V České republice jim s tímto úkolem pomáhá online platforma BarterMe, která zásadně zjednodušuje a automatizuje celý proces práce s influencery. Jaké konkrétní výhody tato platforma uživatelům přináší a proč se české firmy influencer marketingu už nemusí obávat?
Samotná myšlenka influencer marketingu není čistě produktem 21. století. Její kořeny můžeme pozorovat již v dávných historických obdobích. Významné politické osobnosti 19. století, jako byli francouzský císař Napoleon Bonaparte nebo britská královna Viktorie, můžeme s nadsázkou označit za první influencery díky nevídanému vlivu, kterým disponovali jak v politické, tak i ve společenské a kulturní sféře. S rozmachem masmédií ve 20. století si tuto roli stále častěji uzurpovali herci, zpěváci a další celebrity, posílené dominantním postavením hollywoodského studiového systému. V 90. letech je pak vystřídali populární blogeři, čímž se influencer marketing poprvé neodmyslitelně spojil s online prostředím.
S příchodem nového tisíciletí se v digitálním světě začala profilovat generace populárních youtuberů. Tvůrci, jako stále známý PewDiePie, předznamenali, co se s boomem Facebooku, Instagramu a později Snapchatu, Twitche a TikToku stane normou a nedílnou součástí marketingového byznysu. Po vlivném influencerovi s dosahem na miliony sledujících dnes touží prakticky každá úspěšná obchodní společnost. Ty by ale neměly zapomínat, že práce s osobitými celebritami rozhodně není vždy nejjednodušší disciplína. České firmy naštěstí nemusí zoufat, protože v tuzemsku existuje nástroj, který spolupráci s influencery podstatně zjednodušuje. Tato online platforma se jmenuje BarterMe.
Je to „match“
Vliv, který si influenceři po celém světě získali, je značný a dá se říci, že je jednou z hlavních formujících sil moderního marketingu. Zejména tradiční firmy a obchodní společnosti mohou mít s přijetím nové reality potíže, protože jde o něco, s čím mají prakticky nulové zkušenosti a co vyžaduje rozsáhlé změny byznysové mentality i strategie. Nejen tyto subjekty jsou jednou z hlavních cílových skupin, kterým může být platforma BarterMe k užitku. Vhod přijde i těm, kteří chtějí, aby se influencer marketing do jisté míry dokázal obstarat „sám“.
„Myšlenka automatizovaného influencer marketingu vznikla na základě osobních zkušeností s jednáním s influencery. Správa většího počtu kampaní zabírala neúměrně dlouhou dobu a úkoly se neustále opakovaly. Proto nás napadlo, jestli bychom celý proces nemohli obsloužit jednoduchými formuláři, notifikacemi a analytiku získávat automaticky přes API ze sociálních platforem,“ shrnuje původní myšlenku projektu David Janíček, zakladatel a generální ředitel platformy BarterMe.
Základním ideovým východiskem BarterMe je tedy představa, že zadavatel a influencer nemusejí komunikovat napřímo. Původně šlo pouze o jednoduchý systém notifikací, ale i sám Janíček přiznává, že se brzy ukázalo, že takový formát je neefektivní a nedostačující. Notifikace tudíž nahradili systémem úkolů, který zadavatele i influencera provází celou kampaní, a oba mají neustálý přístup k jasnému harmonogramu dalších kroků. Základní premisa omezení komunikace na minimum byla zachována, navíc se podařilo eliminovat případy možných nedorozumění a nepochopení mezi oběma stranami.
Platformu, která momentálně sdružuje kolem osmi set influencerů, využívá téměř 500 klientů. Dosavadní výsledky jsou podle Davida Janíčka velmi dobré. „7 z 10 firem u nás najde influencery pro své kampaně na první pokus, u zbývajících poté ladíme nabídku a komplexitu kampaně. Většinou se nám podaří kampaň upravit tak, aby i oni našli ty správné influencery. Samozřejmě se někdy stane, že ani takto influencery nenajdeme; některé kampaně vyžadují velmi specifický typ influencera, nebo jejich komplexita vyžaduje velké množství 1on1 komunikace,“ vysvětluje.
Influencer marketing snadno a efektivně
Pro někoho, kdo je influencer marketingem úplně nepolíbený, může toto všechno pořád znít jako španělská vesnice. Projekt BarterMe se tedy musel od začátku vypořádat s výzvou vytvořit platformu, která bude pokud možno co nejvíce návodná a intuitivní. Tento nelehký úkol dostala na starosti softwarová společnost Iguana Technology. Zadání znělo jasně – vytvořit kompletní brand design platformy, která zjednoduší práci s influencery, a vyvinout souladnou mobilní i webovou aplikaci.
„Náš nástroj pro influencer marketing umožňuje zákazníkům vytvořit brief kampaně, na jehož základě následně oslovujeme influencery skrze aplikaci. Podle demografie a výkonu doporučujeme nejvhodnější influencery, které pak provádíme kampaní pomocí systému úkolů a notifikací. Výkon každého influencera i celé kampaně měříme v reálném čase. Po splnění úkolů jsou influenceři odměněni prostřednictvím našeho kreditního systému,“ popisuje jednoduché fungování platformy Paul Tesař, spoluzakladatel a spolumajitel Iguana Technology.
Z výše řečeného vyplývá, že BarterMe vám nabídne šablonu pro vytvoření logického a strukturovaného briefu a následně za vás na základě zadaných metrik provede výběr nejvhodnějšího influencera. V průběhu samotné kampaně je společnost zodpovědná za její komplexní vedení a disponuje rozsáhlým archivem, kam jsou ukládány minulé příspěvky pro další případné použití. Samozřejmě obsahuje i sekci pro vyplácení odměn a funkcionality pro reporting a vyhodnocování statistických dat.
Paul Tesař dodává, že vývojářské práce na BarterMe zdaleka nejsou u konce. Už nyní s Davidem Janíčkem probírají nové funkce, které by chtěli přidat ke zdokonalení stávajícího systému. Společnost se navíc aktivně věnuje hledání nových, potenciálně perspektivních partnerů. „Hledáme jak marketingové agentury, které mohou pomoci se strategií, tak marketingové nástroje, jejichž služby jsme schopni integrovat, a poskytnout tak uživatelům obou firem synergetické funkce,“ uzavírá Janíček s vizí, že práce s influencery bude do budoucna pro mnohé firmy díky BarterMe velkým přínosem, a ne organizační noční můrou.
•