V oblasti repasované elektroniky je stále prostor pro budování důvěry. Podle finského startupu Swappie, který se snaží toto odvětví proměnit, jde o jediný způsob, jak snižovat obrovské množství elektroodpadu na Zemi. Cílem platformy, která vykupuje, prodává a repasuje iPhony, je udělat z jejich nákupu běžnou záležitost, například jako v autobazaru. O potenciálu tohoto modelu, uchytí-li se v Česku, a jak ho udělat ještě udržitelnějším, hovoří Janne Korpela, šéf oddělení nových trhů ve startupu Swappie.
Jak současná ekonomická situace a krize ovlivnily cirkulární ekonomiku? Mají výrazný dopad na chování zákazníků?
Současná krize ovlivnila celý trh, tedy i chování zákazníků. Lidé hledají způsoby, jak šetřit peníze, a produkty i služby cirkulární ekonomiky jsou pro ně skvělou příležitostí. V reakci na klimatické změny zároveň kladou vyšší důraz na odpovědnější nákupní rozhodnutí. Na druhé straně jsou však opatrnější na své osobní finance, tudíž celkově nakupují méně.
Jaký je potenciál repasovaných telefonů?
Na světě je víc telefonů než lidí a většina z nich se už nikdy nevyužije. Podle našeho průzkumu ve spolupráci s agenturou Kantar si 64 procent Čechů nechává svůj starý telefon doma v šuplíku. Více než čtvrtina ho ale znovu nepoužije. To chceme změnit a vytvořit z chytrých telefonů udržitelnější odvětví – repasovat staré modely, použít jejich funkční součástky i materiály nebo recyklovat ty, které opět využít nelze.
Podle našeho Reportu o udržitelnosti můžeme díky repasování ušetřit až 78 procent oxidu uhličitého oproti novému telefonu. Data ukazují, že trh s použitými nebo repasovanými chytrými telefony v letech 2022 až 2027 meziročně průměrně poroste o 10,23 procenta. V chování spotřebitelů je zároveň stále prostor pro osvětu a budování důvěry. Proto věříme, že můžeme růst.
Plánujete využít své aktivity i v dalších odvětvích?
Momentálně se soustřeďujeme na repasování iPhonů, protože naše technologie i technici se specializují na tuto oblast. Do budoucna rozšíření aktivit neodmítáme, ale repasování iPhonů je nyní nejefektivnější pro nás i pro naše zákazníky.
Co je pro české spotřebitele nejdůležitější? Jsou zvyklí na produkty z druhé ruky?
Češi se v porovnání s některými dalšími trhy více orientují na cenu – mají tedy blíž k využívání udržitelných produktů a služeb, díky čemuž mohou ušetřit peníze. Na druhé straně ale stále existuje velký potenciál pro růst, protože zatím nejsou plně seznámeni se všemi výhodami repasované elektroniky. Spotřebitelé naskakují na trend nakupování oblečení, nábytku či knih z druhé ruky, chceme je vzdělávat a ukazovat, že nákup použitého telefonu může fungovat stejně dobře.
Jaká je pro Swappie největší překážka při oslovování potenciálních zákazníků?
Největší překážkou je, že lidé nejsou zvyklí na repasovanou elektroniku, proto občas pochybují o její kvalitě. Snažíme se vybudovat důvěru v odvětví vzděláváním spotřebitelů, dostáváním pozitivních recenzí od zákazníků a provozováním platformy se striktními standardy kvality, kontrolami i dalšími pravidly. Chceme, aby lidé v každodenním životě dělali chytřejší a udržitelnější rozhodnutí, a tím, že si zvyknou na repasované telefony, roste pravděpodobnost, že budou znovu používat nebo recyklovat i další zařízení.
Zaměřujete se také na B2B prodej?
Ano, výkup a prodej iPhonů poskytujeme i firmám. Dnes jsou naším hlavním zdrojem pro výkup použitých telefonů, přestože počet jednotlivců, kteří nám své staré telefony prodávají, se zvyšuje.
Plánujete založit centrály i v dalších evropských zemích, abyste snížili dopravu?
Vystavěli jsme centra ve Finsku a Estonsku, což nám pomáhá s efektivním procesem repasování, recyklování elektroodpadu a využívání funkčních součástek tam, kde jsou potřeba. Neustále hledáme způsoby, jak být šetrnější k Zemi a užitečnější pro své zákazníky. Současně usilujeme o kompletní přechod na obnovitelné zdroje energie a inovujeme technologie, abychom dokázali využít nebo recyklovat 100 procent elektroodpadu ze smartphonů. Proto je umístění našich center nejudržitelnější variantou.
Předpokládáte, že se k plánu Swappie na snížení dopadů na životní prostředí připojí i další společnosti?
Věříme, že udržitelný přístup k byznysu je v současnosti nezbytný, chceme-li zajistit efektivní fungování světových trhů i Země. A tento postoj vyznávají i jednotlivci. Dnes sice existují firmy, které do zvýšení šetrnosti k životnímu prostředí nevkládají dostatečnou energii, ale drtivá většina podniků si svou odpovědnost uvědomuje a snaží se zavádět potřebné změny. Současná energetická krize navíc mnohým připomněla, že obnovitelné zdroje energie, systémy pro energetické úspory a další ekologická řešení jsou nutná i pro finanční úspory a zvýšení efektivity firem.
•