Naše projekty ovlivňují fungování státu

Systémy, které jsme vytvořili a provozujeme v naší zemi, používá mnoho občanů. Měníme úřady v online služby dostupné z domova, říká Jan Paroubek ze státního podniku Cendis.

Státní podnik Cendis poskytuje organizační, technické a procesní poradenství související s dopravně správními agendami. Komu je poradenství určené a o které je největší zájem?

Skrývá se za tím zejména projektové řízení, návrhy technologických úprav a rozvoje IT systémů, kybernetická bezpečnost, IT architektura. Portfolio služeb našeho podniku se ale už výrazně rozrostlo. Největší část tvoří vývoj, provoz a rozvoj IT systémů, ale máme také úseky, které se věnují vzdělávání nebo logistice. Naše služby jsou určeny zejména pro našeho zakladatele – ministerstvo dopravy a jím řízené rezortní organizace. Spolupracujeme ale i s jinými ministerstvy a státními institucemi, krajskými úřady nebo úřady obcí s rozšířenou působností.

Jaké jsou klíčové projekty státního podniku Cendis a kdo je využívá?

Systémy, které jsme vytvořili a provozujeme v naší zemi, používá mnoho občanů. Například každý řidič nejdříve prošel závěrečnou zkouškou v systému eTesty a nyní využívá systém elektronické dálniční známky. Portál dopravy je zase místem, kde si můžete zobrazit informace o sobě ve vztahu k dopravní problematice, například vy jako řidič, vaše vozidla a další. Poslední dobou se intenzivně rozšiřují možnosti vyřízení mnoha životních situací z portálu, abyste nemuseli chodit na úřady.

Jsou všechny vaše služby placené a mohou si je objednat i komerční subjekty bez účasti státu? Pokud ano, jak taková spolupráce vypadá?

Naše hlavní činnost je určena pro stát a samosprávy. Ano, naše služby jsou placené, ale služby, které využívají zdarma občané například v Portálu dopravy, jsou hrazeny objednatelem, tedy ministerstvem dopravy. Některé ale nabízíme i komerčním subjektům, například železničním dopravcům. Spolupráce probíhá formou smluvního vztahu, kde klademe důraz na transparentnost, rovný přístup a soulad se zákonem o státním podniku.

Jak vyvíjíte například vlastní IT řešení? Na základě poptávky od státních organizací, či ho sami nabízíte?

Většina našich řešení vzniká na základě konkrétní potřeby státu, který u nás poptá její vyřešení. Často také reagujeme na legislativní změny, požadavky jednotlivých agend či nové priority. Zároveň sledujeme trendy a aktivně nabízíme inovativní řešení tam, kde vidíme prostor pro zefektivnění nebo rozšíření veřejné služby. Dobrou zpětnou vazbu pro vývoj a rozvoj nám dávají i uživatelé služeb.

Vynalezli jste nějakou unikátní technologickou novinku, kterou by od vás chtěli získat v zahraničí?

Máme několik unikátních řešení, která jsou ale přizpůsobena české legislativě, českému prostředí a nejsou jednoduše aplikovatelná jinde. Přesto se setkávám s tím, že některé zahraniční subjekty o některá naše řešení projevují zájem. Týkalo se to například některých částí stacionární i mobilní kontroly dálničních známek, řešení a možnosti systému jednotného tarifu na železnici.

Upravujete technologie „zvenku“ pro české prostředí?

Je to podobné i obráceně. Lidí se občas ptají, proč nepoužijeme něco, co už funguje v jiné zemi. Konkrétní systémy zpravidla použít nelze, protože fungují na jiném právním základě a úprava pro české prostředí by nedávala funkčně ani ekonomicky smysl. Ale čerpáme z celé Evropy zkušenosti z obdobných projektů. Příkladem může být aktuální vývoj digitálního záznamu z praktické jízdy při zkouškách nových řidičů. Tento koncept funguje třeba v Nizozemsku a my ho nyní adaptujeme pro české prostředí. Cílem je zvýšit objektivitu a transparentnost hodnocení zkoušek a zároveň zjednodušit práci zkušebním komisařům i úřadům.

Jak probíhá digitalizace státní služby v dopravě? Kde se daňoví poplatníci mohou setkat s výsledky vašich činností?

