Peugeot odhalil vizi budoucích sériových aut. Výstřední koncept naznačuje nový směr v designu i technologiích

Koncepční automobily jsou občas zcela nepochopitelné projekty. Automobilka investuje miliony do vývoje a výroby jediného vozidla, které se navíc nikdy nepodívá na silnice, ani si jej nikdy nikdo nekoupí.

Koncept se většinou s velkou slávou představí na nějakém světovém autosalonu, tam si užije svůj týden v záři reflektorů (kdysi i ve společnosti nějaké krásné hostesky) a pak ho odvezou v lepším případě do muzea, v horším do zaprášeného depozitáře, kde se na něj pomalu zapomene. To ovšem není případ koncepčního vozu Peugeot Inception. Jeho mise je totiž mnohem významnější. Má odstartovat novou éru a naznačit, kam se budou ubírat budoucí modely značky Peugeot. Nejedná se o žádnou nabubřelou demonstraci kreativity a vynalézavosti designérských týmů a geniality technických expertů. Tento model ukazuje skutečnou budoucnost. Peugeot totiž slibuje, že většinu inovací v použitých v tomto koncepčním voze uvede do sériové výroby už počínaje rokem 2025.

Autosalony jsou passé?

Dříve si každý koncepční vůz odbyl svou premiéru na světovém autosalonu. Nejčastěji v Ženevě, v Paříži či v Šanghaji. Dnes automobilky čím dál častěji hledají jiná místa. Peugeot si pro premiéru svého veledůležitého konceptu vybral veletrh technologií v Las Vegas. Proč tak daleko od klíčových trhů francouzské automobilky (Francie, Španělsko, Belgie atd.)? A proč v USA, odkud se Peugeot už před mnoha lety zcela stáhl? To objasnila na tiskové konferenci ředitelka Peugeotu Linda Jackson takto: „Podívejte se, kolik je tady zemí, národů, firem… Je to celosvětová akce v pravém slova smyslu a Peugeot je globální značkou. Náš vzkaz můžeme prostřednictvím tohoto veletrhu poslat celému světu.“

Vzkaz z jiné planety

Design konceptu Peugeot Inception působí jak z jiného světa. Jeho geometricky ostré křivky jsou ohromující. Ještě impozantnější je ovšem zvláštní harmonie, kterou tyto tvary vytvářejí v kombinaci se smyslnými atletickými liniemi, nezvyklými materiály a prosklenými plochami. Těch má Inception víc než dost, konkrétně se jedná o 7,25 m2 prosklené plochy. Sklo pro tyto díly bylo vyrobeno z materiálu určeného pro stavebnictví, který prošel speciální úpravou, a to ošetřením oxid kovů, což je postup, který NASA původně používala pro hledí přileb astronautů.

Toto sklo má teplejší odraz ve žlutých barvách a spíše chladnější propustnost v namodralých tónech. I přes svůj nadpozemský vzhled si Peugeot Inception zachovává typické znaky značky, které najdete i na všech stávajících modelech. Zejména se jedná o sebevědomý postoj šelmy a výrazný světelný podpis. Geny Peugeotu tedy zůstaly zachovány, ale designové principy získaly s novou érou nové způsoby interpretace. Tento nový designový styl je jednodušší a čistší a u nových vozů Peugeot se objeví od roku 2025.

Nekompromisně elektrický

Značka Peugeot nedávno oznámila, že počínaje rokem 2030 bude v Evropě prodávat výhradně 100% elektrická vozidla. Nyní nabízí již celou řadu elektromobilů a v následujících dvou letech uvede na trh dalších pět. Jejím cílem je stát se největší elektrickou značkou v Evropě.  Vzhledem k těmto faktům asi nikoho nepřekvapí, že i koncept Inception je totálně bezemisní. Je vybaven technologií 800 V. Jeho baterie s kapacitou 100 kWh umožňuje ujet na jedno plné nabití 800 km. Jeho spotřeba je obdivuhodně nízká – pouhých 12,5 kWh na 100 km. Baterie se nabije na vzdálenost odpovídající 30 km za jednu minutu, tedy 150 km za pět minut. Vůz se nabíjí indukčně čili jednodušeji, bez nutnosti používat kabel. Je poháněn dvěma motory. Jeden je umístěn vpředu a druhý vzadu. Společně dělají z konceptu Inception vůz s pohonem všech 4 kol, který umožňuje dokonalou a plně kontrolovanou dynamickou jízdu. Kombinovaný výkon se blíží 680 k (500 kW). Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za méně než 3 vteřiny.

Hyperevoluce

Skutečná revoluce čeká na uživatele uvnitř vozu. Klasický volant je zde totiž nahrazen volantem nazvaným Hypersquare, jehož dokonalá ergonomie vytváří nový, přirozený, jednodušší a bezpečnější způsob řízení. Tato ergonomie, díky níž používá řidič nové pohyby pro nové potěšení z jízdy, přináší také bezkonkurenční komfort při řízení. Uprostřed systému Hypersquare je displej tabletového typu určený k předávání informací o řízení. U konceptu Inception se volant Hypersquare dokáže zasunout do palubní desky a vysune se velká panoramatická obrazovka, na které může řidič sledovat film nebo hrát hry. Sériové vozy samozřejmě tuto vymoženost zatím mít nemohou, ale s příchodem autonomních aut ji zřejmě jednou budou moci mít. Peugeot tomu jednoznačně věří a jeho ambicí je používat systém Hypersquare v nové generaci vozů ještě před koncem desetiletí.

Přečtěte si také