Před Vánocemi se to pojmem CSR jen hemží. Anglický výraz Corporate Social Responsibility (CSR) zaštiťující aktivity spojené se společenskou odpovědností firem však nadnárodní velikáni skloňují celý rok. „Jde o dlouhodobý dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají,“ vysvětluje Gabriela Löbel, manažerka CSR aktivit ve firmě Huawei. A dodává, že největší „dary“ nerozdává její společnost o Vánocích, ale v říjnu.
Jak funguje společenská odpovědnost firem v Česku?
V uplynulých letech se jí konečně dostalo patřičné pozornosti, což je velmi důležité. Na spoustu Čechů působí pojem CSR jako novinka, ale jedním z velkých propagátorů byl už třeba Tomáš Baťa. Věřil, že velké věci nelze dělat ve chvíli, kdy člověk myslí jen na vlastní zisk, kladl důraz na vzdělání a centrem jeho zájmu bylo, aby Zlín vzkvétal a byl dobrým místem pro občanský život. Dnes jsou vzorem pro české firmy především nadnárodní společnosti, které se udržitelnosti a CSR věnují zhruba od devadesátých let a inspirovaly i mnoho menších a středních firem u nás. Skvělou iniciativou je také soutěž Top Odpovědná firma roku, která se u nás koná už téměř 20 let.
Na koho se v rámci CSR projektů zaměřuje společnost Huawei?
CSR cílí na tři základní oblasti: ekonomickou, sociální a environmentální. V Huawei se zapojujeme do všech těchto oblastí a vždy se snažíme podpořit projekty, které jsou blízké naší firemní DNA, především z oboru technologií.
Máme proto tři hlavní pilíře – vzdělávání a rozvoj talentů, podporu žen v technologiích a projekty Tech4All pro digitální začlenění a ochranu životního prostředí.
Který projekt je váš oblíbený?
Moc se mi líbí projekt Women In Tech, který podporuje začínající podnikatelky s byznysem přesahujícím do technologií, pomáhá jim doplnit potřebné schopnosti a znalosti a poskytuje skvělou platformu pro networking. Jako žena a máma vím, jak je těžké získat podporu pro své sny, kolik úsilí musejí mámy vložit do každé volné chvilky, a obdivuji každou ženu, která se dokáže ve svém volném čase věnovat své práci a seberealizaci. Teď v prosinci se chystáme udělit ceny vybraným startupistkám a v projektu budeme pokračovat i v příštím roce. Favoritem z pohledu zájemců a účastníků je studentský program Seeds for the Future, který jen v Česku absolvovala již více než stovka studentů.
Co tento program obnáší?
Seeds for the Future je globální iniciativou Huawei, která sdružuje špičky v odvětví ICT a pod jejich vedením už 14 let nabízí talentovaným vysokoškolákům příležitost rozšířit si vzdělání o novinky v oboru. Studenti se dozvídají o nejnovějších inovacích v oblasti umělé inteligence, telekomunikačních sítí, cloudových systémů a dalších chytrých technologií a díky aktivitám navázaným na program mohou těžit z mezinárodního přesahu. V Česku tento program běží již osmým rokem a jeho konstantou je několikadenní školení tradičně v říjnu. V Huawei věříme, že vzdělání je nejlepším darem pro budoucnost mladých talentů, takže ačkoliv máme před Vánocemi, dá se říct, že u nás Ježíšek naděloval už na podzim.
Jaké jsou CSR plány společnosti Huawei?
Důležitá je pro nás především dlouhodobost. Proto budeme pokračovat ve vzdělávání studentů, rozvíjet podporu žen v technologiích a věřím, že se nám podaří v příštím roce rozjet projekt na podporu životního prostředí Tech4all, který už delší dobu v Česku připravujeme. Podle nás by technologie neměly být v rozporu s přírodou, ale měly by pomoci jí prosperovat a snižovat dopad lidských činností na Zemi. Abychom se vyvinuli udržitelně, musíme se spojit a snížit kolektivní stopu lidstva. Musíme víc dávat než brát, a to bez ohledu na to, jaké svátky zrovna slavíme.
Pokud by se nějaká dobročinná či nezisková organizace snažila navázat spolupráci či měla zájem o finanční dar, přistupujete na nabídky?
Každou nabídku spolupráce či podpory posuzujeme individuálně. Pokud s námi projekt rezonuje a je nám blízký, snažíme se ho podpořit. Často je to o vzájemné chemii. Snažíme se do aktivit zapojit i naše zaměstnance, kteří sami někdy chodí s vlastními nápady, proto třeba podporujeme Sportovní klub vozíčkářů Praha, kterému jsme přispěli na provoz. Nyní pro zaměstnance chystáme speciální interní CSR program, v jehož rámci budou moci nominovat silný příběh ze svého okolí a společně mu pak věnujeme maximální možnou podporu.
Jaké projekty či příběhy máte na mysli?
Nemusí jít o velké záležitosti, i pomoc osamělému seniorovi nebo rodině, která se ocitla v nouzi, má na jednotlivce nedozírný dopad. Zejména v dnešní době ocení pomoc mnohem víc lidí, než se na první pohled může zdát. Někdy bojuji s tím, že nemohu pomoci každému, kdo naši společnost požádá. Nicméně některé tyto příběhy mohu alespoň správně nasměrovat a těší mě, že společně s podporou velkých firem, jako je Huawei, můžeme nejen o Vánocích měnit tyto příběhy k lepšímu.
•