Poptávka po skladovacích kapacitách roste

Skladová kapacita v Česku je nedostačující a zvětšování skladových ploch je většinou silně omezené. Firmy proto sázejí na automatizaci a robotizaci.

V současnosti rychle roste poptávka po skladovacích kapacitách. Ročně se v průměru zvýší o deset procent. Nejvíce v oblasti e-commerce, průměrně o 25 procent. Poptávku nelze rychle uspokojit kvůli aktuálnímu nedostatku skladových prostor a zdlouhavému procesu výstavby nových. Firmy proto hledají východisko. Nabízí se řešení existující sklady automatizovat a robotizovat. Podle Jindřicha Kadeřávka, generálního ředitele společnosti Element Logic Czech Republic, tato řešení dokážou zvýšit kapacitu a rychlost vyskladňování až o sto procent.

Již příprava na Vánoce

Jedním z důvodů, proč se zvyšuje nedostatek skladových kapacit, je, že na rozdíl od předchozích let se společnosti již nyní začínají připravovat na vánoční sezónu. Důvodem jsou dlouhé dodací lhůty. „Jsou dodavatelé, kterým se stále daří dodržovat rozumné termíny, ale většina z nich přistoupila k mnohdy i drastickému navýšení časů dodání,“ komentuje současnou situaci Miroslav Snížek, obchodní ředitel společnosti Element Logic.

Není výjimkou, že se na některé zboží musí čekat déle než jeden rok. Tato situace tak podle Snížka tlačí obchodníky, aby se co nejdříve zásobili zbožím. Se ztrátami ve výrobě se též pojí potřeba skladování již dodaných dílů, které nemohou být spotřebované kvůli výpadkům dodávek jiných komponentů. Firmám proto vzniká mnoho komplikací.

Boj o každý metr i energie

Podle odborníků budou současné komplikace na trhu pokračovat i v příštím roce. Předpokládá se rovněž přetrvávající růst cen energií. „Firmy si tuto skutečnost uvědomují a snaží se přecházet na energeticky úsporná řešení. Automatizovaná řešení fungují mnohem efektivněji, čímž dokážou, v závislosti na typu řešení, snížit výdaje elektřiny až o polovinu,“ uvádí Snížek.

Firmy kromě úspory energií potřebují řešit i efektivní možnosti skladování. „Systémy AutoStore, které zavádíme, dokážou v nových i existujících prostorech zredukovat plochu, kterou v tradičním regálovém skladu obsluhuje vysokozdvižný vozík, o 30 až 50 procent. Výhodou je, že dokážeme pracovat s prostorem až do výšky osmi metrů,“ popisuje Snížek.

Omezení logistického trhu

Trend automatizovaných skladů je globální. U nás však ve srovnání se zahraničím ještě není automatizace natolik běžná. „Například v Německu jsme již provedli 80 instalací. V Česku jsou zatím v plánu tři,“ uvádí Kadeřávek. „Přestože jde o inovativní technologii, chybí zde povědomí o možnostech, jak zlepšovat skladové kapacity i jak urychlit proces vyskladňování,“ dodává Kadeřávek. Podle něj je výhodou, že existuje již poměrně hodně zautomatizovaných skladů, protože zájemce tato jemu nejbližší pracoviště může navštívit a konzultovat konkrétní procesy.

„Koneckonců všechna řešení, která jsme prodali v Česku, měla před finálním podpisem smlouvy fázi, kdy jsme klientům řešení ukazovali v praxi. A musím říci i z osobní zkušenosti, že pokud vidíte AutoStore na vlastní oči, je vjem úplně jiný než z prospektu nebo z videa. Zároveň důležitým aspektem takové návštěvy je i interní výměna informací o procesech, o tom, jak naši zahraniční klienti přistupují k řešení konkrétních problémů v rámci logistického procesu, ať už jsou to vratky, příjem či konsolidace zásilek,“ vysvětluje Kadeřávek.

Investice a návratnost

Firma, která se rozhodne své skladové prostory automatizovat a robotizovat, musí být připravena na poměrně vysoké investice. Využít jen takzvané hybridní modely, kdy se automatizuje jen část procesu, může být z hlediska efektivity podle Kadeřávka problematické. „Zároveň si společnosti musejí uvědomit, že automatizace znamená zásadní změnu vnitřního logistického procesu jako takového. Měla by existovat vůle k razantním změnám,“ upozorňuje Kadeřávek.

A dodává: „Samozřejmě cena investice je velmi důležitá, ale její návratnost je ještě důležitější. Ta je poté alfou a omegou při vzniku projektu. Pokud má návratnost akceptovatelný parametr, dveře jsou otevřené a řešení nalezneme i ve složitých provozech. Někdy se třeba ukáže, že je možné postupovat v několika fázích, a podobně.“

Přečtěte si také