Irská whisky Tullamore D.E.W. si pro světovou premiéru své novinky Tullamore D.E.W. Café Honey zvolila Prahu. Nový produkt propojuje irskou whisky z městečka Tullamore, řemeslnou kávu ze severu Irska a český med. „Tullamore D.E.W. se dlouhodobě těší velké oblibě českých spotřebitelů,“ říká Jiří Štětina, generální ředitel české a slovenské distribuce Tullamore D.E.W.

► Jaký je aktuální podíl Tullamore D.E.W. na českém trhu s irskou whisky? Jak se vyvíjel v uplynulých pěti letech?
Celá kategorie whisky v Česku roste, za letošní první pololetí narostla její spotřeba o sedm procent. Tullamore D.E.W. se dlouhodobě těší velké oblibě českých spotřebitelů, je nejprodávanější whisky s tržním podílem v českém maloobchodu kolem 25 procent – každá čtvrtá prodaná lahev whisky je Tullamore D.E.W.
► Jaký ekonomický potenciál vkládáte do novinky Café Honey? Má oslovit novou cílovou skupinu, nebo jde o rozšíření nabídky pro současné zákazníky?
Na základě zkušenosti s předchozí novinkou Tullamore D.E.W. Honey – nyní nejprodávanější ochucená whisky na českém trhu, přibližně jedna třetina tohoto dynamicky rostoucího segmentu – máme od Café Honey velká očekávání. Vnímáme trend rostoucí kávové kultury nejen v Česku, ale chceme i spotřebitelům nabídnout unikátní spojení irské whisky, kávy z řemeslné pražírny a českého medu. Novinka Tullamore D.E.W. Café Honey byla vyvinuta i na základě chuťových preferencí českých spotřebitelů a oslovuje nejen současné konzumenty whisky, ale i ty mladší a ženy preferující lehčí a přístupnější chuťový profil.
► Jaký má český trh význam pro evropskou strategii značky? Mění se pozice Česka v globálním rozložení tržeb?
Po americkém trhu je ten český nejdůležitější pro značku, ve spotřebě na obyvatele drží Česko světové prvenství. O důležitosti našeho trhu svědčí i možnost podílet se opět na vývoji novinky ve spolupráci s irským týmem. Café Honey je druhá, a nikoli poslední inovace, na které jsme lokálně spolupracovali a měli možnost ji přizpůsobit chuťovým preferencím českých spotřebitelů. Začátkem září se konala světová premiéra Tullamore D.E.W. Café Honey právě v Praze, což je akt vděčnosti Irů za loajalitu českých spotřebitelů k jejich značce. Díky tomu mohou čeští spotřebitelé jako první na světě vyzkoušet toto unikátní chuťové spojení.
► Jaká je přidaná hodnota českého medu v produktu Café Honey z hlediska ekonomické lokalizace výroby a marketingu?
Český med je důležitou součástí předchozí úspěšné novinky Tullamore D.E.W. Honey a víme, že rezonuje u českých spotřebitelů jako benefit produktu. Proto jsme ho použili i pro Tullamore D.E.W. Café Honey. Irové říkají, že dělají nejlepší whisky, a proto do ní chtějí použít nejlepší med, což je ten český. Hrdě se k tomu hlásí, o čemž také svědčí, že na etiketě každé lahve Tullamore D.E.W. Honey prodávané třeba v USA je napsáno „bohemian honey“. Jde o uznání vysokého renomé českých včelařů ve světě.
► Jak se promítá třeba inflace, změny v danění alkoholu či rostoucí náklady na suroviny do cenové politiky a marží produktů Tullamore D.E.W.?
Spotřebitelské ceny v Česku určuje obchodník, nikoli výrobce. Vstupní ceny do obchodu v posledních letech silně ovlivňuje inflace komponentů i lokální politika zvyšování spotřebních daní pouze pro lihoviny, pro pivo zůstává více než deset let beze změny a tichá vína ji mají nulovou. Naším primárním cílem je nabízet Tullamore D.E.W. českému spotřebiteli za dostupnou cenu, která reflektuje její vůdčí postavení na našem trhu.
► Vnímáte posun v konzumních zvyklostech českých zákazníků, pokud jde o prémiové alkoholické nápoje? Jak na tyto změny reaguje vaše produktová a cenová strategie?
Spotřeba lihovin v Česku sice klesá, především levnějších a lokálních produktů, ale dovozových destilátů roste. Jde o dražší a prémiovější položky, kde má spotřebitel záruku kvality. Vývoj se liší i podle kategorií – například obliba whisky roste, zatímco třtinových rumů klesá. Jelikož podíl prodejů whisky na spirits je stále přibližně na polovině průměru EU, je zde příležitost až ke zdvojnásobení objemů. Tullamore D.E.W. dělá vše, aby tento trend akcelerovala. V našem portfoliu je nejoblíbenější Tullamore D.E.W. Original, nicméně v našich prodejích sledujeme dva trendy, které odrážejí i vývoj v kategorii. Prvním je nárůst obliby ochucených variant s přístupnější chutí, proto jsme uvedli na trh Café Honey. Druhým trendem je růst prémiové řady – Tulla- more D.E.W. Special Reserve 12letá a Single Malt 14letá, tento segment ultrapremium je však v Česku stále velmi malý.
•
