Stejně jako pověstný Dalibor, který se ve vězení naučil hře na housle, využily i firmy nepříznivé situace k některým posunům, jež v důsledku příznivě ovlivnily jejich konkurenceschopnost a odolnost pro budoucí výzvy. Je evidentní, jakým rizikům jsme čelili takřka ze dne na den: celkový ekonomický pokles a částečně i vstup do recese způsobený lockdowny, omezení cestování a osobních kontaktů. Došlo ke značnému poškození a někde i přerušení dodavatelských řetězců, což způsobilo omezení produkce a zvýšení nákladů. K tomu přišla změna spotřebitelského chování.
O čem je konkrétně řeč v souvislosti s digitální transformací firem? Klíčová je automatizace a integrace řízení podnikových procesů s pomocí ERP systému, cloud computing, umělá inteligence a strojové učení. Často skloňovaným pojmem je také internet věcí. Ukázalo se, že klíčová je kyberbezpečnost. Potřebujeme maximální ochranu pro jednu z nejdůležitějších komodit – naše data –, ať už obchodní, nebo technická. Digitální transformace je pro firmy nelehká disciplína. Nasazování nových systémů a technologií včetně analyzování a vybírání účelných řešení je náročné na čas. V této souvislosti se nesmí zapomenout ani na práci s lidmi a finance. Vše do sebe musí zapadat. Společnosti, jež měly v tomto směru rezervy, mohly využít pandemického bezčasí k tomu, aby napnuly všechny síly tímto směrem a dorovnaly skóre. Při běžném provozu by to bylo mnohem náročnější a zdlouhavější. Významně pomohly a pomáhají nejrůznější dotační programy.

Ilustrace: Vojtěch Velický
Jaké jsou tedy důsledky zrychleného zavádění nových technologií? Mezi ty stoprocentně pozitivní patří snižování provozních nákladů a zvyšování efektivity firem. O něčem takovém mnohé firmy dlouho uvažovaly, ale až pandemie je přiměla přistoupit ke konkrétním opatřením.
Zvýšená poptávka podpořila celý ICT sektor, což vedlo k vývoji nových produktů a služeb. Ještě se ukáže, které z nich měly jen dobrý marketing a které přinesou skutečný dlouhodobý užitek. Zostřené konkurenční prostředí zejména v e-commerce přineslo důraz na zákaznickou zkušenost, což přineslo lepší služby klientům a firmám přidalo na starostech v boji o loajalitu nakupujících.
Pokračování digitální transformace v podnicích je v zájmu celé ekonomiky. Co by se jí mohlo postavit do cesty? Z praxe víme, že často je to špatný nebo liknavý přístup managementu, který podcení situaci nebo ji nedokáže vysvětlit zaměstnancům. Z prostředí mimo firmu může komplikace působit například regulace související s ochranou osobních údajů, zelenou politikou, kyberbezpečností, budoucí omezení související s umělou inteligencí, nebo mohou přijít zákony chránící zaměstnance před ztrátou zaměstnání v důsledku automatizace a robotizace podniků.
To vše klade velký tlak na vedení firem, které musejí důsledně sledovat trendy a volit dlouhodobá a funkční řešení, jež budou v konečném důsledku výbornou ochranou před možnou další nepředvídatelnou událostí. Na housle jsme se už naučili hrát, teď je jen nesmíme nechat ležet ve skříni.
Petra Batók, manažerka marketingu, Vision software
•