Naši zákazníci jsou víceméně konzervativní

Chceme prodávat 700 aut ročně. Našlápnuto k tomu máme dobře, říká Jan Sedláček, výkonný ředitel importu Porsche do České republiky.

Porsche není jen legenda sportovních automobilů, ale podle jejího ředitele v Česku Jana Sedláčka se také staví do pozice progresivní značky, která určuje trendy a oslovuje nové okruhy zákazníků. Minulý rok, přes veškeré problémy s pandemií koronaviru, se Porsche nebývale dařilo.

Co přispělo k výraznému prodejnímu úspěchu značky Porsche
v roce 2021?

Synergie všeho: naše modely, široké portfolio, věrní i nový zákazníci a v neposlední řadě také celý tým Porsche Inter Auto CZ. Všem bych rád tímto poděkoval za jejich práci a důvěru. V Česku jsme loni registrovali konkrétně 473 nových vozů Porsche, což znamená meziroční nárůst o 38 procent – dost dobrý důvod k oslavě a také velká motivace do let dalších. Ostatně v roce 2025 bychom chtěli prodávat ročně 700 automobilů s logem Porsche. Globálním pohledem se značce Porsche také dařilo, když na světové trhy dodala 301 915 vozů – meziročně jde o 11procentní růst. Nejsilnějším trhem stabilně zůstává Čína, v USA jsme zaznamenali také velmi dobrou bilanci.

Který model je aktuálně nejúspěšnějším u nás, ale i ve světě? A proč tomu tak je?

Na českém trhu je stálicí SUV model Cayenne, světovým prodejům pak vévodí jeho menší SUV alternativa Macan. Je to dáno globálním trendem obliby „esúvéček“, které v našem případě kombinují sportovní vlastnosti vozů Porsche s praktičností a perfektní ovladatelností. Přestože je Porsche 911 úžasné auto, těžko v něm povezete rodinu se dvěma dětmi a psem. Panamera v každodenním životě už funguje lépe, avšak prostorný interiér Cayenne v kombinaci s jeho zavazadelníkem, variabilitou, vyšší pozicí, snazším nástupem a nakonec i průchodností terénem nedává pochyb o jeho oblibě. A to nemluvím o levnější cenovce proti Panameře. Pro Macan zase mluví kompaktnost a dostupnost. Osobně mám velkou radost z toho, jak se nám podařilo poslední modernizaci Macanu uvést na trh a dostat ho na druhé místo prodejů Porsche. Nový Macan nám dokázal, že dokáže oslovit i nové zákazníky, kteří dříve o Porsche ani ne­uvažovali a vybírali u prémiové německé konkurence.

Bude Porsche letos uvádět nějaký zásadní model, speciální edici?

Letošek nebude u značky Porsche ve znamení žádné velké novinky, na to si musíme počkat do roku 2023, kdy čekáme opravdu zlomový moment. Letos chystáme řadu speciálních edicí v rámci stávajících modelových řad: například Panamera a Cayenne dostanou zvláštní specifikaci Platinum Edition, Macan zase sportovně laděnou a zároveň dostupnou verzi T.

Dovedete odhadnout, kterým směrem se budou v nejbližší budoucnosti vkus a požadavky klientů posouvat?

Naši zákazníci jsou víceméně konzervativní. Chtějí „to nejlepší“, ale zároveň zůstávají spíš nenápadní. Každopádně nám elektrifikace a digitalizace rozšiřuje zákaznické obzory směrem k mladším a progresivnějším typům, které bych si dokázal živě představit v elektromobilech řady Taycan. A Taycanem to rozhodně nekončí…

Mají podle vás Češi rádi Porsche?

Troufnu si říct, že Češi Porsche milují. Hlavně sportovní modely, řadu 911 a také limitované edice či vysoce sportovní řady jako GT3 nebo RS, kde poptávka často převyšuje nabídku. Do jisté míry je to dáno i historicky, vždyť otec zakladatele společnosti Porsche, legendární konstruktér „brouka“ Ferdinand Porsche, pocházel z Vratislavic nad Nisou.

Kolik má společnost Porsche Inter Auto v Česku prodejních a servisních center? Je v plánu jejich rozšiřování?

Aktuálně nám funguje Porsche Centrum Praha (PCP) na Proseku jako vlajková loď v Česku – velká rekonstrukce po­dle posledních standardů Porsche znamená, že se PCP zařadilo na špičku v evropském měřítku a je jedním z prvních center Porsche v novém designu. Zde zákazník najde tým špičkových profesionálů, kteří pro značku Porsche pracují řadu let a znají nejen její aktuální produkty, ale nechybí jim ani historické souvislosti. V Praze tedy najdete jak autorizovaný prodej, tak servis vozů Porsche, další servisní centrum máme v Brně a také v Ostravě. V souladu s naší růstovou strategií plánujeme expanzi v podobě druhého pražského Porsche Centra, postaveného na zelené louce, a rozšíření prodeje do Brna, Ostravy a také do Plzně. Svým zákazníkům chceme být, co nejblíže to jde, a mít rovnoměrně pokryté všechny důležité regiony v Česku.

