Společenská odpovědnost v podnikání: Firmy potřebují cíl a efektivní měření, říká socioložka

Řada podniků v Česku musí nově dokládat svoji dlouhodobou udržitelnost. Takzvaný ESG reporting, který je od letošního roku povinný pro více než dva tisíce subjektů, mapuje firemní aktivity, cíle i vize v oblastech environmentální, sociální a správní odpovědnosti.

Zatímco ekologické aspekty byznysu bývají snadno patrné, vyhodnotit jeho vliv na společnost je mnohem složitější. „Sociální dopad zahrnuje kvalitu života, rovnost, vzdělání, zdraví a mnoho dalších aspektů, které jsou často subjektivní a mohou mít dlouhodobý efekt,“ vysvětluje Hana Stelzer z Impactso. Proč je vlastně efektivní měření sociálního dopadu pro firmy tak zásadní? Může třeba rozhodnout o tom, jestli se za vaši firmu postaví investor.

Co všechno najdeme pod oním „S“ ve zkratce ESG? 

Písmeno „S“ označuje „social“, tedy sociální oblast, která se zaměřuje na vztahy firmy s lidmi, komunitou a společností. Cílem této dimenze je podpořit odpovědné chování podnikatelských subjektů v rámci společenských témat. Jde o vytváření prostředí, kde společnost prosperuje a kde mají lidé možnost svobodně rozhodovat o svých postojích a životech. Prosperující komunita vytváří stabilní prostředí pro podnikání, zlepšuje firemní reputaci a posiluje vztahy s místními stakeholdery. ESG proto povzbuzuje firmy, aby přemýšlely v širších souvislostech a usilovaly o pozitivní sociální dopad.

Hana Stelzer (vpravo) se svojí kolegyní a spoluzakladatelkou Janou Radovanovič

Proč je pro podniky důležité, aby tento dopad znaly?

Firmy nejsou izolované entity; jejich úspěch je úzce propojen s prostředím, ve kterém fungují. V současnosti jsou v oblasti ESG pod největším náporem korporáty, především kvůli regulacím a očekáváním investorů. Nicméně postupně se toto téma týká i středních a menších firem, a to nejen kvůli legislativním požadavkům, ale i rostoucímu tlaku v rámci dodavatelských řetězců. Velké společnosti čím dál častěji vyžadují, aby jejich dodavatelé prokazovali udržitelné a etické chování, včetně dodržování pracovních podmínek a lidských práv. Tímto způsobem ESG ovlivňuje celý podnikatelský ekosystém.

Společnost BNP Paribas provedla v roce 2021 průzkum mezi investory. Více než polovina z nich se ve své odpovědi domnívala, že ze všech faktorů ESG je právě „S“ nejobtížněji analyzovatelné. Proč to tak může vypadat?

Sociální dopad je skutečně obtížně měřitelný a s tímto problémem se potýkají nejen podniky, ale i nevládní neziskové organizace, které jsou často klíčovými hybateli společenských změn. Přesně to je důvod, proč v Impactso vyvíjíme softwarové řešení. To, co činí analýzu sociálního dopadu tak složitou, je jeho komplexnost a nejednoznačnost. Na rozdíl od environmentálních nebo finančních ukazatelů, které mohou být měřeny relativně přesně a kvantitativně, sociální dopad zahrnuje kvalitu života, rovnost, vzdělání, zdraví a mnoho dalších aspektů, které jsou často subjektivní a mohou mít dlouhodobý efekt.

Vyhodnocení toho, zda konkrétní činnost organizace skutečně vede k požadovanému dopadu na společnost, je výzvou, protože chybí jednoznačný a univerzální způsob, jak sociální dopady efektivně kvantifikovat a analyzovat. Tato složitost může vést k tomu, že investoři považují onen „S“ faktor za nejobtížněji analyzovatelný. Výsledky totiž nebývají snadno vyjádřitelné v číslech a nejsou vidět hned.

Na základě jakých dat mohou tedy firmy tento dopad analyzovat?

Nejprve je nutné si říci, že sociální dopad není vedlejším efektem činností firmy, ale vyžaduje strategický záměr. Aby byl tento dopad měřitelný, musí být jasně vyjádřen jako cíl s definovanou cílovou skupinou a řešit specifický problém – ať už uvnitř společnosti, nebo v rámci místní komunity. Například pokud se vedení rozhodne zvýšit počet žen v rozhodovacích pozicích na 40 %, prvním krokem je zjistit výchozí stav, tedy kolik žen v těchto pozicích aktuálně působí. Teprve poté je možné vyvinout strategii, která povede ke kýžené změně.

