Metrotendr podruhé

Spory o zakázku na stavbu metra D nekončí. Klíčoví manažeři vyloučeného sdružení neměli potřebné oprávnění od báňského úřadu.

Je to obří a bolavý deal. Historicky největší pražská dopravní zakázka s cenou v desítkách miliard korun – tedy výstavba druhé etapy nové linky metra D – s sebou nese vleklé spory velkých stavebních společností, které reálnou výstavbu přepravní tepny oddalují již nejméně o dva roky.

S opětovným výběrem zhotovitele druhé etapy metra D se znovu vynořily spekulace o referencích klíčových zaměstnanců vítězné Subterry. Při bližším zkoumání však vycházejí najevo chyby u konkurenčního konsorcia: Porr, Vinci a Marti s názvem PVM. Klíčoví manažeři konsorcia totiž neměli potřebné oprávnění. PVM, které dopravní podnik ze soutěže vyloučil, teď vede právní bitvu s pražským dopravním podnikem u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Experti s razítky – a bez

Podle zadávací dokumentace musejí manažeři na klíčových pozicích splňovat specifická kritéria, a to již před podáním příslušných nabídek. Pro dvě nejdůležitější pozice, tedy hlavního manažera výstavby a vedoucího přípraváře navíc zadávací dokumentace stanovuje rovněž povinnost speciálního osvědčení „odborné způsobilosti závodního“.

Právě tuto podmínku v okamžiku podání nabídek před téměř dvěma roky nesplňovali ani Pavel Z., ani Rudolf A., které konsorcium PVM (tedy trio Porr, Vinci a Marti) nominovalo na dvojici uvedených klíčových pozic. Oba manažeři, jejichž jména nelze kvůli ochraně osobních údajů uvádět celá, dané oprávnění získali teprve týden po stanoveném termínu, což potvrdil i mluvčí Českého báňského úřadu Bohuslav Machek.

Otazníky visí též nad způsobem, jímž dotyční Pavel Z. a Rudolf A. svá osvědčení získali. Český právní řád stanovuje pro jeho udělení přísné podmínky, včetně absolvování konkrétních studijních oborů. Tato dvojice nicméně využila o poznání benevolentnější pravidla platná na sousedním Slovensku, kde stačí mít vystudovanou vysokou školu, na „které se vyučují technické předměty potřebné k vykonávání báňské činnosti nebo činnosti vykonávané báňským způsobem“, k čemuž jim postačily na Slovensku vystudované obory ekonomie a řízení stavitelství, respektive technologií staveb.

Slovenské oprávnění na základě toho získali dva měsíce před podáním nabídky a následně si jej nechali v Česku uznat. V době podání nabídky, ač ta to explicitně stanovovala, ovšem ani jeden z manažerů českým oprávněním nedisponoval. Televizní stanice CNN Prima News se tématu před časem věnovala, přičemž v této souvislosti ve svém vysílání citovala experta, jenž si s ohledem na citlivost zakázky přál zůstat v anonymitě. Daný nejmenovaný expert vyslovil pochybnosti mimo jiné nad tím, že Pavel Z. se v posledních třech letech „nepohyboval na stavbách“ a věnoval se převážně kancelářské a manažerské činnosti jako jednatel slovenské odnože společnosti Porr. Od začátku roku 2021 pak působil jako člen představenstva Porr, která sdružení PVM formálně vede. „Vést stavbu vyžaduje být na ní opravdu den co den. Nejde sedět někde v kanceláři a na dálku kolegy hlídat. Zároveň, pokud se člověk už jednou posune do kanceláře, návrat k samotné stavební činnosti může být náročný i z hlediska neustále se vyvíjejících technologií, specifických procesů a podobně,“ upozorňoval odborník.

„Mimořádně podrobně“

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) loni v září vítězem tendru vyhlásil sdružení vedené společností Subterra a zároveň vyloučil konsorcium PVM pro nesplnění zadávacích podmínek. Proti výběru vítěze se na ÚOHS obrátili oba neúspěšní uchazeči; PVM zároveň napadlo vyloučení z tendru. DPP pak výběr dodavatele v březnu tohoto roku zrušil. Po opětovném vyhodnocení výběrového řízení, i s přihlédnutím k novým informacím, byla nabídka společnosti Subterra znovu vyhodnocena jako nejvýhodnější, a tak byla před několika dny podruhé prohlášena za vítěze sledovaného tendru.

„K novým skutečnostem, které vzešly z podaných námitek, si DPP zajistil nové podklady a informace. Na základě mimořádně podrobného prověřování nabídek dodavatelů a dalších odborných a právních analýz pak ve věci DPP znovu rozhodl,“ okomentoval vývoj Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku.

PVM se po vyhlášení výsledků začalo pochopitelně bránit. Konsorcium mimo jiné napadlo výběr znalce, jehož si vybrala rozkladová komise. Nyní se čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu. Tím ale průtahy nekončí. Podle Ivety Štočkové, mluvčí Vinci, využije PVM v rámci rozkladu možnost námitky vady řízení. Pokud ani takto neuspěje, má znalecký ústav čas na vypracování odpovědí do poloviny září, pak se jimi bude zabývat antimonopolní úřad.

Jeho rozhodnutí lze očekávat v průběhu podzimu, kdy by teoreticky mohly – konečně – začít i stavební práce.

Přečtěte si také