Skandály ve stavebnictví zlepšují rozpočet Rakouska

Bude česká justice nadále trestat stavební firmy omezením činnosti, nebo se inspiruje rakouským pragmatismem?

Covid, energetická krize, válka na Ukra­jině a inflace dopadají na rozpočty evrop­ských států. V dluzích se topí i bohaté Rakousko. Jeho příjmy do státní pokladny však v poslední době navyšují vysoké částky, jež přináší soudní proces se stavebními firmami, které vy­tvořily největší kartel v dějinách země.

Za trestné činy, kterých se 40 společností dopouštělo v letech 2002 až 2017, dávají rakouské soudy obrovské pokuty. Zatím nejvyšší dostala „velká trojka“ stavebnictví – společnost Porr 62,35, Strabag 45,37 a Swietelsky 27,15 milionu eur. Tu nedávno rozšířila firma Habau, která musí zaplatit 26,33 milionu eur. A snaha získat zpět část veřejných finančních prostředků z předražených zakázek částečně tlumí dopady hospodářského poklesu Rakouska.

Sečtou-li se tyto čtyři částky a přepočtou na české koruny, dělá to celkem zhruba čtyři miliardy. Vyšetřování v Rakousku přitom ještě ani zdaleka neskončilo. V Česku však byly tresty v pravomocném rozsudku ve druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha v obrovském kontrastu s těmi rakouskými. Naši sousedé totiž patrně vůbec nepřistoupí k zákazům či omezení činnosti a budou trestat firmy pouze vysokými pokutami.

Jen 16 milionů korun

Společnost Metrostav, největší ryba, jež uvízla v sítích českých státních zástupců, odešla od soudu s tříletým zákazem účastnit se veřejných zakázek a pokutou deset milionů korun, jež je ve srovnání s těmi rakouskými nízká. Další firmy potrestal soud většinou podobně, kombinací dočasného zákazu účastnit se veřejných soutěží a nízkého finančního trestu – Hospimed a Puro Klima dva roky a dva miliony korun, Jipe tři roky a 2,5 milionu korun, Konstruktivu Bran­ko pak propadnutím majetku.

Zatím nejvyšší pokuty dostala „velká trojka“ rakouského stavebnictví – společnost Porr 62,35, Strabag 45,37 a Swietelsky 27,15 milionu eur. Tu nedávno rozšířila firma Habau, která musí zaplatit 26,33 milionu eur.

Celkově pokuty činí o trochu více než 16 milionů korun, což je oproti miliardám korun v Rakousku směšné. A ekonomický rozbor ukazuje, že konečná částka může být dokonce záporná, protože menší konkurence na stavebním trhu kvůli vyřazení potrestaných účastníků může zvýšit ceny. Dle analýzy jeho dosavadního lídra Metrostavu, který v uplynulých třech letech získal více než 200 veřejných zakázek, totiž rozdíl vítězných nabídek a těch na druhém místě za toto období představuje téměř tři miliardy korun.

České veřejné finance nejsou v lepší kondici než rakouské, aktuální varování Národní ekonomické rady vlády hovoří spíše o opaku. V této souvislosti bude zajímavé sledovat v Česku další velkou soudní kauzu, v níž je ve hře trestní odpovědnost právnických osob. Stavební společnost Eurovia CS a tři sesterské firmy ze skupiny Vinci Construction čelí trestnímu stíhání kvůli rekonstrukci tramvajové trati v Liberci. Pokud se obvinění potvrdí, bude česká justice nadále trestat stavební firmy omezením činnosti, nebo se inspiruje pragmatickým přístupem rakouských soudů?

Přečtěte si také