Podporujeme projekty blízké naší DNA

Musíme víc dávat než brát, bez ohledu na to, jaké svátky zrovna slavíme, říká Gabriela Löbel, manažerka Huawei pro společenskou odpovědnost firem.

Před Vánocemi se to pojmem CSR jen hemží. Anglický výraz Corporate Social Responsibility (CSR) zaštiťující aktivity spojené se společenskou odpovědností firem však nadnárodní velikáni skloňují celý rok. „Jde o dlouho­dobý dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají,“ vysvětluje Gabriela Löbel, manažerka CSR aktivit ve firmě Huawei. A dodává, že největší „dary“ nerozdává její společnost o Vánocích, ale v říjnu.

Jak funguje společenská odpovědnost firem v Česku?

V uplynulých letech se jí konečně dostalo patřičné pozornosti, což je velmi důležité. Na spoustu Čechů působí pojem CSR jako novinka, ale jedním z velkých propagátorů byl už třeba Tomáš Baťa. Věřil, že velké věci nelze dělat ve chvíli, kdy člověk myslí jen na vlastní zisk, kladl důraz na vzdělání a centrem jeho zájmu bylo, aby Zlín vzkvétal a byl dobrým místem pro občanský život. Dnes jsou vzorem pro české firmy především nadnárodní společnosti, které se udržitelnosti a CSR věnují zhruba od devadesátých let a inspirovaly i mnoho menších a středních firem u nás. Skvělou iniciativou je také soutěž Top Odpovědná firma roku, která se u nás koná už téměř 20 let.

Na koho se v rámci CSR projektů zaměřuje společnost Huawei?

CSR cílí na tři základní oblasti: ekonomickou, sociální a environmentální. V Huawei se zapojujeme do všech těchto oblastí a vždy se snažíme podpořit projekty, které jsou blízké naší firemní DNA, především z oboru technologií.

Máme proto tři hlavní pilíře – vzdělávání a rozvoj talentů, podporu žen v technolo­giích a pro­jekty Tech4All pro digitální začlenění a ochranu životního prostředí.

Který projekt je váš oblíbený?

Moc se mi líbí projekt Women In Tech, který podporuje začínající podnikatelky s byznysem přesahujícím do technologií, pomáhá jim doplnit potřebné schopnosti a znalosti a poskytuje skvělou platformu pro networking. Jako žena a máma vím, jak je těžké získat podporu pro své sny, kolik úsilí musejí mámy vložit do každé volné chvilky, a obdivuji každou ženu, která se dokáže ve svém volném čase věnovat své práci a seberealizaci. Teď v prosinci se chystáme udělit ceny vybraným startupistkám a v projektu budeme pokračovat i v příštím roce. Favoritem z pohledu zájemců a účastníků je studentský program Seeds for the Future, který jen v Česku absolvovala již více než stovka studentů.

Co tento program obnáší?

Seeds for the Future je globální iniciativou Huawei, která sdružuje špičky v odvětví ICT a pod jejich vedením už 14 let nabízí talentovaným vysokoškolákům příležitost rozšířit si vzdělání o novinky v oboru. Studenti se dozvídají o nejnovějších inovacích v oblasti umělé inteligence, telekomunikačních sítí, cloudových systémů a dalších chytrých technologií a díky aktivitám navázaným na program mohou těžit z mezinárodního přesahu. V Česku tento program běží již osmým rokem a jeho konstantou je několikadenní školení tradičně v říjnu. V Huawei věříme, že vzdělání je nejlepším darem pro budoucnost mladých talentů, takže ačkoliv máme před Vánocemi, dá se říct, že u nás Ježíšek naděloval už na podzim.

Jaké jsou CSR plány společnosti Huawei?

Důležitá je pro nás především dlouhodobost. Proto budeme pokračovat ve vzdělávání studentů, rozvíjet podporu žen v technologiích a věřím, že se nám podaří v příštím roce rozjet projekt na podporu životního prostředí Tech4all, který už delší dobu v Česku připravujeme. Podle nás by technologie neměly být v rozporu s přírodou, ale měly by pomoci jí prosperovat a snižovat dopad lidských činností na Zemi. Abychom se vyvinuli udržitelně, musíme se spojit a snížit kolektivní stopu lidstva. Musíme víc dávat než brát, a to bez ohledu na to, jaké svátky zrovna slavíme.

Pokud by se nějaká dobročinná či nezisková organizace snažila navázat spolupráci či měla zájem o finanční dar, přistupujete na nabídky?

Každou nabídku spolupráce či podpory posuzujeme individuálně. Pokud s námi projekt rezonuje a je nám blízký, snažíme se ho podpořit. Často je to o vzájemné chemii. Snažíme se do aktivit zapojit i naše zaměstnance, kteří sami někdy chodí s vlastními nápady, proto třeba podporujeme Sportovní klub vozíčkářů Praha, kterému jsme přispěli na provoz. Nyní pro zaměstnance chystáme speciální interní CSR program, v jehož rámci budou moci nominovat silný příběh ze svého okolí a společně mu pak věnujeme maximální možnou podporu.

Jaké projekty či příběhy máte na mysli?

Nemusí jít o velké záležitosti, i pomoc osamělému seniorovi nebo rodině, která se ocitla v nouzi, má na jednotlivce nedozírný dopad. Zejména v dnešní době ocení pomoc mnohem víc lidí, než se na první pohled může zdát. Někdy bojuji s tím, že nemohu pomoci každému, kdo naši společnost požádá. Nicméně některé tyto příběhy mohu alespoň správně nasměrovat a těší mě, že společně s podporou velkých firem, jako je Huawei, můžeme nejen o Vánocích měnit tyto příběhy k lepšímu.

Přečtěte si také