L 410 se vrací a dobývá svět

Největší zájem mají země ve střední a jihovýchodní Asii, v Africe či Jižní Americe. Dodáváme ale i do Evropy, říká Michal Geist, člen představenstva firmy Aircraft Industries.

Když mu bylo 15 let, učil se létat na větroni a dodnes vzpomíná na odřeniny z ovládání výškových klapek. Nyní „kopilotuje“ společnost Aircraft Industries, kunovického výrobce, který jako jeden z mála na celém světě dokáže vlastní letadlo vyvinout a také kompletně vyrobit. Nad tím, jak se společnosti daří, kam zamíří její další letouny a co v budoucnu chystá, se zamýšlí Michal Geist, člen představenstva Aircraft Industries a viceprezident pro finance společnosti OMNIPOL.

Od 15 let jste se učil létat na větroni. Jak na to vzpomínáte? A létáte ještě?

Bavilo mě to, ale pamatuji si, že když jste si nedával pozor, při vytahování klapek na větroni Blaník jste si skřípl na dlani kůži. Tehdy se to stalo každému začátečníkovi a říkalo se tomu klapková nemoc. Ale to je dávno a od té doby jsem nelétal. Pokud jde o naši čtyřistadesítku, tu bych pilotovat neuměl.

Za 55 let jste v Kunovicích vyrobili více než 1 200 letadel L 410 a část z nich ještě létá…

Ano, ve službě je stále více než tři sta strojů.

Jak je možné, že stále slouží takový vysoký počet čtyřistadesítek?

Je to zejména proto, že L 410 byly od začátku konstruovány pro provoz v nepříznivých podmínkách, což dělá stroj velmi spolehlivým. Zároveň v tom hraje roli dlouhá životnost – 30 tisíc letových hodin. Průměrný nálet je přitom 700 až 1 000 hodin ročně, takže to vychází na 30 až 40 let. U nové generace L 410 navíc doufáme, že se životnost po splnění náležitých zkoušek zvedne až na 45 tisíc hodin. Při stejném náletu by pak byla životnost letounu 45 až 50 let.

Který stroj dnes nejdéle slouží?

Letoun L 410 MA, který byl vyroben v roce 1979 a dodnes je v provozu na Filipínách. Je to standardní pasažérská verze s Valtrovými motory.

Dokázal by pilot z roku 1979 ovládat nejnovější generaci L 410? A uměl by současný pilot létat se starým strojem? Zvenku se totiž sice engéčko podobá prvním strojům, ale vnitřkem se velmi liší.

Letadla si jsou sice vizuálně podobná, ale rozdíly jsou. Ty nejvýraznější najdete v avionice, bezpečnostních systémech a také interiér vypadá jinak. I motory jsou jiné, dnes dosahují daleko větších výkonů při lepší ekonomice provozu, odvezeme tedy více cestujících i nákladu. Abych vám ale odpověděl, současný pilot by uměl pilotovat letadlo ze sedmdesátých let, ale pilot ze sedmdesátých let by potřeboval školení na ovládání nových systémů.

Kdo jsou vaši zákazníci? Kam směřují vaše letadla?

Největší zájem o L 410 projevují země ve střední a jihovýchodní Asii, dále pak v Africe či v Jižní Americe. Dodáváme ale i do Evropy, takže se dá říct, že směřují do celého světa.

Kdo je typickým zákazníkem?

Nemáme typického zákazníka. Dodáváme aerolinkám i státním zákazníkům. Letouny odletěly letos do Senegalu, další zamířily do Chile, kde budou létat v barvách společnosti Aerocardal, tamního provozovatele vnitrostátních letů. Další dva stroje zamíří do Polska k pohraniční stráži.

Co vaši zákazníci od letadla očekávají?

Chtějí letadlo do nepohody. L 410 totiž mohou fungovat v extrémních teplotních podmínkách, létat mohou v -50 i +50 stupních Celsia. Stroje z Kunovic také umějí přistávat na nezpevněných drahách o délce pět set metrů. A právě to naši zákazníci preferují. Příkladem je i nepálské letiště Lukla, kde L 410 přistává. Normální letadlo tam totiž poslat nemůžete. Musíte tam poslat stroj vyrobený pro takové náročné podmínky.

