Poptávka po skelné vatě během koronakrize stoupla

Kdo chce bydlet zdravě a bezpečně, izoluje svou nemovitost minerální izolací, říká Vladimír Boroš, obchodní ředitel Knauf Insulation pro ČR a SR.

V červenci jste v Krupce otevřeli novou výrobní linku, čím je výjimečná?
Technologií i materiálem, který budeme na nové lince v Krupce vyrábět. Jedná se o technologii, jež nemá ve východní Evropě obdoby. Kapacita nové linky určené pro výrobu je 20 tisíc tun foukané minerální vlny z panenského vlákna. Díky nové lince budeme moct z krupské továrny dodávat foukanou vatu do celé střední a východní Evropy a zároveň více zásobovat český stavební trh.

Lze i v takovém oboru, jako je izolace budov, vymýšlet technologické
inovace?
Určitě lze. V Knauf Insulation jsme si dokonce nastavili takzvaný kontinuální proces inovací. Našim cílem je, abychom dosahovali novinek a inovací, jež budou aktivně obsaženy v našem prodeji zákazníkům. Zjednodušeně řečeno, každý rok se interně zavazujeme, že inovace a nové technologie v našich produktech a systémech přinesou určitou část prodeje z našich plánů. Konkrétně mohu zmínit zdokonalování v oblasti zelených střech, provětrávaných fasád nebo foukané minerální izolace.

V jaké výši se investice pohybuje?
Investice do nové výrobní linky na foukanou minerální izolaci v Krupce se pohybují v řádech stovek milionů korun, což není zrovna malá částka. A investice to není jen finanční, pro postavení podobné linky musíte mít know-how, které čerpáme od kolegů z Anglie, Francie a Belgie, kde již foukanou minerální izolaci vyrábíme.

Technologický unikát

V podkrušnohorské Krupce zahájila 19. července 2021 činnost nová výrobní linka na foukané izolace společnosti Knauf Insulation. Dvě nové haly s vysokou mírou automatizace a prvním integrovaným robotickým pracovištěm navazují na stávající továrnu, která v kraji úspěšně funguje už 15 let a ze které putuje zateplení minerální skelnou vatou do domácností v Česku i v zahraničí. Jde o projekt za zhruba 370 milionů korun.
Společnost Knauf Insulation dodává klien­tům izolace ze skelné a kamenné vlny. Nabízí široké spektrum produktů pro bytové a nebytové budovy a zaměřuje se na komplexní řešení ve snižování energetické náročnosti.

Jak vaše podnikání zasáhl covid-19 z hlediska výroby a zavádění
protiepidemických opatření?
Stejně jako na celý stavební trh i na nás dopadly následky pandemie covidu-19. Jelikož jsou však naše obchodní kanály zaměřeny hlavně na prodej skrze dealerské sítě a prodejny našich zákazníků, neprojevilo se u nás omezení pohybu a prodeje. Nicméně vládní restrikce vyvolané potřebou ochránit zemi a její obyvatele jsme pocítili právě přes naše zákazníky a jejich realizace preventivních a hygienických opatření.

Museli jste zastavit výrobu? Jak jste udržovali provoz firmy během pandemie?
Výrobu v České republice jsme nezastavili. Vanu plnou roztaveného skla ani nelze jednoduše vypnout. Při vyhasnutí by se musela zase postavit celá znovu. Přerušení provozu by navíc podle našeho názoru nevedlo k zásadnímu snížení rizika. Přihlásili jsme se místo toho ihned k opatřením pro snížení hrozby nákazy na pracovišti. Během prvních měsíců jsme nasadili přísná hygienická opatření, nakoupili ozónové čističe pro prostor továrny, zavedli omezení návštěv závodu v Krupce a samozřejmě odstartovali interní testování všech zaměstnanců, a to ještě dříve, než s podobným opatřením přišla vláda. Bezpečí a zdraví našich zaměstnanců pro nás bylo a stále je na prvním místě.

Bylo složité zvládnout rok a čtvrt dlouhé období restrikcí?
Bylo to komplikované, ale zvládli jsme to. K výše popsaným opatřením bych zmínil i užší spolupráci s odběrateli, větší zaměření na zákaznický servis a podporu, ale také objevování a lepší využívání internetového prostoru k představování a prodeji našich produktů. A hlavně ten rok a čtvrt bychom nezvládli bez silné podpory našich zaměstnanců, ať už v továrně v Krupce, pražských kancelářích, nebo v rámci obchodního oddělení pracujícího v delším období ne­zvykle bez osobního kontaktu se zákazníky.

