Nikdy nekončící inovace

Digitální transformace není jednorázový projekt, ale nepřetržitý proces, který následuje technologický vývoj.

Nějakou formou digitální transformace již prošla drtivá většina firem a organizací. Je ale nutné si uvědomit, že digitalizace dílčích procesů nebo zavedení nových technologií není konečným stavem. S technologickým vývojem přicházejí i zcela nové příležitosti k vyšší efektivitě, zajištění úspor nebo třeba ke zvýšení spokojenosti a loajality zákazníků. Příkladem může být razantní nástup technologie generativní umělé inteligence (AI), který zcela převrátil způsob, jímž pracujeme s daty, vytváříme obsah nebo plánujeme a řídíme podnikání. Vysoce digitalizované podniky mohly na vlnu AI naskočit velmi rychle, ale ve výsledku se s ní musejí nějak vyrovnat všichni. A podobně disruptivní vliv mají i další technologie, které jsou aktuálně na vzestupu.

Přichází doba hyperpersonalizace

Využití analýzy obrovských objemů dat s pomocí AI ve spojení s pokročilou automatizací umožňuje nastavit vysokou úroveň personalizace všech interakcí se zákazníky vedených digitálně. Obchodníci, kteří se vydají cestou hyperpersonalizace, mohou svým zákazníkům připravovat nabídky na míru – na základě předchozích interakcí a jejich osobních preferencí i unikátních potřeb. Znamená to konec plošného e-mailingu a jeho nahrazení cíleným oslovením zákazníků s vysokou pravděpodobností konverze. Technologie umožňuje tento přístup aplikovat prakticky na neomezený počet zákazníků.

Foto: Shutterstock

Generativní AI mění také praktickou podobu komunikace se zákazníkem. Díky nasazení chatbotů a voicebotů končí éra čekání na odpověď e-mailem nebo na spojení s operátorem zákaznické linky. Asistent vybavený AI má kompletní informace o produktech a službách, dokonalé znalosti o každém zákazníkovi a je připravený odpovědět v jakoukoli denní dobu přes chat nebo telefon. Vše přitom směřuje k integrování komunikačních i prodejních kanálů, aby mohl zákazník interagovat s firmou kdykoli a přes jakékoli zařízení.

Klíčová role dat

Digitalizace se neobejde bez datové analýzy v reálném čase, která dnes stále častěji probíhá co nejblíže jejich zdroji. Koncept edge computingu posunuje výpočetní kapacitu na okraje podnikových sítí a umožňuje navrhovat zcela nové aplikace technologie AI. Vidíme to například na digitální transformaci v zemědělství, kde sítě senzorů a kamer generují obrovská množství obrazových i strukturovaných dat o aktuálním stavu prostředí, půdy či rostlin. Přenášet tato enormní množství dat do cloudu by podstatně zvyšovalo náklady, takže se zpracovávají přímo na místě jejich pořízení. Na základě výsledků analýzy pak dochází k rozhodnutím například o aplikování postřiků či hnojiv nebo zahájení sklizně. Podobně se edge computing používá v automatizaci průmyslové výroby, při autonomním řízení vozidel a v mnoha dalších aplikacích založených na datové analýze v reálném čase.

Vývojářem snadno a rychle

Postupovat v digitální transformaci je mnohdy snazší, než by se mohlo zdát. Existuje řada takzvaných no-code platforem, které umožňují ve snadno použitelném prostředí a zcela bez znalosti programování vytvářet vlastní aplikace či služby na základě dostupných datových zdrojů. Také zde se zapojuje do hry AI, která podporuje tvorbu vlastních aplikací prostřednictvím návrhů, doporučení i kontroly chyb. A stejně, jako si od chatbota s AI necháváme zpracovat souhrn informací z rozsáhlých dokumentů nebo navrhovat odpovědi na e-maily, můžeme konverzační AI požádat o vytvoření vlastní aplikace podle zadání popsaného přirozeným jazykem. I díky AI tedy digitální transformaci nestojí nic v cestě.

Přečtěte si také