Medvěd s jiskrou v těle

Mercedes-Benz EQC zvenku vypadá jako výtvor německého kosmického programu, ale skutečnost je mnohem konzervativnější.

Foto: Jakub Fray

U Mercedesu si uvědomili, že nemá smysl spravovat, co není rozbité. Elektromobilita bude během na dlouhou trať a obliba stávající SUV řady s konvenčními spalovacími motory je pádným důvodem, proč se nenechat strhnout k honbě za skalpem Muskovy Tesly, jakkoli taková silácká PR zvolání působí v médiích dobře. EQC je sázka na jistotu. Zvenku v kabátku futuristické studie EQ, představené na autosalonu v Paříži v roce 2016, působí i o pět let později dostatečně pokrokově, zevnitř je ovšem na centimetr shodný s běžným GLC, ostatně oba vozy se vyrábějí na stejné lince. Takový rebranding je samozřejmě pro automobilku výhodný, protože se nemusí trápit dětskými nemocemi nově vyvinutých modelů. Vlastně stačilo vyjmout tradiční pohon, jeho místo nahradit výztužemi a obložit ho sedm metráků vážícími bateriemi. Jenže právě tady se nachází onen pověstný slon v místnosti.

Výhodou od nuly vymyšlených elektro­mobilů je redukce hmotnosti, jež kompenzuje těžké velkokapacitní baterie, případně platforma, která umožní i robustním automobilům takové rozložení váhy, aby byl vliv na jízdní vlastnosti minimální nebo naopak blahodárný. Mercedes-Benz EQC však svými technologickými zkratkami na váze předvádí bezmála 2,5 tuny. A to je na vůz této třídy docela morbidní obezita.

Foto: Jakub Fray

Automobilka si je naštěstí tohoto vykřičníku vědoma, a tak ona čtyřstovka v názvu odkazuje plus minus nejen k dojezdu, ale i k počtu koní, který doprovází velkorysý točivý moment 760 Nm, dostupný od chvíle, kdy byť jen zrakem zavadíte o plynový pedál. Vůz má dva elektromotory a disponuje tedy pohonem všech kol. Akcelerace je blesková a při běžné jízdě byste si vyšší hmotnosti vůbec nevšimli, ba naopak, vůz je krásně přikovaný k silnici a díky nízkému vzduchovému podvozku působí skoro až sportovním dojmem.

Auto však vyloženě klame tělem, což poznáte při prvním ostrém nájezdu do zatáčky. Tudy ne, přátelé! Podvozek je tuhý, ale hmotnost vašeho majestátu na čtyřech kolech už dál nelze maskovat a vůz míří po tečně ven. Fyzikální zákony lze bohužel beztrestně porušovat jen ve filmech, takže EQC musíte řídit s klidem a rozvahou. Pozitivně se to projeví i na spotřebě, o níž se sice v testech elektro­mobilů moc nemluví, ale každý majitel rychle přijde na to, že papírových 420 km dojezdu se při energické jízdě do práce, kdy tempo diktuje váš rockový playlist, stane spíš orientační hodnotou.

Foto: Jakub Fray

EQC umí rychlodobíjení až 110 kW, ale tady mírně zaostává za konkurencí (jiní Němci umí i 150 kW, Tesla dokonce 200 kW). Za čtyřicet minut byste měli mít dobito z 10 na 80 procent, ale berte na vědomí, že většina podobných rychlonabíječek v Česku umí jen 50 kW, a pro takové to domácí nabíjení umí Mercedes jen 7,4 kW, což znamená, že garážové cucání šťávy do plné „nádrže“ zabere klidně deset hodin.

Interiér, který korunují extrémně pohodlné sedačky, je přitom takovým tím obývákem, kde by vám nevadilo trávit hodně času. Podsvícení palubní desky je animované, displeje mají jemnou grafiku a váš nový koráb lze ovládat jak dotykově, tak tlačítky nebo hlasem. Tohle má Mercedes zvládnuté na jedničku a přispívá to k pohodě na palubě. Ani další parametry auta nijak neztrácejí na zbytek zatím ještě spalovacího portfolia. Kufr má 500 litrů, z nuly na sto auto akceleruje za krásných pět sekund a omezená maximální rychlost vadit nemusí, protože s jejím dosažením vůz nemá problémy. A kdyby měl jet rychleji, nemusel by k další rychlonabíječce dorazit…

Kdo se zhlédnul v ergonomii a designovém jazyku třícípé hvězdy a hledá zelenou alternativu, pro toho je EQC ideální volbou a navíc i autem, jež nelze v provozu jen tak přehlédnout. Přeslechnete ho však snadno a právě absence tradiční zvukové kulisy odhalí to, co umí Mercedes perfektně: kabinu, kde hraje jenom hudba, nerušená pazvuky či vrzáním špatně doléhajících plastů. Dílenské zpracování je oproti etalonu elektromobility v podobě Tesly o tisíc mil vpředu. Co se týče samotných technologií, tam se naopak Mercedes teprve rozkoukává. Jestli ho kupujete právě pro možnost být napřed a v minulosti jste vždy jásali nad pokrokovými gadgety v novém „eSku“, pak musíte počkat na vlajkovou loď, sedan EQS, který už slibuje elektromobilitu bez kompromisů pro ty, kdo na to mají.

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Maximální výkon: 300 kW
Točivý moment: 760 Nm
Pohon a podvozek: dva elektromotory (jeden na každé nápravě),
automatická převodovka a pohon všech kol
Zavazadlový prostor: 500 litrů
Kapacita baterií: 80 kWh
Rozměry: 4761 × 1884 × 1624 mm, rozvor 2873 mm, provozní hmotnost 2495 kg
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení: 5,1 s
Dojezd: 420 km
Cena od 1 972 300 Kč

Přečtěte si také