Na automobilky je velký tlak z hlediska ekologie, především na elektrifikaci vozového parku. Jak se k tomuto trendu staví Porsche?

Společnost Porsche představuje technologickou špičku, která udává trendy. Elektromobilita je pro Porsche velkým tématem, a přestože se v Česku elektrifikace individuální mobility rozvíjí jen zvolna, my jsme se stavem spokojeni. Víte, plnit čím dál přísnější evropské emisní normy se s běžným spalovacím motorem stává takřka nemožné. Přesto se snažíme zachovat alespoň některé modely čistě spalovací či s podporou elektromotoru – mluvíme pak o hybridních vozech s externím dobíjením, takzvané plug-in hybridy, které když se používají správným způsobem, mohou být velmi dobrou kombinací elektromobilu a tradičního spalovacího auta. Přes týden jezdíte po městě na elektřinu a pro delší cesty máte stále k dispozici úžasný benzinový motor. Budoucnost je ovšem plně elektrická a my jsme na ni připraveni. Je však nutné dodat, že bez udržitelného zdroje elektrické energie nedává elektromobilita ten správný smysl.

Jak významný je v současnosti prodej elektromobilů Porsche na domácím a globálním trhu?

Elektromobilita v západní Evropě, severských státech a zbytku vyspělého světa hraje jinou „ligu“ než Česko. Je to dáno nejen komplexním přístupem k věci ze strany států, ale také infrastrukturou a společenskou atmosférou. Rovněž nemůžeme srovnávat kupní sílu České republiky a například Norska. Tomu odpovídá také poměr elektromobilů v globálním a lokálním měřítku. Ale faktem je, že dodávky elektrického Taycanu se celosvětově zdvojnásobily a tato modelová řada je s počtem 41 296 kusů za rok 2021 třetí nejprodávanější v portfoliu Porsche. Tuzemské prostředí Taycanu také postupně přichází na chuť a přispělo tomu rovněž rozšíření modelové řady ze sportovního čtyřdveřového sedanu na praktický shooting brake Cross Turismo. Linii dále rozšiřujeme o Sport Turismo a dynamické verze GTS. Že se snažíme elektromobilitu v podání značky Porsche českým zákazníkům zpřístupnit, jak jen to jde, dokládá naše lokální kampaň – cenu Porsche Taycan jsme dokázali stlačit pod dva miliony korun bez daně.

Budete do budoucna preferovat výhradně elektromobilitu, nebo máte i jiné plány z hlediska ekologie?

Bateriové elektromobily jsou prioritou číslo jedna, koncern Volkswagen v nich vidí víceméně jedinou formu osobní mobility budoucnosti. To však neznamená, že se nevěnujeme dalším alternativám. O plug-in hybridech už byla řeč, pro Porsche je tématem také syntetické palivo. Porsche se spalovacím motorem tu bude ještě dlouho, a abychom ho udrželi co nejdéle, vyvíjí inženýři například syntetický benzin. Vůči klasickému palivu dokážeme syntetikou snížit mix CO2 o 85 procent. Na produkci syntetického benzinu Porsche spolupracuje s dalšími energetickými subjekty a do projektu se zapojila také německá vláda. Samotný proces výroby není zas tak náročný a ekologičnosti významnou měrou pomáhá energie z větrných elektráren. Když budu tlumočit Michaela Steinera, člena představenstva Porsche pro výzkum a vývoj, tak syntetické palivo umožní našim zákazníkům jezdit v autech se spalovacím motorem s výrazně nižšími emisemi skleníkových plynů. Přitom zůstanou zachovány charakteristické rysy spalovací pohonné jednotky, tedy jedinečný projev a zvuk spojený s požitkem při řízení vozů Porsche.

Projevila se již současná krize na Ukrajině na obchodě a činnosti společnosti Porsche? Jaké budou podle vás dopady na automobilový průmysl, konkrétně v případě značky Porsche?

Koncern Volkswagen, do něhož patří i značka Porsche, vnímá ruský útok na Ukrajinu s velkým znepokojením a obavami. Doufáme v rychlé ukončení nepřátelských akcí a návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva. Míru dopadu na naše obchodní aktivity v postižených zemích průběžně monitoruje krizový tým koncernu Volkswagen. Protože se situace mění velmi dynamicky, těžko říct něco víc než to, ať boje ustanou a vše se co nejrychleji stabilizuje.

Přečtěte si také