Pandemie digitalizaci jen urychlila

Stejně jako téměř každý segment se i svět automobilů ve stále větší míře přesouvá do online světa, říká Pavel Kučera, vedoucí oddělení Digital and Direct Sales, Volkswagen Financial Services.

Letos je firma Volkswagen Financial Services (VWFS) třicet let na českém trhu. Které milníky v její historii považujete za důležité? Byla to úspěšná cesta?

V roce 1992 vstoupil VWFS na český trh financování vozidel, ale v té době ještě pod značkou ŠkoFIN. Postupně jsme se stali lídrem určujícím trendy celého trhu. Čili úspěšná cesta to rozhodně byla. Milníků byla celá řada. Po mém vstupu do společnosti v roce 2014 jsme rozšířili produktovou nabídku například o populární operativní leasing pro soukromé osoby a v dalších letech jsme doplnili servisní balíčky a značkové pojištění. Z mého pohledu byl významný zatím nejmladší loňský milník, kdy byla spuštěna nová obchodní strategie zaměřená na tři distribuční kanály – dealerskou síť, fleet a digitální prodej.

V rámci VWFS vzniklo oddělení digitálního prodeje. Jaký byl důvod?

Hlavním důvodem pro vznik oddělení byla změna zákaznického chování. Zákazníci dnes stále více a více vyhledávají online cesty a jsou ochotni je využívat i pro finanční služby, jsou ochotni je uzavírat online, bez nutnosti návštěvy obchodního místa. Naším cílem je nabídnout zákazníkovi naše produkty co nejjednodušší cestou, tak aby si užíval zážitek ze svého vozu a starosti se zajištěním financování byly co nejmenší. Zároveň chceme, aby pochopil výhody financování jako cesty pro pořízení novějšího vozu.

Měla na to vliv i koronavirová krize posledních let?

Určitě. Poslední léta byla turbulentní a nepředvídatelná. A právě i díky nim jsme daleko více přesouvali své produkty a služby do online prostředí. Ale že bude digitalizace nutná, to jsme věděli už dřív, pandemie jen spoustu věcí urychlila. Na­štěstí jsme byli připraveni a odhodláni měnit a dále rozvíjet naše produkty, služby a být více digitální.

Co všechno vaše oddělení nyní nabízí?

Rozdělil bych naši nabídku na čtyři oblasti. První je nabídka financování v rámci skladových a ojetých vozů, kde si můžete sjednat financování, vše plně online a pouze si zakoupený vůz vyzvednete u obchodníka. Příkladem je již delší dobu spuštěný projekt Škoda online.

Druhou oblastí je práce se stávajícími zákazníky a digitalizace cesty, jak znovu financovat nový vůz. Třetím pilířem je prodej servisních prohlídek plně online. Poslední oblastí je přímý prodej našich vozů vrácených z operativního leasingu, které najdou naši zákazníci na našich stránkách a mohou celý proces dokončit online.

Online tedy neposkytujete jen financování vozů?

Online kanál se netýká samozřejmě jen financování vozů, ale nabízíme i online koupi například servisní prohlídky. V současné době stoupajících cen je tato možnost rozhodně výhodná. A připravujeme i online prodlužování záruk. Těch možností pro online kanál je ale nepočítaně, těžko říct, že něco na online nepatří.

Jaké jsou další digitální projekty, na nichž pracujete?

Asi nejdůležitějším projektem současnosti je pak další rozvoj nového zákaznického portálu Moje VWFS. Klienti mohou jeho prostřednictvím komunikovat se společností či přímo zažádat o změnu svých údajů. Naleznou v něm také aktuální bilanci na smlouvě, splátkový kalendář nebo přehled údajů o vozidle a jeho pojištění. Škálu jednotlivých úkonů, které budou moci klienti provést online na pár kliknutí, navíc neustále rozšiřujeme. Už nyní lze takto podat například žádost o devinkulaci nebo o změnu kontaktních údajů. V brzké době si tak budou moci stáhnout např. zelenou kartu do svého mobilu.

V rámci online cest chceme využít veškeré možnosti zjednodušování admi­nistrace, aby zákazník musel vyplňovat co nejméně polí. O ověření zákazníka se postará bankovní identita, případně elektronický podpis a využijeme i takové funkcionality, jako je například automatické zjišťování příjmu.

Jaký očekáváte vývoj ve financovaní vozu do budoucna?

Zákazníci postupně budou měnit způsob pořízení vozu. Namísto nákupu v hotovosti nebo prostřednictvím úvěru budou volit různé formy pronájmů, jako je například operativní leasing. Dalším trendem budou krátkodobé pronájmy, jako je subscription model nebo car sharing, ale toto je otázkou delšího horizontu. I na tyto příležitosti se VWFS připravuje a na evropské úrovni jsme majetkově vstoupili do společnosti Europcar.

A nesmíme zapomenout ani na zásadní trend elektromobility, kdy bude financování formou operativních leasingů velmi populární z důvodu dynamicky se rozvíjejících technologií, kdy zákazníci nebudou chtít riskovat snižující cenu ojetého vozu.

Přečtěte si také