Reklamní firma Rencar po třiceti letech padá tvrdě na zem

Francouzská reklamní skupina JCDecaux prostřednictvím své dceřiné společnosti Rencar vydělávala stovky milionů korun ročně díky smlouvě z devadesátých let s dopravním podnikem hl. města Prahy (DPP).

Tu ale soudy v roce 2019 uznaly pravomocně neplatnou. V loňském roce se pak Rencar propadla do výrazné ztráty. Její výsledek byl po zdanění -29,2 milionu korun. Výrazně totiž klesly výnosy společnosti. Meziroční propad byl o celých 67 %. Trh venkovní reklamy však podle dat společnosti Nielsen Admosphere klesl „jen“ o 19 %. Další ranou pro Rencar je aktuální rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 9. Ten zamítl další žalobu firmy Rencar, kterou se domáhala určení platného vztahu s DPP.

Ještě v roce 2019, tedy v době, kdy Rencar provozovala reklamu v DPP, dosáhla výnosů přes 230 milionů korun. Propad o 67 % je s ohledem na skutečnost, že celý trh venkovní reklamy loni klesl o 19 procent, velmi drastický. Rencar se ve své výroční zprávě odvolává na to, že takto velký propad zaznamenala zejména kvůli ztrátě reklamních ploch v pražské MHD. Zpráva ale zároveň uvádí, že tržby firmě výrazně klesly i v dalších městech. V Plzni o 35 procent, v Ostravě o 18 procent a v ostatních městech o 42 procent.

Skupina JCDecaux skrze Rencar vydělávala právě díky smlouvě s DPP z devadesátých let. Rencar pak v posledních letech dále navyšovala své zisky i díky tomu, že od roku 2016 nevyplatila ostatním akcionářům žádné dividendy.  

Karta se otočila v roce 2019, kdy soudy pravomocně rozhodly o neplatnosti smlouvy a DPP díky tomu mohl vysoutěžit nové provozovatele reklamy na svých plochách a majetku. Ukázalo se, že tržní hodnota těchto ploch je trojnásobná. DPP letos uvedl, že loni získal z pronájmů reklamních ploch 159 milionů korun, zatímco v roce 2016, tedy ještě před vypovězením smlouvy s Rencarem byl výnos dokonce jen třetinový. Nynější výnosy navíc pocházejí z méně než třetiny reklamních ploch.

Žádný platný závazkový vztah mezi Rencar a DPP neexistuje, rozhodl soud

Rencar neuspěla ani s další žalobou na DPP, kterou se domáhala určení, že mezi Rencar a DPP existuje platný závazkový vztah. Z verdiktu soudu dokonce vyplývá, že ani sama firma Rencar není schopna vymezit, jaký že vztah má mezi nimi údajně existovat. Aktuálním verdiktem Obvodního soudu pro Prahu 9 daly soudy DPP za pravdu ve všech bodech žaloby o určení platnosti smlouvy na pronájem reklamních ploch. „Jsem rád, že soudy rozhodly ve všech bodech žaloby opět ve prospěch DPP, čímž se potvrzují analýzy DPP, že smlouva s Rencarem je neplatná. Rozhodnutí soudu přichází i přes veškerý mediální tlak, lži a manipulace ze strany Rencaru,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. Rencar také bude muset DPP uhradit náklady soudního řízení ve výši 141 328 Kč, kterou mají Rencar a společnost EUROPLAKAT jako vedlejší účastník uhradit společně a nerozdílně.

„Usnesení Obvodního soudu pro Prahu 9 o odmítnutí žaloby o určení, zda mezi DPP a firmou Rencar existuje platný závazkový vztah je logickým výsledkem. Soud potvrdil, že vlastně není zřejmé, čeho se společnost RENCAR žalobou domáhá, Ani sám RENCAR tak není schopen vymezit, jaký že vztah má mezi DPP a RENCARem údajně existovat,“ komentuje verdikt soudu Roman Kyral z advokátní kanceláře CÍSAŘ, ČEŠKA, SMUTNÝ, která DPP ve sporu se společností RENCAR zastupuje.

Přečtěte si také