PPF dává lekci z vrcholového byznysu

Žádný strom neroste do nebe, ale každý to chce zkusit. A pokud vám nemá věž spadnout, musíte si dát záležet na těžišti. Když vezmete jednu pravdu z přírody a jednu ze stavařiny, vznikne pravidlo vertikálního růstu. A PPF ukazuje, jak se tahle strategie dá aplikovat ve špičkovém měřítku. Vítejte na lekci prvoligového byznysu.

PPF nejprve s rozvahou nakupovala a prodávala, aby nyní vyložila postupku. Má CETIN, to znamená síť cestiček, po nichž běhají data a pohyblivé obrazy. Má operátora, pohon, díky němuž po cestách vůbec něco jezdí, má televizní platformu a sportovní práva, díky nimž mají vozíky co přepravovat, a pod Novou má taky Voyo, díky němuž umí vyrobit vlastní zajímavý obsah. Když se tohle všechno spojí, už tu není jen jedna firma, co poskytuje kabely a frekvence, vedle další firmy, co umí produkovat kvalitní audiovizi, a vedle ještě jedna, která kombinuje různé programy, aby se máma koukla na vaření, táta na fotbal a drobotina na pohádky.

V nové platformě Oneplay, v níž se spojuje O2 TV a Voyo, vytváří skupina PPF vertikálu, která jí v číslech dává a dodá veliký smysl. Zajímavější marže na jedné straně a komplexněji obsloužený zákazník na druhé. Klient, který bere od skupiny internet, přivede ke sledování i rodinné příslušníky, do telefonů jim pořídí tarify a který to nadto celé ještě propojí s účtem u Airbank, ten na tom vydělá. Čím víc služeb si od rodiny firem ve skupině PPF pořídí ta jeho rodina, tím výhodnější postavení získá. Asi není třeba zdůrazňovat výhody pro PPF, když člověk utratí peníze za různé potřeby na jednom místě. Nakonec i výhodnou půjčku na novou, chytřejší, televizi, umí podniky ve skupině zařídit.

Spojení s Voyo je logický i chytrý krok. Z toho, co původně sloužilo jako archív zaprášených formátů, se vyvinula prémiová základna s kvalitní produkcí. Nova si prostřednictvím Voyo vydobyla uznání, včetně oficiálních cen. Metoda Markovič: Hojer na letošních Českých lvech posbírala prestižní sošku v kategorii nejlepších hlavních i vedlejších výkonů v televizní tvorbě a taky za vůbec nejlepší minisérii nebo seriál, co tu během loňského roku vznikl. Nad takovými úspěchy už se nikdo neošklíbá a Voyo dodává celému projektu lesk a prestiž. Sportovní práva, která do společného projektu vnáší O2 TV, stejně jako populární pořady, jako je zábavná diskuse TIKI-TAKA, nebo šmrncovní přenosy z galavečerů MMA, působí podobně, ale na jiný divácký segment. Dodávají něco výlučného, exkluzivního.

Podle posledních dat využívá 02 TV skoro milion lidí, Voyo si loni předplácelo asi 950 tisíc diváků. Někteří se překrývají, někteří se rozhodnou, že na novince zákaznicky participovat nehodlají, ale ve výsledku jsou to dvě masivní trampolíny, od nichž se nový projekt může odrazit k rekordnímu skoku.

PPF s projektem Oneplay dokazuje, že ví, co dělá, a že na českém telekomunikačním a mediálním trhu vytváří robustní, vrstevnatou strukturu, jaká nemá obdoby. Skupuje konkurenci tak, aby posilovala infrastruktura v CETINu a zákaznický panel v odvětví služeb. To všechno, aniž by narážela na problémy s antimonopolními mantinely. Volí akvizice s rozmyslem, a tak úřad nemá, co by vyčítal.

Slovo synergie se v různých manažerských příručkách poněkud vyčerpalo na řídký obsah, ale když je umíte, pak je to docela jiná písnička. Předloni skupina reportovala čistý zisk zvíci 36 miliard korun, valnou část té hostiny zajistily právě telekomunikace, banky a televize. Jako ty tři pruty knížete Svatopluka: když je dáte dohromady, budou držet extra pevně. Stejně jako zákazník zavázaný a zvýhodněný tím víc, čím více uchopí volných konců, co PPF nabízí. A to je – prozatím – konec lekce. Takhle se to hraje, když myslíte ve velkém a hledíte o kus dál.

 

Přečtěte si také