Nové triky elektrických vozů, které vás překvapí a možná i změní váš přístup k elektromobilitě

Ta tam je doba, kdy elektromobil sloužil jako malé městské (a neúměrně drahé) vozítko pro nenáročné klienty, kteří se smířili s dojezdem kolem sto kilometrů a byli ochotni se v zimě v interiéru vozu třást zimou.

  • 09. prosince 2024

Dnešní elektromobily se mohou pochlubit dojezdem srovnatelným s vozy se spalovacím motorem, k vyhřívání interiéru používají dálkové ovládání a tepelné čerpadlo, a navíc umí pár triků, o kterých se konvenčním vozům ani nesnilo.

Jednou z předností elektromobilů, o které se zatím moc neví, je tak zvaná funkce V2L neboli Vehicle to Load. To znamená, že si k baterii vašeho vozu můžete připojit externí spotřebič, například elektrický gril, kávovar nebo elektrokolo. Váš rodinný výlet do přírody či piknik, na který takový elektromobil přizvete, tak dostane úplně nový rozměr.

Další vychytávkou je oboustranné dobíjení. To by v dohledné době měla nabídnout nová platforma STLA Frame, kterou budou využívat například vozy značky Peugeot. Oboustranné dobíjení umožňuje, aby baterie vozidla nabíjela jiné elektrické vozidlo, v případě nouze zásobovala elektřinou domácnost nebo dodávala elektřinu zpět do energetické sítě.

Velmi praktickou výhodou elektromobilů je ovládání dobíjení na dálku pomocí mobilního telefonu. Můžete tak rovnou z gauče spustit či zastavit dobíjení, kontrolovat úroveň baterie apod. Chytrá je i možnost spustit na dálku v autě topení či klimatizaci, k čemuž se využije energie ze sítě, a vy pak odjíždíte v dokonalém tepelném komfortu a s plně dobitou baterií. Aplikace umožňující tyto služby je většinou zdarma či za menší paušální poplatek.

Dnešní elektromobily si dokáží poradit i s neduhem, kterým jejich předchůdci hojně trpěli. Tím je rapidní ubývání dojezdu v chladném počasí. Dnes se energetická náročnost vytápění interiéru výrazně zlepšila, a to i u velkých aut. Například nová elektrická SUV Peugeot 3008 a 5008 zvládnou i přes své rozměry a úctyhodně prostorné interiéry zajistit tepelný komfort posádky, aniž by to bylo na úkor dojezdu. Používají totiž tepelné čerpadlo, které kromě vytápění kabiny přispívá i k úspoře energie baterie. Dále jsou vozy vybaveny vyhříváním předních i zadních sedadel a vyhřívaným volantem. Tyto funkce využijete zejména na krátké vzdálenosti a při malé obsazenosti vozu. Vyhřáté sedadlo a volant vám totiž poskytnou dostatečnou pocitovou teplotu, a nepotřebujete tak vytápět celý vnitřní prostor vozu.

Tato nová SUV v rámci svých segmentů vynikají i velmi dlouhým dojezdem. Sedmimístný prostorný model Peugeot 5008 nabídne až 668 bezemisních kilometrů na jedno nabití, dynamičtější SUV fastback Peugeot 3008 pak dokonce až 700 kilometrů. Dobíjení obřích baterií těchto vozů přitom netrvá o nic déle než u menších úložišť. Z 20 na 80 procent se dá pomocí rychlodobíječky dobít za necelou půlhodinku.

Přečtěte si také