Sedm a půl roku Jan Kubata strávil v barvách CzechTrade v americkém Chicagu, po letošním návratu do centrály státní agentury na podporu obchodu se pustil do příprav nových projektů. Exportní inkubátory mají českým vývozcům pomoct rychleji a snadněji zakořenit na zahraničních trzích. První inkubátor spustil CzechTrade na konci října v indickém Bengalúru, další bude na začátku příštího roku následovat v Chicagu. „Inkubátor je nástroj pro zavedené exportéry, kteří v daném teritoriu již působí, mají kontakt s místními firmami a institucemi a během šestiměsíčního působení by měli založit vlastní pobočku, doslova se vším všudy. Cílem je, aby si po půl roce firma zabalila své papíry a propisovačky a sedla si do své nové zahraniční kanceláře,“ popisuje Kubata.
Kdy jste v agentuře CzechTrade začali uvažovat o institutu exportního inkubátoru? Jaký typ firem se do nich hlásí?
První myšlenka vznikla už před třemi lety, ale covid-19 vše zastavil. V prvním pilotním programu v Indii budou čtyři firmy, to samé se bude týkat USA. Účastníci jsou mix, převážně jde o exportně zkušené firmy, působení v inkubátoru by mělo vést k internacionalizaci těch firem v podobě zakořenění v daném regionu, tedy založením vlastní pobočky nebo otevřením vlastní výroby. Lidé z firmy přijedou do námi připravených kanceláří, CzechTrade jim poskytne lokální adresu a především součinnost v rámci svých služeb. Konkrétně každá firma dostane sedmdesát hodin práce našeho ředitele dané kanceláře plus neměřitelně času našich specialistů, kteří firmě pomohou překonat první úskalí na daném teritoriu, neboť ho znají. Samozřejmě že každá kancelář disponuje sítí kontaktů, takže naši lidé vědí, kam a jak se obrátit na místní vládu, na certifikační autority, na personální agentury, na realitky, vysvětlí, kolik co stojí, a tak dále. Každý inkubátor je založený primárně na službách, služby sdílené kanceláře jsou pouze jedna část.
Po Bengalúru bude následovat Chicago. Jaká další teritoria přijdou poté?
Uvažujeme o Kazachstánu, Brazílii a Turecku. Příští rok, během průběžného vyhodnocování pilotů v Indii a USA, budeme intenzivně hledat další teritoria. Společně s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR jsme využili covidovou dobu a udělali jsme skutečně rozsáhlý průzkum mezi středně velkými českými firmami. Samozřejmě spoléháme i na know-how, kterým CzechTrade disponuje, tedy detailní statistická data a informace od našich lidí v kancelářích na celém světě. Z toho všeho nám vyšla zmiňovaná teritoria. Ale agentura dokáže pružně reagovat na poptávku české podnikatelské veřejnosti, takže kdyby se – například – ukázalo, že má smysl udělat inkubátor v Austrálii, jsme schopni na to během pár týdnů reagovat. Všechny budoucí investice však zároveň podléhají ekonomické situaci státního rozpočtu pro příští rok.
Kolik projekt inkubátorů bude stát?
Celkový rozpočet na veškeré nové služby na rok 2022 je patnáct milionů korun. Z toho by na exportní inkubátory mělo připadnout zhruba šest milionů, na projekt aliancí jsou připravené čtyři miliony, na službu Kompas asi dva miliony.
Lze vypočítat finanční efekt?
Ve chvíli, kdy se českým firmám podaří na zahraničních trzích otevřít pobočky, showroomy a rozjet výrobu, přínos pro český stát bude mnohonásobně vyšší než investice do projektu.
Budou inkubátory fungovat v rámci současných zahraničních zastoupení CzechTrade, nebo poběží paralelně?
Budou v samostatné struktuře. V rámci smluv mezi ministerstvem průmyslu a obchodu a ministerstvem zahraničních věcí se část exportních agend postupně přesouvá a doplňuje, ať už jsou to velvyslanectví, generální konzuláty, nebo zastoupení státní agentury. Ale inkubátory stojí vedle, je to projekt založený na zkušenostech exportně úspěšných zemí, sledujeme „best practices“ švédských, francouzských či britských inkubátorů nebo jak exportéry podporuje Tchaj-wan i Čína. Inspirujeme se všude tam, kde se snaží podporovat export a jakou formou to kde dělají, a snažíme se z toho brát si to nejlepší.
Co s byznysem exportérů, tedy vašich klientů, dělá posilující koruna?
Samozřejmě že když budete vyvážet s kurzem 27 korun za euro, bude to pro vás výhodnější. Otázkou je, kolik materiálových vstupů musíte nakoupit z ciziny, u řady firem je ten pohled dvousečný a současná doba, kdy panuje nedostatek materiálů, tu situaci ještě víc komplikuje.
Zmiňoval jste, že covid-19 odložil plány na inkubátor. Jaký byl celkový dopad pandemie na český export?
V Česku máme neuvěřitelně flexibilní firmy, které jsou schopny se přizpůsobit a překonat složité období. Obrovsky tomu pomohla digitalizace. Zároveň se ukázalo, že firmy, jež nemusely zcela přerušit výrobu, jely velmi dobře a český export je dnes v rekordních číslech. Oproti dosud nejlepšímu roku 2019 se jedná za období leden až srpen 2021 o nárůst 5,3 procenta. Věřím, že se podaří vybalancovat rostoucí inflaci, vyřešit problémy s energiemi a především s materiálovým nedostatkem, k čemuž se přidal navazující nedostatek pracovní síly.
