Paradigma se změnilo

Práce odkudkoli? Podmínkou je správné technické řešení, říká Eva Kučmášová z Canonu.

Jaký byl pro váš byznys rok 2022?
Podobně jako další globální společnosti jsme se museli potýkat s negativními faktory, které ovlivňovaly naše podnikání. Mám na mysli hlavně válku na Ukrajině, ale také doznívající pandemii covidu-19 s variantou omikron nebo růst inflace. V Česku se sice tolik nemluvilo o uzavření Šanghaje a tamějšího nákladního přístavu, ale z hlediska logistiky to byl velký problém. Růst ve všech segmentech Canonu od fotoaparátů a kancelářských přístrojů přes produkční tiskárny až po zdravotnické vybavení ale svědčí o tom, že jsme se s těmito těžkostmi dokázali vyrovnat. Z hlediska tržeb jsme dokonce dosáhli nejlepších výsledků od roku 2017.

Technologické firmy se od pandemie potýkají s nedostatkem komponentů. Co přinesl v tomto směru loňský rok?
Globálně se situace od začátku roku 2022 pozvolna zlepšovala, ale i přesto se každá společnost musela individuálně zamyslet nad tím, jak se s nedostatkem komponentů vypořádat. Abychom v Canonu uspokojili dlouhodobě velmi vysokou poptávku po našich produktech, rozhodli jsme se situaci řešit třeba redesignem některých z nich nebo využitím alternativních součástek. Povedlo se rovněž najít nové logistické cesty, takže dodávky produktů každé čtvrtletí rostly.

Hodně se spekuluje o konci výroby digitálních zrcadlovek. Jak je na tom Canon?
Na rozdíl od některých konkurenčních značek nepřestáváme s jejich výrobou, jen nebudeme vyvíjet nástupce modelů nejvyšší řady, jako je Canon 1D X Mark III, a chceme se soustředit na dostupnější produkty pro běžné zákazníky. Tomuto přístupu odpovídá i velká marketingová kampaň Perfektní vzpomínky, kterou jsme v Česku spustili před Vánocemi.

V čem ta kampaň spočívala?
Cílem bylo lidem ukázat, že i s cenově dostupným vybavením mohou zachytit důležité životní okamžiky jako profesio­nálové. Zapojili jsme čtyři významné fotografy – Tomáše Třeštíka, Tomáše Lébra, Martina Raka a Davida Tureckého –, kteří ve videích, článcích a na sociálních sítích
radili, jak na portréty nebo focení přírody, mazlíčků, jídla a sportu. Využili jsme i známé influencerky Nikol Leitgeb a Mar­tinu Pártlovou. Zájem o fotoaparáty i kapesní fototiskárny byl i díky nim ohromný.

Velkým tématem současné doby je digitální transformace firem. Jak jsme na tom v Česku?
V roce 2022 zavelelo mnoho firem k návratu zaměstnanců do kanceláří, ale změna paradigmatu je zřejmá. Lidé mnohem více vyžadují možnost pracovat mimo kancelář a být tak flexibilnější. Jejich cílem je především vybalancování pracovního a osobního života. Firmy jim vycházejí vstříc a některé z nich to navíc berou jako příležitost, jak ušetřit na provozu. Aby však flexibilní práce dávala smysl a firma měla zároveň jistotu efektivního fungování, musí vše podpořit odpovídajícím technickým řešením. Mluvím zejména o cloudových nástrojích, jako je uniFLOW Online od Canonu, díky nimž mají zaměstnanci přístup ke sdíleným pracovním dokumentům odkudkoli. Vedení firmy navíc může spravovat i vzdálené kopírování, skenování a tisk. Právě implementace takových řešení je čím dál častější, bez nich digitální transformace nedává smysl.

Jak reagujete na připomínky, že cloud není bezpečný?
Odborníci se shodují, že bezpečnější místo pro firemní dokumenty, než je cloud, neexistuje. UniFLOW Online využívá platformy Microsoft Azure, která je pro hackery téměř nedobytná. Lidé skenují přímo do zabezpečených složek a firemní správce v tomto prostředí vidí, jak je s dokumenty nakládáno. Nemůže se tak stát, že by je někdo libovolně změnil. Nebojím se říct, že nebezpečnější je dnes práce s dokumenty papírovými. Ty se mohou ztratit nebo je lidé zapomínají na sdílené kopírce v kanceláři, což třeba u smluv nebo faktur představuje značný problém.

U velkých technologických firem se čím dál víc řeší dopad jejich činnosti na životní prostředí. Je Canon „udržitelný“?
Jsme dlouhodobě velmi aktivní v naplňování cílů udržitelného rozvoje OSN. Zaměřujeme se hlavně na cirkulární ekonomiku a snižování emisí oxidu uhličitého. Konkrétně jde třeba o repasování našich výrobků, využívání obnovitelných zdrojů energie nebo šetrnější logistiku. Podporujeme také místní komunity, a to nejen v rozvojových zemích. Velmi silně vnímáme témata související s diverzitou. Příkladem je třeba náš program Women in Sales, který má za cíl přilákat mladé ženy k byznysu.

Přečtěte si také