Platební data mění nákupní chování

Aby se naše služba stala běžnou součástí marketingového mixu obchodníků, je potřeba ji neustále rozvíjet, říká Ondřej Knot, spoluzakladatel českého startupu Dateio.

Obliba platebních karet v Česku každý rok roste, objem transakcí u obchodníků jen během prvních tří čtvrtletí roku 2022 dosáhl téměř 400 miliard korun. I proto jsou platební data cenným zdrojem informací o zákaznících, které lze využít jako další marketingový kanál. A právě na analýze těchto dat a následném propojení obchodníků, bank a jejich klientů založil svůj úspěch český startup Dateio. Jeho spoluzakladatel Ondřej Knot přibližuje, kam by se odvětví card-linked marketingu mohlo posunout.

Stojí Češi v této době víc o slevy?
Zájem o využívání věrnostních programů našich partnerských bank, České spořitelny, Air Bank a UniCredit, se ve třetím čtvrtletí ve srovnání třeba s prvním čtvrtletím loňského roku přibližně zdvojnásobil. Výrazný je nejen počet zákazníků, kteří programy využívají, ale zvyšuje se i celková částka, která je klientům díky nabídkám vyplácena. Takže zájem určitě roste.

Česká spořitelna v létě spolu se dvěma řetězci supermarketů spustila slevovou akci přes svou aplikaci Moneyback, která využívá vaše řešení. Jaký měla tato akce dopad?
Celkem zásadní. Měsíční přírůstky nových klientů do Moneybacku se téměř ztrojnásobily. Objem cashbacku (služba nárokování zahraničního DPH, také možnost získat peníze zpět z nákupů na internetu nebo služba, která na prodejnách nahrazuje výběry z bankomatu – pozn. red.) se v těch měsících, kdy akce probíhala, zhruba zpětinásobil.

Dokážete díky platebním datům říct, jak se v poslední době změnilo nákupní chování Čechů?
Jednou věcí, které jsme si třeba všimli, je odklon od prémiových čerpacích stanic k těm levnějším. U prémiových obraty spíš stagnovaly nebo klesaly, přestože cena benzinu šla dramaticky nahoru. A podobně to vidíme i u potravin, i když možná ne tak výrazně.

Jak vaše řešení vnímají obchodníci?
Jednoznačně pozitivně. Protože pokud ve spolupráci s námi neviděli přidanou hodnotu pro jejich byznys, spustí s námi jednu kampaň a tím to skončí. To se ale neděje. Naopak drtivá většina obchodníků a dnes už i restaurací s námi chce spolupráci posilovat. Většina z nich si totiž uvědomuje změny v chování klientů a to, že výrazně posiluje vše, co je online. Navíc počet lidí, kteří mají mobilní bankovnictví, jímž spravují své účty, narůstá. Tito lidé mobilní bankovnictví pravidelně navštěvují a obchodníci je mohou oslovit svou nabídkou přímo zde, v prostředí, které klienti vnímají jako bezpečné a garantující, že nenarazili na nějaký podvod.

Kde vidíte budoucnost card-linked marketingu?
Aby se z něho stala běžná součást marketingového mixu každého obchodníka, je potřeba tuto službu neustále rozvíjet. Nyní pracujeme především na tom, abychom uměli zacílit zákazníka nejen se slevou na celý nákup, ale abychom uměli jít až na úroveň položky. Jako příklad uvedu naši předvánoční spolupráci se sítí hraček Bambule. Na základě analýzy dat a afinity zákazníka nabízíme například slevu na první nákup v této síti nebo třeba na stavebnici Lego. Věříme, že takto precizně cílené nabídky uvítají nejen naši obchodní partneři, ale zcela jistě i koncoví zákazníci.

Co je k tomu potřeba?
Především najít takový byznysový model, který bude obchodníkům vyhovovat a který zapadne do aktivit, jež už dělají – letáky, vlastní věrnostní programy…

Jak se bude v nejbližší době vyvíjet Dateio?
Nedávno jsme vstoupili do Rakouska a na začátku příštího roku spustíme naši službu v Chorvatsku. Náš strategický cíl pro rok 2023 jsou velké západoevropské trhy. Teď se nejvíce soustřeďujeme na Německo, kam bychom rádi vstoupili nejpozději na začátku roku 2024.

Jak je silná konkurence na těchto trzích?
Hráčů našeho typu není zase tolik, víme asi o jednom dvou ve Francii. Ale můžeme říct, že dnes jsme nejzavedenější firma, která se věnuje card-linked marketingu v Evropě. Některé banky mají vlastní loajalitní programy, jež si ale vesměs řídí samy, a právě zde často narážejí na to, že je to drahé a neefektivní. I proto máme velmi dobrou startovací pozici. Výzva je spíš v tom, jestli původně malý startup z východní Evropy dokáže přesvědčit poměrně zkostnatělé německé banky, aby s ním začaly spolupracovat.

Přečtěte si také