Poslanci ze správní rady VZP bojují za zachování monopolu své komerční dcery

Ve sněmovně leží návrh zákona, který rozděluje nejen poslance vládních stran. Co víc, poslanci jdou v tomto případě dokonce proti svým „vlastním“ ministrům.

Jde o zdravotní pojištění cizinců bez trvalého pobytu, na které má monopol soukromá Pojišťovna VZP. Ten chtějí zrušit senátoři a jednoznačně je v tom podporuje i vláda. Ve sněmovně se jej však snaží zastavit poslanci vládních stran, nejvýrazněji se o to snaží poslanec STAN Jan Kuchař, jehož jednání prakticky směřuje přímo proti vlastnímu ministrovi a předsedovi STAN Vítu Rakušanovi. Ten jakožto místopředseda vlády reprezentuje zcela jasné stanovisko – monopol se musí zrušit!

Celé jádro sporu se točí kolem toho, kdo má mít právo prodávat zdravotní pojištění cizincům mimo EU. Ti si jej musí pro pobyt v Česku povinně vyřídit, mohou to ale udělat výhradně u Pojišťovny VZP a.s. (PVZP), což je komerční dcera největší státní zdravotní pojišťovny VZP. Toto monopolní postavení na úkor ostatních komerčních pojišťoven, které tento produkt poskytovaly, dostala pojišťovna ke konci vlády Andreje Babiše (ANO) v srpnu 2021. Změna zákona tehdy prošla Sněmovnou napodruhé i přes odpor Senátu. Senátoři vládních stran chtějí monopol zrušit a kabinet Petra Fialy (ODS) jejich návrh podpořil. Ve sněmovně se ale tato senátní novela zasekla.

Zatímco zákon čeká na druhé čtení, předložil poslanec hnutí STAN Jan Kuchař pozměňovací návrh. Kuchař je vedle místopředsedy KDU-ČSL Toma Philippa považován za největšího obhájce monopolu pro PVZP. Kuchař i Philipp přitom sedí vysoko ve správních i dozorčích orgánech VZP a nachází se tak v očividném střetu zájmů, když obhajují exkluzivní byznys pro dceřinou pojišťovnu. Po zrušení monopolu volají ministerstva financí a zdravotnictví už od jeho vzniku, kdy byli proti i ministři Schillerová a Vojtěch a neváhali to poslancům sdělit poměrně ostrým dopisem. Monopol tehdy poslanci Janulík s Adámkovou (oba ANO) stejně protlačili. Zcela odmítavé stanovisko vlády trvá, nicméně to vypadá, že poslanci vládních stran si dělají, co chtějí, navzdory svým ministrům.

Zlobivý poslanec Kuchař 

Kuchař sice veřejně prohlašuje, že monopol zrušit chce, jeho pozměňovací návrh by ale přinesl řešení jen zdánlivě. Na nesmyslnost tohoto návrhu poukazuje i ministerstvo zdravotnictví ve svém negativním stanovisku, kdy hned v první větě varuje, že se jedná o trik: „Přestože první předložený pozměňovací návrh zdánlivě otupuje současné „monopolní“ postavení PVZP, fakticky nedochází k žádné významnější změně.“ Ďábel se v tomto případě skrývá v detailu. Klíčová pasáž Kuchařova návrhu zní, že pojištění „musí být sjednáno (…) u pojišťovny (…), jejímž jediným společníkem a ovládající osobou je zdravotní pojišťovna“. Jinými slovy, čistě komerční pojištění, jehož princip většina obyvatel zná, protože ho uzavírá před cestami do zahraničí, by cizincům mohly poskytovat pouze dceřiné firmy zdravotních pojišťoven. 

Jak moc na výběr by tak občané ze zemí mimo EU v České republice měli? Příliš ne: vedle PVZP existuje už pouze pojišťovna Vitalitas a.s., která patří Oborové zdravotní pojišťovně. „Pojištění by tak nebylo poskytováno pouze Pojišťovnou VZP, a.s., což je předmětem kritiky stávající úpravy, ale i dalšími subjekty,“ píše ve svém odůvodnění Kuchař. Jenže pojišťovnictví je vysoce regulovaný a přísně dohlížený byznys, navíc dost náročný na základní kapitál. Kdyby chtěla Vitalitas rozšířit své podnikání, bude potřebovat spoustu dodatečného základního kapitálu, a ten zkrátka nemá odkud vzít. Navíc pravděpodobnost, že by další zdravotní pojišťovny kvůli novele zřizovaly dceřiné společnosti, je nulová, protože jde o velmi nákladný a fakticky nepovolený proces. Ministerstva zdravotnictví a financí dokonce upozorňují, že dle současné evropské a národní úpravy ani nesmí takovou dceru založit, a dokonce ani nemohou být akcionáři komerčních pojišťoven. 

