nadnárodní firma portfolio svých produktů, jež v současnosti čítá více než dva tisíce různých výrobků. „Síla Xiaomi je v šířce portfolia a především v propojení výrobků do uceleného ekosystému, kdy uživatelům stačí jedna aplikace, prostřednictvím které mohou ovládat celou chytrou domácnost,“ říká Andrew Wong, generální ředitel Xiaomi pro střední a východní Evropu.

Konkurence na trhu s mobilními telefony poslední dobou nebývale přiostřuje. Podle jakých parametrů si podle vás zákazníci nejčastěji vybírají svůj nový telefon a jeho značku?

Zcela zásadní je výhodný poměr ceny a výkonu telefonu. Troufnu si říct, a prodejní čísla po celém světě mi dávají za pravdu, že Xiaomi je v tomto oboru jedničkou. Vysoká kvalita, ty nejpokročilejší funkce a špičkové dílenské provedení musejí být zároveň samozřejmostí. Dalším důležitým faktorem, který hraje při nákupu telefonu stále větší a větší roli, je navazující ekosystém AIoT (Artificial Intelligence of Things) výrobků. V jeho rámci Xiaomi nabízí vše od chytré rychlovarné konvice, řady robotických vysavačů a dalších domácích spotřebičů až po elektrokoloběžky, tablety, televizory a další mnohdy i zdánlivě nečekané výrobky, jako je například praktická automatická hustilka pro všechny motoristy a cyklisty.

Spoustu zmíněných produktů by běžný uživatel od producenta mobilních telefonů nečekal.

V tom právě vidím sílu naší společnosti. Naše firma drží přes 19 tisíc technologických patentů a v rámci Xiaomi ekosystému nabízí zákazníkům více než dva tisíce různých typů chytrých AIoT výrobků. Uživateli našeho telefonu stačí jediná aplikace a pohodlně ovládne kompletně celou chytrou domácnost. Nemusí se starat o to, zda výrobky mezi sebou budou komunikovat. Tím, že všechny pocházejí od jedné značky, má jistotu. Zároveň pochopitelně bez problémů spolupracují i s populárními službami třetích stran. Letos jsme portfolio rozšířili i o prémio­vé chytré hodinky řady Watch S1, poprvé jsme na trh uvedli také chytrou fritézu Xiaomi Mi Smart Air Fryer, rozšiřujeme nabídku našich chytrých televizorů a spoustu dalších produktů.

Andrew Wong

Co je pro zákazníka na přístroji podle vás nejdůležitější? Jaké funkce, parametr nebo vlastnost?

Hodně se mluví o 5G, které se stává samozřejmostí. Naším cílem je přitom rychlé uvádění nových technologií, které jsou zatím stále relativně drahé, na trh za přijatelnou cenu. Nová řada Redmi Note 11 a modely Redmi Note 11 Pro 5G a Redmi Note 11 5G jsou toho důkazem. Pro většinu zákazníků je klíčovým parametrem kvalita integrovaných fotoaparátů. Rozhoduje přitom nejen jejich samotné rozlišení, které je pro zákazníka jasným vodítkem, ale především fyzická velikost snímače, jenž zásadně ovlivňuje výslednou kvalitu obrazu zejména ve zhoršených světelných podmínkách. Naše vlajkové lodi Xiaomi 11T a chystané novinky řady Xiaomi 12 jdou v tomto směru příkladem. Tento trend je dlouhodobý, o čemž svědčí naše pravidelná vítězství v uznávaných testech kvality fotoaparátů, jako je například DxOMark a podobně. V neposlední řadě bych rád zmínil rychlost a spolehlivost nabíjení přístroje. Poprvé s řadou Xioami 11 jsme na trh uvedli 120wattový adaptér, díky němuž se telefon plně dobije doslova za pár minut.

Jak si Xiaomi aktuálně v Česku stojí?

Navzdory globálnímu dopadu pandemie covidu-19 prokázal náš diverzifikovaný obchodní ekosystém Xiaomi znovu svou odolnost. Tržby i zisk v roce 2021 překonaly tržní konsensus a firma zároveň stále rostla. V Česku patříme podle údajů společnosti Canalys v oblasti mobilních telefonů mezi tři největší hráče na trhu a v porovnání s loňským rokem se můžeme pochlubit i největším růstem. Celosvětově je Xiaomi třetím největším výrobcem mobilních telefonů.

Byla podle vás pandemická krize pro technologické společnosti, jako je Xiaomi, spíše ohrožením, nebo příležitostí?

Celosvětovou situaci související s pandemií nelze nikterak zlehčovat, byť by to bylo jen tvrzením, že byla zároveň příležitostí. Na druhé straně kritická období, jako bylo a je právě i toto, s sebou vždy nesou obojí. Každé ohrožení mimo jiné zároveň vytváří nové příležitosti. Naše technologie pomáhají lidem překonat nejen pandemii. Stejně tak využíváme moderní technologie i my. Bez online komunikace a prezentace, bez efektivního přístupu k home office a bez e-shopu bychom se ne­obešli. Dnes to zní jako samozřejmost, ale před začátkem pandemie tomu tak rozhodně nebylo.

Prošel jste řadu světových zemí. Stává se řízení firmy víc globální, nebo se stále liší podle toho, v jaké zemi a kultuře působíte?

Bez podrobné znalosti lokálního trhu a přizpůsobení se místním zvyklos­tem, náladám, zvykům, svátkům a tak dále není možné firmu úspěšně vést. Základní korporátní celosvětová pravidla jsou pochopitelně nezbytná. Vždy je také potřeba si brát příklad z okolních zemí, jež jsou kulturně s daným trhem spřízněné. Nelze například předpokládat, že to, co funguje v Mexiku, bude stoprocentně účinné i v Česku a naopak.

Přečtěte si také