V čem jsou čtyřistadesítky lepší oproti konkurenci?

L 410 jsou úžasné. Mají vynikající letové vlastnosti, výbornou ekonomiku provozu i variabilní interiér. Verzí interiéru je několik, například pasažérská, nákladní, pro výsadkáře či patrolovací. I díky tomu je použitelnost letounů obrovská. Čtyřistadesítky jsou navíc velmi spolehlivé, což dokazuje i to, že jsme letos oslavili výročí 55 let od prvního letu.

Společnost Omnipol, kde zastáváte post viceprezidenta pro finance, akvírovala kunovického výrobce před dvěma lety. Jak se firmě Aircraft Industries daří dnes?

Společnost Omnipol kunovického výrobce letounů zachránila. Majetkově vstoupila do Aircraft Industries po zavedení sankcí vůči Ruské federaci, přičemž právě do této země společnost vyvážela většinu vyrobených letadel. Tím, že došlo k akvizici skupinou Omnipol a nebyla přerušená výroba, byla společnost zachráněná. Bez tohoto kroku by tu už dnes nebyla. A jak se společnosti daří? Velmi dobře, máme spoustu nových zákazníků po celém světě.

V těžkém období po roce 2022 jste získali záruku EGAP Plus – garanci speciálně určenou pro firmy, na které dopadla válka na Ukrajině. Jak vám pomohla?

Záruka EGAP Plus byla pro nás hodně důležitá. Načerpání úvěru se zárukou EGAP pomohlo firmě překlenout období po akvizici, kdy jsme se vypořádávali se ztrátou klíčového trhu, a podržel nás až do doby, než jsme vybudovali nové trhy a podepsali nové kontrakty. Nové zákazníky jsme získali i díky tomu, že jsme v tomto kritickém mezidobí nemuseli zastavit výrobu v Aircraft Industries. Právě v tom spočívala důležitost úvěru.

Jak se vám podařilo dostat se tak rychle zpátky do formy a nahradit výpadek velkého trhu?

Důležitou roli v tom sehrál Omnipol, který letos oslavil 90 let a má historicky pokrytou řadu trhů. Kromě toho pronikl i na další trhy, jako je Senegal, což fabriku nastartovalo. A zásadní podíl na tom má i tým lidí, který tady pracuje. Jsou to srdcaři, bez kterých by se to nikdy nepovedlo. Věřili, že se komplikované období podaří překonat, a zůstali s námi.

Zmínil jste důležitou zakázku do Senegalu. Kolik letounů tam míří?

Zakázka je v tuto chvíli na pět strojů. Pro Aircraft Industries to znamená návrat do Afriky a navázání na dlouholetou tradici, kterou L 410 na tomto kontinentu měly. Důvod, proč si naše letouny Senegal vybral, je, že čtyřistadesítka jednoznačně splnila požadavky, které senegalská strana měla. Důležitou roli totiž hrál faktor, že letadlo bylo stavěné na provoz v nejnáročnějších podmínkách. Naši noví zákazníci vědí, že L 410 takové jsou a oceňují to.

Při exportu letounů do Senegalu jste se opět spojili s pojišťovnou EGAP. Co vás k tomu vedlo?

Někteří naši zákazníci požadují, abychom zároveň s letadlem nabídli i možnost exportního financování, což by bez pojištění nebylo možné. Na základě dlouhodobé spolupráce Omnipolu s EGAP víme, že odbornost pojišťovny EGAP zaručuje, že budeme schopní nabídnout podmínky a produkt, který náš zákazník požaduje. Vážíme si této spolupráce a věříme, že to nebyla poslední společná zakázka.

V leteckém průmyslu působíte jako manažer dlouho, ale v Kunovicích jste teprve od ledna. Jak se vám tady líbí?

O letadla se zajímám od druhé třídy, takže si velmi vážím, že mohu být součástí týmu v Aircraft Industries. Fabrika, kde pracují opravdoví srdcaři, je úžasná. Být tady je radost.

Přečtěte si také