Doprava patří k hlavním tahounům digitalizace agend. Na Portálu dopravy si nyní mohou lidé pohodlně vyřídit mnoho agend online, zjistit stav bodového konta řidiče, získat výpis technických údajů vozidla, ověřit platnost technické prohlídky či řidičského průkazu a další. Od 1. července 2025 navíc přibude novinka – doručování řidičských průkazů do výdejních míst a boxů, což výrazně usnadní převzetí nového dokladu. Občané se se systémy, které jsme vyvinuli, mohou setkat také třeba při testech v autoškole, při online nákupu elektronické dálniční známky nebo jednotné jízdenky na železnici OneTicket. Část naší práce ale nevyužívá běžná veřejnost, pracují s ní úředníci na úřadech obcí s rozšířenou působností nebo krajských úřadech.

Co si představit pod novými přístupy k dopravním informacím a spojování veřejné sféry s moderními technologiemi?

Nové přístupy znamenají zejména důraz na otevřenost dat, propojení systémů a chytrou práci s daty a informacemi v reálném čase. V praxi jde například o integraci různých systémů a využívání dat, která obsahují, pro analýzy, vyhodnocování některých skutečností a pro rozhodování.

Jak se mění role státního podniku v digitální sféře?

Cendis byl založen jako IT podnik a je to jeho role. Ta se nemění, naopak se snažíme své roli dostát a být aktivním prvkem a tahounem změn ve světě digitalizace státní správy. Jsem přesvědčený, že se nám to daří.

Neměl být rozvoj digitalizace a automatizace po nástupu 5G sítí rychlejší?

Rozvoj 5G sítí je pro nás spíš infrastruktura – důležitá, ale sama o sobě nestačí. Digitalizace státní správy závisí na legislativě, integracích, bezpečnosti. Tam se změny dějí, ale vyžadují čas a součinnost mnoha aktérů.

Jaký očekáváte vývoj či převratnou novinku?

Na svět přišla umělá inteligence a my se s ní učíme žít. Vzájemně se oťukáváme, někdo se ponoří hlouběji, někdo zatím přešlapuje na mělčině a přemýšlí, jestli to není moc studené, neplave tam velká ryba, nebude velký proud. Všichni se budeme v budoucnosti snažit využívat výhody, které přináší v celém svém spektru. Ve využití AI očekávám v nejbližších letech velký rozvoj.

Také se potýkáte s tím, že státní zaměstnanci přecházejí kvůli výši platu do soukromé sféry?

IT specialisté jsou na trhu velice žádaní. Motivací k přechodu nejsou jen peníze. V našem případě je specifická situace především v tom, že klíčové je potenciální zaměstnance vůbec přivést na pohovor. Pro mnoho lidí není státní podnik na první pohled atraktivní volbou. Ale jakmile přijdou, jsou překvapeni tím, co vše děláme a jaký to má dosah i využití. A ta smysluplnost práce bývá i důvodem u nás zůstat. Navíc platové podmínky máme srovnatelné s jinými IT společnostmi, jinak by se ta práce dělat nedala. Kvalitní specialisty v jakémkoli oboru je potřeba i adekvátně odměňovat.

Jak ještě se je snažíte udržet?

Snažíme se být konkurenceschopní nejen platově, ale především prostředím, které vytváříme. Nabízíme smysluplnou práci s reálným dopadem na miliony lidí v Česku, možnost podílet se na klíčových státních projektech, a přitom zůstat v prostředí, kde si lidé pomáhají a práce je týmová záležitost. Velký důraz klademe na atmosféru v kolektivu, vzájemnou důvěru a prostor pro vlastní iniciativu. Víme, že lidé nezůstávají jen kvůli výplatní pásce, ale protože je práce baví a vidí, že má smysl.

Máte nějaká „lákadla“, která jiní nenabízejí a jimž nejde odolat?

Asi největší z nich je možnost měnit věci, které se týkají nás všech. U nás nejde jen o byznysové cíle nebo krátkodobé výsledky. V Cendisu pracujeme na projektech, které ovlivňují fungování celého státu. Od toho, jak lidé jezdí do práce, až po to, jak komunikují s úřady. Kolegové vidí výsledky své práce v praxi i ve veřejném prostoru a nemusí jít jen o dálniční známku, Portál dopravy nebo třeba systém OneTicket. To je něco, co většina zaměstnavatelů nabídnout nemůže. K tomu přidáváme férové prostředí, přátelský tým, smysluplnou práci a prostor pro osobní růst. Zní to možná jednoduše, ale právě tato kombinace bývá pro spoustu lidí tím skutečným „lákadlem“. 

Přečtěte si také