Logistice vládnou technologické inovace

K hladkému doručení zásilky, zejména před Vánocemi, je nutné spárovat různé druhy přepravy a efektivně používat kontejnery a skladovací prostory.

Vánoce se blíží a s nimi jako každý rok i doručovací kalamita. Loni touto dobou téměř polovina Čechů neměla doma ani jeden dárek, přičemž prodejci i dopravci varují, že s růstem nákupů přes internet se doba doručení může protáhnout. Jak vypadá putování zásilky od výrobce k prodejci, aby pod stromečkem udělala v pravou chvíli radost?

Přeprava zboží z jednoho konce světa na druhý je v současnosti jednodušší než dříve. Při posílání zásilky napříč kontinenty je však klíčové používat přepravní zdroje správným způsobem. Spárování různých druhů přepravy a použití kontejnerů a skladovacích prostor s efektivní logistikou je nutné k hladkému doručení. Jeho opti­malizace přitom zlepšuje provozní efektivitu, zvyšuje bezpečnost a rychlost a v neposlední řadě snižuje cenu.

Ke kolapsu stačí maličkost

Pokud je zásilka v transportu, zpozdit ji dokáže jen málo věcí, třeba počasí. Problém nejčastěji nastává, když doputuje do distribučního uzlu. Statisíce zakázek na jednom místě vyžadují preciznost – stačí drobná chyba a hrozí chaos. Například loni byly v důsledku lokálních pandemických omezení a boomu internetových nákupů naprosto přetížené asijské přístavy.

Narušení globálních dodavatelských řetězců způsobilo, že značná část obchodů v Evropě a Severní Americe byla vyprodaná na vrcholu prodejní sezony – černého pátku a vánočních svátků. Vysoká míra automatizace a řada průlomových technologických inovací by však letos měly podobným situacím předejít.

Když se stroje řídí samy

Na návštěvnické platformě v čínském přístavu Tchien-ťinu se v kontejnerovém terminálu v sekci C v ranní mlze pohybují kontejnerové jeřáby a přepravníky. Nikde nikdo – pozemního personálu není třeba. Dálkově ovládané jeřáby zvedají kontejnery, do kterých bylo napěchováno zboží z nákladních lodí, na něž již čekají plně automatizované kontejnerové přepravníky.

Navigační satelitní systém jim dává přesné instrukce – v reálném čase jim vypočítá optimální jízdní trasu na základě momentální situace na ploše, odemyká a zamyká potřebná vrata a následně je navádí na kontejnerové stání. Celý proces je dokončen na jeden zátah. A bez sebemenší chyby.

Jednou z klíčových inovativních aplikací, která to má na starost, je samostatně vyvinutý inteligentní horizontální dopravní systém založený na umělé inteligenci. Společnost Tianjin Port Group (TPG), která přístav vybudovala ve spolupráci s technologickým gigantem Huawei a dalšími partnery, je na tento systém hrdá.

V řadě aspektů je totiž první na světě: snoubí navigační systém BeiDou s 5G ve všudypřítomnou umělou inteligenci, v obrovském měřítku využívá autonomní manipulační techniku, navíc je energeticky soběstačný, produkuje zelenou elektřinu a nulové emise uhlíku. Dokonalý příklad, jak lze složité logistické uzly přetvořit v chytrá a zelená distribuční centra.

Snížené náklady, zvýšená bezpečnost

Přeprava kontejnerů mezi překladišti vyžadujevelký počet  kontejnerových přepravníků. Například Tchien-ťin, který patří mezi deset nej­vytíženějších přístavů na světě, jich využívá 76 a k zajištění nepřetržitého provozu je na kaž­dý přepravník třeba tří specializovaných řidičů ve třech směnách každý den. Celkem by jich musela společnost najmout dvě stě deset.

Pro řidiče je navíc vyčerpávající jezdit po stejných, pevně určených trasách ve třech směnách, což samo o sobě představuje bezpečnostní riziko. Automatizace tudíž snižuje náklady, zvyšuje bezpečnost a zdokonaluje efektivitu. Totéž platí pro jeřáby. Na překlad jednoho kontejneru je spotřebováno o 20 procent méně energie a jeřáby jsou v průměru o 20 procent účinnější – každý odbaví 39 kontejnerových jednotek za hodinu.

Inteligentní řešení a digitalizace v logistických centrech pomáhají i k rychlejšímu odbavení zásilek. Své o tom vědí i v Maďarsku, kde společnost Huawei nedávno zprovoznila první inteligentní distribuční centrum v Evropě.

V areá­lu je k dispozici privátní 5G síť, která umožňuje řadu aktivit zvyšujících efektivitu. K ní jsou připojené autonomní vysokozdvižné vozíky, které dokážou číst kódy balíků a přemisťovat je dle potřeby bez zásahu personálu.
Inovativní řešení na základě umělé inteligence, jež vyhodnocuje v reálném čase snímky zboží, také významně usnadňuje kontrolu kvality a odhalování defektů. V Česku zatím privátní 5G sítě v komerčním nasazení nejsou, ale pokrok v zahraničí věští příznivou budoucnost i pro nás. Možná za několik let moderní technologie umožní Ježíškovi okamžitý příchod i tam, kde vše zůstalo na poslední chvíli.

Přečtěte si také