V praxi to znamená jediné: trik. Monopolní postavení PVZP by se de facto nezměnilo. To však bude problém v Bruselu. Evropská komise už Česko opakovaně upozorňovala, že monopolní postavení PVZP je v rozporu s evropským právem a česká vláda by s tím měla něco urychleně udělat. Poslední „pobídka“ k činu dorazila na ministerstvo zahraničí od Evropské komise koncem letošního února.

Kromě Evropské komise či senátorů si na monopol PVZP stěžovali také samotní cizinci. Pro ty totiž zavedení monopolu znamenalo náhlý nárůst cen pojištění až do té míry, že mnozí z nich byli nuceni platit jednorázově i statisícové částky za své děti, aby s nimi v Česku mohli zůstat. Hodně z nich bylo nuceno svou situaci řešit půjčkami.

Ministerstvo zdravotnictví varuje: PVZP může získat miliardy z veřejného zdravotního pojištění

Ministerstvo zdravotnictví ve svém stanovisku ostře kritizuje i další Kuchařovy nápady. Úřad dokonce upozorňuje na to, že jejich hlavním záměrem je naopak vyvedení finančních prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění k PVZP. Podle ministerstva by mohlo jít o obrovské sumy až v řádu miliard korun ročně, jakmile skončí systém dočasné ochrany pro uprchlíky z Ukrajiny. V tomto případě jde o další trik, kdy se Kuchař snaží zabránit vládě, aby převedla děti cizinců do veřejného zdravotního pojištění. Tím by totiž PVZP přišla o část svého byznysu. Kuchař paradoxně naopak navrhuje, aby děti zůstaly v soukromé pojišťovně, ale muselo se za ně platit minimálně tolik, kolik za děti stát přispívá do zdravotních pojišťoven. Vedle monopolu se tak Kuchař pokouší zavést zákonem garantovanou cenu, která by dala PVZP ještě větší jistotu.

Výbor pod kontrolou VZP? 

Zdravotní výbor na návrh poslance Kuchaře vůbec nedoporučil sněmovně návrh demonopolizace schválit. Ilustrační foto: Shutterstock

Zdravotní výbor se k zákonu vrátil po dlouhém otálení 12. dubna. Po (i pro znalce sněmovních poměrů) velmi vyhrocené debatě, ve které byly akcentovány především zájmy lékařů a ignorovány zájmy cizinců, pro jistotu výbor na návrh poslance Kuchaře vůbec nedoporučil sněmovně návrh demonopolizace schválit. Podle účastníků celého jednání, které redakci popsali přítomní, poslanec Kuchař přitom nejdříve v roli zpravodaje sněmovny navrhl souhlasné doporučující usnesení, avšak vzápětí navrhl usnesení právě opačné, návrh zamítnout. Na pozměňovací návrhy tak ani nedošlo a zbývají k hlasování pro druhé čtení. Zajímavostí výboru byly nejen nepokryté výhrůžky části poslanců STAN, ANO a SPD k přítomným státním úředníkům za jejich vyslovené názory či bagatelizace zájmu Evropské komise na zrušení monopolu.

Nová strategie aneb každý den se počítá

Podle kuloárních informací je zjevné, že to poslanci zdravotního výboru společně s VZP trošku přehnali. Je zjevné, že vláda, která stojí pevně za senátním návrhem, si ani nemůže dovolit na četné dotazy Evropské komise, kdy už monopol bude zrušen, odpovědět, že nikdy. Poslanci tedy přišli s několika návrhy, které kolují v kuloárech a měly by být načteny ve druhém čtení za 2 týdny. Poslancům zdravotního výboru se nelíbí nový jednotný registr, ze kterého by policie a lékaři poznali, zda je cizinec pojištěný. Dále pak chtějí, aby pojišťovny, které znovu budou pojištění nabízet, měly vlastní rozsáhlou síť smluvních zdravotních zařízení. Třešnička na konec: poslancům se nelíbí možnost cizinců vypovědět do dvou měsíců po zrušení monopolu smlouvu s PVZP, tedy právě smlouvu, kterou byli nuceni uzavřít s touto komerční pojišťovnou. Otázkou tak stále zůstává, komu hraje aktuální situace do karet a jak dlouho ještě bude monopol, který se už dostal i do hledáčku Evropské komise, trvat? 

PVZP odmítla odpovědět na dotazy zaslané redakcí.

Přečtěte si také