Martin Mucha, spoluzakladatel Igluu, začal v roce 2013 budovat hlavní myšlenku platformy, která by mohla realitnímu trhu přinést modernizaci, digitalizaci a propojení všech jeho účastníků. Dříve se podílel na rozvoji realitních platforem v USA a Kanadě. Nyní přináší pokročilé technologie a koncepty i na český realitní trh. Mucha odhaluje, jak Igluu transformuje tradiční přístupy a jaké výzvy musí překonávat při adaptaci zahraničních modelů na lokální podmínky.
Jaké byly hlavní motivace pro vznik platformy Igluu v Česku?
Naší motivací bylo představit moderní realitní koncepty z vyspělých zemí. Český trh je ve srovnání se Západem poměrně mladý, dynamický a prezentuje velkou příležitost k inovacím a novým službám. Tuto vizi s námi dnes sdílí a podílí se na ní například Century 21, Realitní kancelář Evropa, ERA a členové zastřešení Asociací realitních kanceláří.
Srovnáte-li český trh s trhy, na kterých jste působili, jaké jsou klíčové rozdíly a jak ovlivnily vaši strategii?
Lokální trh je výrazně roztříštěný a orientovaný primárně na prodávající. Většina kupujících nakupuje bydlení přes inzeráty bez zastoupení realitním makléřem, což je v zahraničí nezvyklé. Kupujícím zde asistují profesionálové, kteří jim pomáhají s celým procesem. Vezmeme-li v úvahu, že bydlení kupujeme obvykle jednou za život a je to pro nás největší investice, není špatné mít kvalitního, zkušeného profesionála, který zastupuje naše zájmy. V Česku tento komplexní přístup chyběl, proto jsme chtěli zavést služby, které zahrnují vše – od vyhledávání až po dokumentaci a katastr.
Jaké byly hlavní výzvy při adaptaci amerického realitního modelu na české podmínky? Jak jste je řešili?
Adaptace amerického modelu vyžadovala velké porozumění místním zákonům, úrovni digitalizace a fungování společnosti. Nešlo o slepé začlenění, ale o vytvoření smysluplných produktů, které rezonují s očekáváními další generace Čechů, jež má nový pohled na svět a trh.
Jaké technologické inovace Igluu přináší na český realitní trh?
Zábavnou inovací je například naše mobilní – iOS a Android – aplikace s vyhledáváním v rozšířené realitě na principu Pokémon Go. Jedním z podstatných a „neviditelných“ přínosů je standardizace českých realitních dat podle mezinárodních standardů RESO, která dodnes v Česku neexistovala. Ta je nezbytná pro práci s daty a automatizaci, což usnadňuje nejen vstup mezinárodních firem na český trh, ale i tím pomáháme českým firmám expandovat do světa.
Jaké výhody tyto inovace přinášejí realitním makléřům?
Jednou z hlavních výhod je koncept MLS, sdílená databáze dostupných nemovitostí, která umožňuje realitním makléřům spolupracovat a nabízet kupujícím jakoukoli nemovitost na trhu, nejen tu svou. Je důležité, aby lidé chápali, že spolupráce se vyplácí a je prospěšná pro všechny strany. Toto, společně s digitalizací celého prodejního procesu zvyšuje profesionalitu a kvalitu služeb. Vývoj je stále rychlejší a klíčové je přizpůsobit se a neustále hledat novou přidanou hodnotu nejen pro klienty.
Igluu spolupracuje s významnými institucemi, například s ČSOB. Jaké jsou hlavní přínosy spolupráce s ní a dalšími strategickými partnery pro rozvoj vaší firmy?
ČSOB patří mezi lídry v oblasti digitalizace se silnou vizí. Skvělý partner, který nám umožňuje vytvářet moderní špičkové produkty prostřednictvím inovace současných procesů. Příkladem je naše partnerství s Hypoteční bankou, kde pracujeme na spuštění digitální hypotéky letos na podzim. Další významné partnerství je s CRIF. To nám umožnilo vytvořit první finanční vysvědčení svého druhu s ambicí vést společnost k lepší finanční gramotnosti.
Jaká je vaše vize budoucí digitalizace realitního trhu v Česku? Jaké kroky plánujete pro její dosažení?
Česko je poměrně dobře digitalizované: státní správa, katastr nemovitostí, digitální identita, podpisy nebo banky jsou příkladem důležitých pilířů umožňujících digitalizaci služeb v našem odvětví. Další kroky budou spočívat v propojení všech těchto prvků, čímž dojde k významnému zefektivnění. Mým přáním je vidět Česko mezi lídry. Abychom se tam dostali, musíme se soustředit a dlouhodobě usilovat o spolupráci, inovovat a tvořit špičkovou kvalitu služeb.
•