Jak vaše podnikání zasáhl covid z hlediska byznysu? Klesla výrazně
poptávka po vašich produktech?
Negativní dopad jsme pocítili hlavně na straně vstupních surovin pro výrobu našich materiálů. Vlivem covidu-19 a lékařských pomůcek k jeho poražení stoupla poptávka po surovinách, které potřebujeme také pro výrobu některých našich výrobků. Ale zvládli jsme to. Odvětví stavebního průmyslu bylo zasaženo méně, než jsme v našich predikcích čekali. V naší oblasti jsme dokonce zaznamenali zvýšenou poptávku po minerální izolaci a skelné a kamenné vatě. Důvodem bylo mimo jiné i to, že se lidé zavření doma, když nemohli příliš jezdit na dovolené a vyhledávat aktivní odpočinek, pustili se do rekonstrukcí svých bytů, domů a rekreačních objektů. Češi byli odjakživa národem kutilů a pandemie covidu-19 v nich chuť vylepšit si vlastní bydlení posílila.

Řada segmentů české ekonomiky trpí po covidu-19 nedostatkem lidí, jak jste na tom vy v Krupce?
Musím to zaklepat na dřevo, ve stavebním průmyslu je zvýšená poptávka po zaměstnancích. Například u realizačních firem, které vám staví, rekonstruují nebo provádějí úpravy na vaší nemovitosti, vidíme silný nedostatek zaměstnanců a velkou poptávku po nich. V továrně v Krupce jsme udrželi stavy zaměstnanců stabilní, neměli jsme problémy ani s odchodem lidí, ani s náborem těch nových do nově vytvořených pozic.

Jak významným zaměstnavatelem jste v Krupce a celkově v oblasti
severních Čech?
Jsme jedním z největších zaměstnavatelů v regio­nu. Krom zaměstnání, které dává nám i našim kolegům smysl, ať už náplní, nebo svým praktickým účelem vylepšovat domácnosti, nabízíme kvalitní mzdové podmínky, ale i nadstandardní benefity. Jsme součástí mezinárodního holdingu a i díky nastavení pravidel ze strany německých majitelů firmy jsme vyhledávaným zaměstnavatelem v regionu.

České i celoevropské stavebnictví v posledních měsících roste a s tím dramaticky vzrůstají ceny komodit. Jak se změnila cena foukané izolace a dalších produktů Knauf?
Bohužel je to tak, ceny komodit rostou hlavně v závislosti na zvyšování cen vstupních surovin potřebných pro výrobu. Tahle situace nás neminula a dlouho jsme se snažili držet ceny na původní úrovni. Nicméně i nás nárůst cen doběhl a museli jsme reagovat, takže i my jsme o něco podražili, a to v řádu jednotek až desítek procent, podle konkrétního materiálu nebo systému.

Otevíráte novou výrobní linku i kvůli zvýšené poptávce?
Věříme obecně, že foukaná minerální izolace je jednou z budoucností izolace staveb, bez ohledu na to, zda se jedná o rodinné domy, nebo průmyslové budovy. Vidíme zvýšenou poptávku z celé Evropy po tomto produktu a samozřejmě i v Česku. Zaznamenáváme silný nárůst realizačních firem, které mají zájem o práci s touto izolací, a také nárůst poptávek po zateplení rodinných domů foukanou minerální vatou.

Když porovnáte český trh s izolacemi s jinými evropskými státy, má nějaká specifika v oblasti prodeje?
Určitě má. V České republice foukanou minerální vatu prodáváme pouze firmám, které u nás projdou školením a umí s produktem pracovat a vědí o něm maximum informací. Díky tomu dodáváme koncovému zákazníkovi, vlastníkovi rodinného domu, produkt s maximální kvalitou i tou nejlepší aplikací tak, aby zákazník dostal to nejlepší za své investované peníze.

Jak si stojí minerální vata v Česku oproti jinému způsobu zateplení (polystyren)? Je možné vysledovat nějakou tendenci, kterou Češi upřednostňují?
Hlavní rozdíl je v ceně a v dopadu na zdraví. Jak jste sami zmínili, kvůli navyšování cen komodit na stavebním trhu již není takový cenový rozdíl mezi polystyrenem a minerální vatou. Zaznamenáváme silnou poptávku ze strany realizačních firem i koncových zákazníků, kteří původně plánovali zateplit svou nemovitost levnějším polystyrenem a nyní mají zájem o kvalitnější minerální izolaci. Lidé, kteří se zajímají o životní prostředí a o zdraví a bezpečí své rodiny, mají zájem o naši minerální izolaci ECOSE také z důvodu absence chemických pojiv a látek, odolnosti vůči vysokým teplotám, tepelně-izolačním vlastnostem, ale také akustické izolaci. Jednoduše řečeno, kdo chce bydlet zdravě a bezpečně, izoluje svou nemovitost minerální izolací.

Přečtěte si také