Nejprodávanější rvačka o volant

Volvo XC60 je nejúspěšnějším kompaktním SUV v prémiovém segmentu. Zároveň je to auto, které vám chce mluvit do řízení, aby vás zachránilo před sebou samým. Je to dobře?

Skoro až filozofická otázka na úvod naznačuje pro mnohé řidiče temné zítřky, pro jiné účastníky provozu naopak osvobození od povinností v dopravních zácpách. Autonomní řízení je ještě hodně daleko a každý, kdo se zamyslí nad všemi háčky, které na umělou inteligenci za volantem číhají, si musí uvědomit, že asistovaná jízda bude ještě dlouho tím nejlepším, čeho se „lenochové“ na silnicích mohou dočkat. A momentálně do jejího vývoje a marketingu neinvestuje nikdo tak důsledně jako právě Volvo.

Kampaně typu „nula mrtvých na silnicích v roce 2025“ vás možná míjejí, ale švédská automobilka u široké veřejnosti podobnými slogany vzbuzuje důvěru a bezpečí. Stejně jako marketingové hrátky s terminologií. Když máte ve světlech Thorova kladiva, cítíte se neporazitelně, stejně jako když sedíte výš než ostatní a objímá vás prémiový interiér ve skandinávském stylu. To je dlouhodobý klíč k úspěchu, který modely XC vyhnal do čela prodejů. Nové XC60 je ještě bezpečnější, protože je zas o něco chytřejší. Možná mu chybějí svaly, jelikož pod kapotou jsou bez ohledu na verzi už jen dvoulitrové čtyřválce, ale nad ústupem pěti- a osmiválců z vlajkové lodi XC90 už dnes hořekují jen skalní fandové. Ostatní se ve jménu války za jinou, tentokrát emisní nulou smířili a v případě nové XC60 si mohou vybrat i modely Recharge s plug-in hybridním pohonem. Získají tak elektrický pohon všech kol eAWD a ještě porci výkonu navíc. V případě vrcholné motorizace T8 jde o rovných 400 koní, což dělá z prostředního „esúvolva“ poměrně ostré svezení, které však na rozdíl od německé konkurence nevybízí k bláznění za volantem a honění desetinek na rozjezdu.

Volvo je z jiného těsta, ačkoli se koně pod kapotou probouzejí celkem rychle a podvozek je spíše tvrdší a snese ostřej­ší jízdu v zatáčkách bez výraznějších náklonů, vše ostatní vás nabádá ke klidu a relaxu. Tak to ostatně mají dlouholetí fandové značky rádi, protože jsou v bezpečné náruči bezpečnostního guru. Nový model k již osvědčeným asistentům přidává plnou integraci služeb Google včetně vylepšeného ovládání hlasem a špičkové navigace pomocí Google Maps. Navíc zvládne aktualizace na dálku, takže se můžete těšit na postupné vylepšování funkcí. Musím přiznat, že pro severskou ergonomii interiéru mám slabost, stejně jako pro vertikálně orientovaný dotykový displej, jenž vypadá jako tablet a stejně intuitivně se i ovládá. S absencí fyzických tlačítek oceníte rychlé reakce systému a přehlednou grafiku. Skoro by se dalo říct, že auto víc řídíte právě pomocí displeje na středu palubní desky, protože asistent jízdy umí nejen udržet auto na správné straně silnice, ale klidně si i přibrzdí do zatáčky.

Tohle držení za ručičku, které lze kdykoli vypnout, je asi nejsmířlivější verze budoucnosti pro každý typ řidiče. Čtyřistakoňové XC60 s automatickou převodovkou umí díky změně jízdních režimů převlékat kabáty rychleji, než vy stihnete mrkat. Sportovní jízda, sebevědomý kvapík po dálnici, pohodlné popojíždění ve frontách, bezpečné a tiché přesuny po městě, ale i brodění se čerstvým sněhem. Elektrické čtyřkolky se nikdo bát nemusí, vůz si neustále schovává dostatek elektrické energie, abyste o pohon všech kol nepřišli. Navíc stačí stisknout tlačítko recharge a baterie se začne dobíjet s pomocí spalovacího motoru. Ve většině případů během provozu ale postačí dobíjení rekuperací. Zvlášť při sjíždění horských silniček po pár zatáčkách zjistíte, že máte plnou kapacitu.

Facelift XC60 potvrzuje neotřesitelnou pozici modelu. Na první pohled se toho příliš nezměnilo. Napříč motorizacemi došlo k mírnému nárůstu výkonu, design je prémiovější, což dokládá větší množství chromovaných prvků a detailů, ale ty největší novinky se skrývají v mozku auta a nikoli ve svalech.

Přečtěte si také