Pětasedmdesát let na špici automobilové branže

Porsche u nás vzkvétá a roste díky SUV a elektromobilům, říká Jan Sedláček, výkonný ředitel importu Porsche do Česka.

Automobilka Porsche letos slaví 75 let a důvodů k fanfárám má hned několik. Daří se jí nejen globálně, ale také na českém trhu, kde konstantně roste. O tom, jaké modely lidé chtějí, kdo ti zákazníci vlastně jsou a co chystá na letošek jako novinky, hovoří Jan Sedláček, výkonný ředitel importu Porsche do Česka.

Jaký byl rok 2022 pro značku Porsche?
Stejně jako pro ostatní výrobce v automotive obtížný. Stále jsme se potýkali s výpadky v dodavatelských řetězcích, do toho přišel konflikt na Ukrajině. Navzdory tomu značka Porsche dokázala globálně i lokálně růst, což je skvělý výsledek. Velké poděkování patří nejen našim současným zákazníkům, kteří nám zachovali důvěru, ale i novým klien­tům, které jsme oslovili s progresivními modely. Zejména první elektromobil značky Porsche, model Taycan, k nám láká zcela novou klientelu. A v neposlední řadě děkuji také našemu skvělému týmu v Česku. Ten dokázal prodat dohromady 560 vozů Porsche (plus 18 procent meziročně). Největší podíl na úspěchu mělo velké SUV Cayenne a jeho menší alternativa Macan, následované elektrickým modelem Taycan a jeho deriváty, jako jsou outdoorové Cross Turismo, praktické Sport Turismo či sportovní GTS. Sportovní legendy 911 jsou pak objektem trvalé přízně klientů.

Plánujete nějaké zásadní změny pro letošek?
Abychom se udrželi v kontinuálním růstu, musíme navyšovat kapacity. S tím souvisí rozšiřování prodejní a servisní sítě. Loni jsme otevřeli redesignované Porsche Centrum Praha splňující nejvyšší standardy značky Porsche, pro region Morava přidali nové Porsche Centrum Brno a nyní se chystáme postavit zcela nový komplex dalšího Porsche Centra v Praze. Bude to obří investice, z níž budeme profitovat nejen my, ale hlavně naši zákazníci. Těch je totiž stále více a jsou náročnější. Už nechtějí jen vysoce prémiovou značku, ale exkluzivitu, nejvyšší segment
luxusních vozů. A my jsme připraveni jim to nabídnout a přiblížit je absolutnímu vrcholu mezi automobily.

Prozradíte novinky?
Není tajemstvím, že směr značky Porsche udává elektromobilita. Na té se staví budoucnost individuální mobility. Nezapomíná se však ani na tradiční spalovací motory, které tu s námi ještě pár let rozhodně budou. Ať už poháněné běžnými benziny, nebo ekologickými palivy „efuels“, na jejichž vývoji značka Porsche vytrvale pracuje. Letos se tedy můžeme těšit na nový model Porsche Cayenne. Jde o klíčový vůz s největším podílem na prodeji ve světě i u nás. Doplní ho druhý čistě elektrický model Porsche – nová generace středního SUV Macan. A pak tu máme ještě speciality, jako je například off-roadové Porsche 911 Dakar. Obecně platí, že Češi limitované či speciální edice milují a poptávka zde značně převyšuje nabídku.

Jak oslavíte jubileum?
Být 75 let na špici v automobilové branži je ojedinělé. Značka Porsche staví nejen na tradici, ale zároveň je výrobcem určujícím trendy. Pro celý letošní rok plánuje automobilka Porsche řadu akcí po celém světě, kde hodlá oslavit krásné jubileum. A slavit bude společně s lidmi, které inspirují jejich sny. Například od ledna do září bude v Berlíně v DRIVE. Volkswagen Forum k vidění tematická expozice, od června bude v Porsche Muzeu Stuttgart další speciální výstava a fandové motorsportu si jistě nenechají ujít 100. výročí 24hodinovky v Le Mans, kde Porsche jako jediná značka nevynechala za uplynulých 51 let svou účast. Celkových 19 vítězství a 110 triumfů v kategoriích mluví za vše. Z těchto úspěchů na závodních tratích totiž těží naši zákazníci. Ovšem i u nás v Česku budeme slavit! Jak? To se zatím nechte překvapit.

Přečtěte si také