Sportovní kalkulačka

Peugeot 3008 GT Hybrid představuje nový směr sportovnějších modelů francouzské značky. Při jeho řízení ale platí pověstné dvakrát měř, jednou řež.

Foto: Martin Fray

Řezáním nemyslíme jen řezání zatáček, ačkoli k němu kompaktní SUV svým označením vyloženě láká. V líbivé červené modernizovaný Peugeot 3008 ostatně působí agresivně už v základu, natož ve sportovní verzi GT, která slibuje hybridní pohon s kombinovaným výkonem 300 koní. Ještě zajímavější je pak hodnota točivého momentu 520 Nm, jež je primárně zodpovědná za rychlé odjezdy z křižovatek a přebytek „páry“ při předjíždění. Je jedno, že hybridní sportovec vyměnil klasický otáčkoměr v digitální kapličce za budík, na němž ručička osciluje mezi power, eco a charge, výkonu máte v každé situaci dostatek. Jen ho nemáte pokaždé stejně, což je matematika, s níž se majitelé spalovacích motorů musejí naučit žít.

Foto: Martin Fray

Předem bych rád řekl, že se mi s Peugeotem 3008 žilo těch sedm dní, co jsem ho měl půjčený na test, vyloženě příjemně. Je to krásné auto, tak akorát prostorné pro malou rodinu, s dostatkem místa pro všechny končetiny, ale i zavazadla, protože na plocho posazené baterie nijak neomezují vnitřní rozměry. Dokonce ani ten malý šišatý volant, poznávací znak Peugeotů už nějaký ten pátek, mi nikterak nevadil, protože se designéři poučili a digitální přístrojový štít umístili tak, aby na něj byl dokonalý výhled.

Totéž platí i o rozměrném displeji infotainmentu. Ten reaguje rychle a je jištěný panelem fyzických tlačítek. Vše je srozumitelné a relativně svižné, včetně spárování s telefonem a ovládání všech systémů. Snad jen po nastartování mi chybělo nějaké zvukové uvítání, zkrátka jsem potřeboval, aby mě někdo ťuknul do nosu, že už je auto v chodu, protože motor samozřejmě nenaskočí. Právě nádherné ticho, které se kolem vás při popojíždění ve městě rozhostí, je jednou z dnes již tradičních a vyhledávaných kvalit plug-in hybridů.

Peugeot ovšem na zelený pohon nevsadil jen kvůli svědomí. Dostal se díky němu na opravdu zajímavá čísla a propůjčil vozu nebývalou dynamiku. Tři sta koní ve skladném SUV už je hothatchová hodnota a rychle reagující dvojice elektromotorů vám skutečně umožní jezdit ostře. Ovšem jen v případě, že máte plně nabitou baterii. Tady přichází ke slovu ona kalkulačka, kterou musíte při životě s hybridem vytáhnout, pokud chcete sportovat. Při plně nabité baterii máte opravdu k dispozici 300 koní a život je nádherný, protože vůz je pohotovější než ještěrka vyplašená zvídavým dítkem; při nejbližší příležitosti přechází do tichého módu nebo si naopak díky osmistupňové automatické převodovce neviditelně podává ruku s přeplňovanou šestnáctistovkou a umožní vám střídat řidičské nálady, aby vám na konci dne vystavil mimořádně příjemný účet. Kdo by nechtěl jezdit za dva litry na sto kilometrů i s občasným dálničním či okresním kvapíkem?

Idylka trvá pouze do chvíle, než zapomenete Peugeota přes noc nabít. Netrvá to dlouho a za drobný příplatek si dokonce můžete pořídit i rychlejší nabíječku, s níž je hotovo za necelé dvě hodinky (běžná zásuvka dobije vůz za osm hodin). Vůz má čtyři jízdní režimy – elektrický, hybridní, sportovní a stálou čtyřkolku. S vybitou baterií můžete na čistě elektrické ježdění zapomenout, ale auto zvládalo nacházet rekuperační rezervy, kdykoli jsem nastartoval, a dokonce umožnilo i zapojit čtyřkolku, která je na zadní nápravě obsluhována právě druhým z elektromotorů. Abyste však naplno využili potenciál vozu, musíte pravidelně nabíjet.

Benzinová šestnáctistovka má sice sama o sobě 200 koní a výkonově trumf­ne i nejsilnější z nehybridních motorizací (stejný motor naladěný na 180 koní), ale při spoléhání výhradně na spalovací motor spotřeba bezmála dvoutunového vozu rychle roste a vy musíte chtě nechtě počítat s horší dynamikou. Jakmile však autu dáte večer „napít“, ráno se vám odmění rychlým tryskem, usrkáváním paliva a kultivovaným chodem.

3008 GT Hybrid4 vlastně není sportovcem, za kterého se svým označením vydává. Tvrdší podvozek a vyšší hmotnost nenahrávají blbnutí na horských silničkách, kde rychle se střídajícímu tempu nestačí ani váhavý automat. Jako úsporný univerzál je však nejsilnější Peugeot 3008 vynikající volbou kombinující bohatou výbavu, nadprůměrnou dynamiku a skvělý jízdní komfort.

Peugeot 3008 GT Hybrid

  • Maximální výkon: 220 kW
  • Točivý moment: 500 Nm
  • Pohon a podvozek: spalovací motor + dva elektromotory (jeden na každé nápravě), automatická převodovka a pohon všech kol
  • Zavazadlový prostor: 520 litrů
  • Kapacita baterií: 13,2 kWh
  • Rozměry: 4447 × 1841 × 1624 mm, rozvor 2675 mm, provozní hmotnost 1915 kg
  • Nejvyšší rychlost: 240 km/h
  • Zrychlení: 5,9 s
  • Cena od 1 200 000 Kč

Přečtěte si také