Firmy se tudíž musí naučit systematicky sbírat data, která jim pomohou určit jejich sociální dopad. V tomto případě jsou to takzvané impaktové aktivity – konkrétní opatření, která jsou zacílená na danou skupinu a směřují k dosažení stanoveného cíle. Náš software dokáže uživatele takovou změnou provést a průběžně je ujišťovat, že jsou na správné cestě. Pozitivní sociální dopad vyžaduje nejen plánování, ale i adekvátní zdroje a pravidelnou evaluaci, aby firmy dosahovaly skutečných a měřitelných změn. A s tím my jim umíme pomoci.

Jak takové měření společenského dopadu vlastně vypadá? Vyjde vám číslo? Hodnocení?

Podnik si nejprve musí stanovit realistický a měřitelný cíl. Tímto krokem nejenže vyjádří svůj přesah nad rámec vydělávání peněz, ale také jasně ukáže, kam směřuje své úsilí a čeho chce dosáhnout.

Řada firem si svůj cíl stanovuje v souladu s agendou OSN a jejími sedmnácti cíli udržitelného rozvoje, takzvanými SDGs. Pokud chce vedení například zlepšit dopad na lokální komunitu, může se zaměřit na SDG 11 – Udržitelná města a obce. Výsledek společenského dopadu tak může vypadat jako číslo vyjadřující podíl lidí, kterým daná intervence zlepšila jejich situaci. Zahrnuje ale rovněž kvalitativní hodnocení úspěchu, které vychází z dosažených změn v cílové skupině – například příběh nebo vyjádření lidí, o tom, jak se jejich situace změnila a co jim pomoc přináší. 

Předloni jste spoluzaložila společnost Impactso, se kterou nyní vyvíjíte software pro sledování sociálního dopadu. Co vás k tomu přivedlo?

Sledování sociálního dopadu se věnuji už řadu let a zjistila jsem, že jde o velmi komplexní problematiku, která vyžaduje čas a hlubší porozumění tomu, jak správně nastavit sběr a vyhodnocování dat.

Cílem bylo vytvořit systém, který umožní sledovat data nejen napříč projekty, ale i organizacemi. A to se nám povedlo díky mezinárodně používané metodice Teorie změny. Ta nás inspirovala k tomu, abychom se na data dívali skrze činnosti a aktivity, které vedou k danému cíli – nikoliv skrze aktéra. A protože klasické nástroje, jako Excel, nejsou pro tento účel dostačující, rozhodly jsme se společně s kolegyní založit Impactso a vyvinout software, který tento proces zjednoduší. Díky němu uživatelé nemusí být obeznámeni s detailní metodikou, a přesto mohou s jeho pomocí měřit a vyhodnocovat svůj sociální dopad. Je to takový sociolog a evaluátor v jednom, kterého máte neustále k dispozici.

V jaké fázi se váš projekt momentálně nachází?

V současné době jsme v pre-seed fázi našeho startupu. V roce 2022 jsme se zapojili do programu Hospodářské komory a Huawei Women in Tech, který nám pomohl lépe se orientovat v technologickém podnikatelském prostředí. Letos jsme získali první investici od Czech Founders VC a absolvovali jejich akcelerátor, který nás připravil na investiční fázi. Software máme již otestovaný, zatím ve spolupráci s organizacemi, které s námi fungují jako „first adopters“. Nyní se aktivně snažíme najít investory, kteří nám pomohou financovat vývoj softwaru jako služby. Hledáme partnery, kteří věří, že měření sociálního dopadu má nejen společenský, ale i investiční potenciál – a to jak v komerčním, tak neziskovém sektoru a v nadacích. 

Jaké příležitosti může firmám přinést efektivní analýza dopadu vlastních aktivit na společnost?

V první řadě umožňuje podnikům lepší pochopení toho, jak jejich činnosti ovlivňují zaměstnance, zákazníky i širší komunitu. Už delší dobu existuje trend neposuzovat úspěšnost byznysu pouze podle hospodářského výsledku, ale vnímat i nefinanční aspekty. Tím, že organizace dokáže prokázat pozitivní dopad, si může vybudovat silnější vztahy s investory, kteří čím dál více žádají udržitelnost a společenskou odpovědnost. Firmy, které efektivně analyzují svůj sociální dopad, se tak mohou dostat k většímu množství kapitálu, zejména od fondů a investorů orientovaných na ESG.

Správná analýza zefektivňuje vynaložené investice do sociální oblasti a může také odhalit příležitosti pro růst. Zlepšení pracovních podmínek, diverzity nebo přínosu pro komunity mohou podnikům otevřít dveře na nové trhy nebo k zákazníkům, kteří preferují odpovědné a transparentní firmy. Pozitivní společenský dopad se tak může stát konkurenční výhodou.

Hana Stelzer vystudovala sociologii na Univerzitě Karlově v Praze a v oblasti společenské prospěšnosti působí více než 20 let. Od dubna letošního roku se, díky podpoře od Czech Founders VC, plně věnuje své společnosti Impactso, s.r.o., s cílem vyvinout software pro sledování sociálního dopadu.

Přečtěte si také