Průzkum péče o zaměstnance prokázal rozpory zejména v systému odměňování

Postoje a očekávání v péči o zaměstnance (tzv. employee experience, EX) se mezi manažery a zaměstnanci rozcházejí.

  • 10. prosince 2024

Pohled představitelů zaměstnavatele a samotných pracovníků se nejvíce liší v oblasti odměňování a benefitů. Ukázal to firemní průzkum EY v Česku, který proběhl letos na podzim mezi respondenty firemního portfolia jak na úrovni managementu (vrcholové vedení a HR manažeři), tak mezi zaměstnanci společností.

Systém odměňování a benefitů ve firmě považuje největší skupina zaměstnanců (60 %) za oblast, která by se na prvním místě měla změnit. Naopak manažeři, kteří v péči o zaměstnance reprezentují zaměstnavatele, právě systém odměňování a benefitů považují za nejvíce rozvinutý (66 %) ze všech oblastí péče o zaměstnance (viz grafy).

„Paradox v opačném vnímání kvality systému odměňování a benefitů ukazuje, že zaměstnavatelé zatím dostatečně nereagují na změny na trhu práce a měnící se očekávání zaměstnanců. Zároveň mohou být i výsledkem vývoje celkové ekonomické situace v Česku posledních let, kdy vinou vysoké inflace reálné příjmy většiny zaměstnanců klesaly,“ komentoval největší paradox průzkumu Zdeněk Dušek, partner EY v oblasti poradenství, lidské zdroje.

Rozporuplnou oblastí v péči o zaměstnance je podle Zdeňka Duška také fenomén umělé inteligence (AI): „Přestože firmy tvrdí, že je to pro ně důležité téma, nemají často strategii, co od AI chtějí, jak ji uchopit, a spíše vyčkávají, až s jejím využitím začnou ostatní. Na druhou stranu se zaměstnanci domnívají, že je jejich firma v dané oblasti aktivní. Nejsou však proškoleni a největší část z nich si myslí, že se jich AI v práci nedotkne – 47 % z nich ji nevyužívá ani využívat neplánuje.“

Shoda mezi zaměstnavateli a zaměstnanci naopak panuje v oblasti péče o duševní zdraví. Ta je druhou nejvýznamnější (29 %) oblastí, po jejímž zlepšení zaměstnanci volají. Zaměstnavatelé zároveň připouští, že péče o duševní zdraví patří ve spektru jejich aktivit mezi nejméně rozvinuté.

Přečtěte si také