Když už se v minulých letech nedařilo přivést do Brna žádnou další pravidelnou linku, zvětšoval se alespoň počet destinací pro charterové lety. Letos se bude létat do 29 míst a mezi novinky patří Madeira, Albánie či Kapverdy. Loni byla nejoblíbenější turecká Antalya, egyptská letoviska Hurghada a Marsa Alam či bulharský Burgas. Od konce března letos přibude pravidelná linka pro letní letový řád do italského Bergama, v provozu bude dvakrát týdně. Další linky se však do Brna nedařilo dlouhodobě přivést a město se místo toho rozhodlo částečně dotovat nové přímé vlakové spojení z Brna na vídeňské letiště. Ještě v září brněnské letiště predikovalo, že celkové číslo odbavených cestujících by se na konci roku mělo pohybovat těsně pod 460 tisíci. Nakonec se ale toto číslo podařilo překonat ještě o více než 10 tisíc cestujících, což odpovídá 87 % předcovidového roku 2019.
Dlouhodobě stabilně na brněnském letišti funguje nákladní doprava. Operují zde dvě společnosti FedEx a DHL, které odsud létají na svá centrální překladiště v Paříži a Lipsku. Díky nákladní dopravě se dařilo překlenout covidové období, kdy byla osobní doprava extrémně utlumená.
„Komerční lety s cestujícími pro nás samozřejmě zůstávají stále hlavní prioritou. Nákladní lety ale účinně doplňují naší dlouhodobou strategii udělat z brněnského letiště multifunkční komplex pro všechny druhy letecké dopravy. Rekordním rokem v množství odbaveného nákladu byl přirozeně rok 2021, jelikož pandemie vývoji trhu v tomto sektoru přála. Celkové číslo odbaveného nákladu za rok 2022 bylo 11 222 tun,“ uvedl Lang.
Počet cestujících loni rostl například i v Ostravě, a to na dvojnásobek na 286 000. V Pardubicích počet cestujících stoupl meziročně o 2000 na 83 000. Počet vzletů i přistání se na tuřanském letišti dohromady vyšplhal lehce nad 24 tisíc. Každoročním rekordmanem v počtu uskutečněných letů je pravidelně i celoroční linka na londýnské letiště Stansted, která běžně létá do britské metropole plně obsazená.
•