Sám jsem pocítil i problémy s kontejnerovou dopravou po moři. Na začátku července jsem naložil své osobní věci do kontejneru a přišly mi na konci října. Mnohem horší dopad je samozřejmě na byznys, když ve firmách absolutně nevědí, kdy jim dorazí kontejner s produkcí. A to už nemluvím o dramatickém, několikanásobném nárůstu cenu dopravy. Proto jsme v CzechTrade začali vytvářet Exportní aliance, což je služba, jež umožňuje sdílení nákladů, ale i sdílení byznysu pro nekonkurující si firmy. Často se ukazuje, že společnosti nejdou do větších tendrů proto, že neumějí klientovi dodat další segmenty, tak jsme začali exportéry sdružovat do aliancí. Máme třeba Czech Beer Alliance, kde už proběhlo několik výborných akcí, máme Czech Water Alliance či Pipelines and Technology Alliance nebo alianci chytrých řešení pro města. Očekáváme, že v roce 2022 bychom mohli mít deset aliancí.
Jak to funguje?
Sdružují se výrobci z různých sektorů, kteří spolu vzájemně obchodně nesoupeří, do uskupení, které se může stát všestranným dodavatelem pro větší odběratele. Kupříkladu pro sektor zdravotnictví dokážeme spojit dodavatele nemocničních postelí, dodavatele zdravotnického plynu, výrobce osvětlení, kabeláže, chytrých IT řešení a ve finále z toho lze postavit takřka celou kliniku.
Třeba pivní aliance není jen o exportu samotného piva, ale je to komplex služeb a produktů, které s produkcí piva souvisejí?
Přesně tak, jsou to firmy vyrábějící například technologie pro sběr a sušení chmele, pro vývoz „zeleného zlata“, export skla a všechny strojírenské podniky, jež vyrábějí pivovarské technologie. My tyto mezioborové firmy spojíme do zdánlivě nesouvisející produktové řady. Firmy získají silnější vyjednávací pozici a ještě mohou sdílet některé náklady.
A služba Kompas?
To je zkrácený název pro Komplexní asistenční služby. Poskytujeme firmám komplexní exportní servis, v rámci něhož se prostřednictvím našich kanceláří dostanou k ověřeným specialistům, kteří jim pomohou v podstatě se všemi administrativně-provozními službami na daném trhu. Tedy založit firmu, připravit daňové přiznání, vést lokální účetnictví, vyřídit audit, vybrat vhodný výrobní objekt či showroom, vysvětlí regulace na trhu nebo pomohou s lokálními dotačními tituly. Ono se to moc neví, ale třeba v USA spousta lokálních vlád, nikoli ta federální, poskytuje poměrně vysoké protiplnění, když uděláte nějakou investici a zaměstnáte místní lidi. Třeba v Austinu, hlavním městě Texasu, dostanete 50procentní příspěvek na šest měsíčních mezd nově přijatých pracovníků. I proto se dnes do Texasu přesouvá spousta technologických firem ze Silicon Valley, včetně Tesly Elona Muska, který tam staví obrovskou fabriku. Takové pobídky najdete na každém trhu, jen musíte mít někoho, kdo o nich ví a řekne vám, zda daná pobídka bude platit na vás, nebo ne.
Samozřejmě že tyto informace a kontakty zvládne získat každý exportér sám, ale buď mu to bude trvat dlouho, než si vše ověří, nebo to bude stát pár set dolarů za každou hodinu takové pomoci. Kdežto náš Kompas to exportérům umožní za velmi vstřícnou cenu. Nad rámec toho pro naše exportéry poskytujeme službu Market Entry, která je zcela zdarma. Spočívá v tom, že začínající exportéři dostanou informace, jak má vypadat jejich prezentace pro daný trh, jaká má specifika, jak se připravit.
Zmínil jste USA. Co vám sedm a půl roku v Chicagu dalo?
Hlavní dojem je ten, že Spojené státy jsou obrovsky zajímavý trh, a to i pro české exportéry. Kancelář v Chicagu patří k jedněm z nejstarších kanceláří CzechTrade na světě, a i díky tomu se tam českým firmám dobře daří. Samozřejmě bych byl rád, kdyby odpadly všechny tarifní a netarifní bariéry vstupu na tamní trh. Kupříkladu Američané stále používají imperiální měrný systém, je dobré na to být připraven. Když chcete dělat byznys v Americe, vyplatí se mít na svém webu americkou vlajku, a je i rozdíl mezi britskou a americkou angličtinou. Američané jsou hrdi na svou zemi. Na středních školách každé ráno recitují přísahu, na každém sportovním zápase se zpívá hymna, všude jsou pověšené vlajky a opravdu se všichni k praporu otočí čelem. Hrdost na svou zemi je v Americe prostě velká. A z toho je třeba vycházet, vnímat taková specifika ve chvíli, kdy na trh vstupujete. Je nutné si rovněž uvědomit, že Američané neuznávají evropské certifikace či homologace, každý dodavatel z jiného kontinentu musí projít spletí poměrně složitých operací, v čemž jsme díky lokálnímu zastoupení CzechTrade schopni pomoct.
Jaká byla zima v Illinois?
Občas mírnější, srovnatelná s Českem, občas tuhá. V nejtěžších obdobích, která naštěstí trvala vždy jen týden, jsme měli problém i s takovou základní věcí, jako je toaleta. Tamní domy jsou klasické dřevostavby, zateplení nebývá běžné. Illinois je absolutní rovina, neexistuje tam žádná přírodní překážka a z Kanady přes jezera a pláně jde opravdu velká zima. Navíc do toho všeho fouká vítr, který se od mrakodrapů odrazí a zintenzivní. Tamní podnebí je jinak, kromě vysoké vlhkosti, srovnatelné s naším. U nás, když v létě dorazí déšť či bouřka, teplota spadne a osvěží to vzduch. Ale v Chicagu je to jako sauna.
•