Obavy firem z budoucnosti již opadávají

Od začátku roku roste podíl firem, které letos očekávají vyšší zisk než v roce 2020. Zjistil to průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR mezi 155 průmyslovými podniky.

  • 11. června 2021

K poměrně výraznému optimismu pomáhá firmám růst zakázek a do jisté míry i opatření, kterými už loni optimalizovaly provoz. Zlepšená nálada podniků se přelévá do výkonu celé ekonomiky.

Rok poté

Od bezprecedentního propadu průmyslové výroby a celé ekonomiky kvůli první vlně koronavirové epidemie se firmy po roce snaží aktivně využít zlepšující se situaci na trzích. Průmyslová výroba za duben podle údajů Českého statistického úřadu meziročně vzrostla o 55,1 procenta. Nové zakázky jsou ve srovnání s loňským dubnem vyšší o 90 procent. Růst zakázek a optimistická očekávání potvrzuje také květnový průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR).

Se zvyšujícím se objemem objednávek přibývá firem, jež letos očekávají růst zisku. Z lepší kondice průmyslu profituje celá ekonomika. SP ČR ve své aktualizované makroekonomické predikci očekává, že letos výkon českého hospodářství poroste ve srovnání s loňskem o tři až 3,5 procenta. Příští rok by se ekonomický růst mohl přiblížit čtyřem procentům. Výkon ekonomiky se tak v roce 2022 dostane nad úroveň předkrizového roku 2019.

Investice

Jedním z tahounů ekonomiky budou postupně i firemní investice. „Firmy chtějí a potřebují investovat. Z našeho květnového průzkumu je zřejmé, že nejčastěji budou nakupovat nové výrobní technologie, modernizovat či rozšiřovat výrobní areály a investovat do výzkumu a vývoje. Vláda jim v tom může pomoct, když rychle spustí nové operační programy a Národní plán obnovy. Firmy by uvítaly také prodloužení mimořádně zrychlených odpisů i pro rok 2022,“ uvádí Radek Špicar, viceprezident SP ČR.

Ekonomická situace firem se zlepšuje

Růst zisku ve srovnání s krizovým rokem 2020 nyní očekává 45 procent firem. V lednu vyšší zisk předpokládala pouze třetina podniků. Ubývá také společností, které letos očekávají meziroční pokles zisku, nebo dokonce ztrátu.

Optimismus firem se odráží v očekávaném růstu zakázek. Vyšší objem objednávek v letošním druhém pololetí ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 očekává 65 procent firem. Téměř polovina z nich předpovídá růst zakázek o více než deset procent.

„Pozitivní očekávání firem pro letošní druhé pololetí jsou o to cennější, že se srovnávají s druhou polovinou roku 2020, kdy se už průmyslu dařilo dohánět ztráty z loňského jara. Za celý letošní rok předpokládá 57 procent firem z našeho průzkumu, že budou mít větší objem zakázek než v předkrizovém roce 2019. K tomuto výsledku firmám pomáhá vedle rozvolňování protiepidemických opatření a oživení zahraničních ekonomik také návrat zákazníků, kteří své objednávky loni odložili,“ vysvětluje ředitel Sekce hospodářské politiky SP ČR Bohuslav Čížek.

Případná další vlna

Podstatné pro vývoj ekonomiky na podzim bude, aby se neopakovala razantní protiepidemická opatření proti šíření covidu-19. „Proto je důležité, aby stát do té doby zajistil proočkování co největší části populace. Pozitivní ale je, že firmy by případný příchod další vlny epidemie neměl překvapit. Téměř dvě třetiny podniků jsou už teď na možnou podzimní pandemii připraveny. Další pětina pracuje na strategii, jak její vliv na své podnikání co nejvíce eliminovat,“ tvrdí Radek Špicar.

Nedostatek kvalifikovaných pracovníků

Překážkou pro rychlejší růst po opadnutí koronavirové krize je podle firem nadále především nedostatek kvalifikovaných pracovníků. „Kvalifikovaní lidé chybí 44 procentům podniků. Jako nejvýznamnější bariéru pro svůj rozvoj nedostatek těchto pracovníků vnímají firmy už více než tři roky,“ dodává Bohuslav Čížek.

Růst cen surovin

Život komplikuje firmám také růst cen surovin, materiálů a polotovarů, jež potřebují k výrobě. Za poslední půlrok zaznamenalo zdražování těchto vstupů 91 procent firem. Nejvíce pociťují růst cen u oceli, mědi, hliníku a dalších kovů, plastů, elektronických čipů, ale také u energií, sběrového papíru či stavebních materiálů. Skoro polovina firem v průzkumu SP ČR uvedla, že už kvůli rostoucím cenám vstupů musela zdražit své výrobky.

Přečtěte si také