Krize naučila firmy „hrát“

Globální ekonomika čelí v posledních letech řadě změn a výzev. Souvisí zejména s nejistým geopolitickým prostředím pro podnikání ve světě. Stále přetrvávají dopady pandemie covidu-19. Nejisté časy ale přinesly i příznivé trendy. Firmy zareagovaly řadou opatření včetně masivních investic do digitalizace a automatizace. Skončí vše s covidem, nebo bude pozitivní vývoj v tomto směru pokračovat?

Stejně jako pověstný Dalibor, který se ve vězení naučil hře na housle, využily i firmy nepříznivé situace k některým posunům, jež v důsledku příznivě ovlivnily jejich konkurenceschopnost a odolnost pro budoucí výzvy. Je evidentní, jakým rizikům jsme čelili takřka ze dne na den: celkový ekonomický pokles a částečně i vstup do recese způsobený lockdowny, omezení cestování a osobních kontaktů. Došlo ke značnému poškození a někde i přerušení dodavatelských řetězců, což způsobilo omezení produkce a zvýšení nákladů. K tomu přišla změna spotřebitelského chování.

O čem je konkrétně řeč v souvislosti s digitální transformací firem? Klíčová je automatizace a integrace řízení podnikových procesů s pomocí ERP systému, cloud computing, umělá inteligence a strojové učení. Často skloňovaným pojmem je také internet věcí. Ukázalo se, že klíčová je kyberbezpečnost. Potřebujeme maximální ochranu pro jednu z nejdůležitějších komodit – naše data –, ať už obchodní, nebo technická. Digitální transformace je pro firmy nelehká disciplína. Nasazování nových systémů a technologií včetně analyzování a vybírání účelných řešení je náročné na čas. V této souvislosti se nesmí zapomenout ani na práci s lidmi a finance. Vše do sebe musí zapadat. Společnosti, jež měly v tomto směru rezervy, mohly využít pandemického bezčasí k tomu, aby napnuly všechny síly tímto směrem a dorovnaly skóre. Při běžném provozu by to bylo mnohem náročnější a zdlouhavější. Významně pomohly a pomáhají nejrůznější dotační programy.

Ilustrace: Vojtěch Velický

Jaké jsou tedy důsledky zrychleného zavádění nových technologií? Mezi ty stoprocentně pozitivní patří snižování provozních nákladů a zvyšování efektivity firem. O něčem takovém mnohé firmy dlouho uvažovaly, ale až pandemie je přiměla přistoupit ke konkrétním opatřením.

Zvýšená poptávka podpořila celý ICT sektor, což vedlo k vývoji nových produktů a služeb. Ještě se ukáže, které z nich měly jen dobrý marketing a které přinesou skutečný dlouhodobý užitek. Zostřené konkurenční prostředí zejména v e-commerce přineslo důraz na zákaznickou zkušenost, což přineslo lepší služby klientům a firmám přidalo na starostech v boji o loajalitu nakupujících.

Pokračování digitální transformace v podnicích je v zájmu celé ekonomiky. Co by se jí mohlo postavit do cesty? Z praxe víme, že často je to špatný nebo liknavý přístup managementu, který podcení situaci nebo ji nedokáže vysvětlit zaměstnancům. Z prostředí mimo firmu může komplikace působit například regulace související s ochranou osobních údajů, zelenou politikou, kyberbezpečností, budoucí omezení související s umělou inteligencí, nebo mohou přijít zákony chránící zaměstnance před ztrátou zaměstnání v důsledku automatizace a robotizace podniků.

To vše klade velký tlak na vedení firem, které musejí důsledně sledovat trendy a volit dlouhodobá a funkční řešení, jež budou v konečném důsledku výbornou ochranou před možnou další nepředvídatelnou událostí. Na housle jsme se už naučili hrát, teď je jen nesmíme nechat ležet ve skříni.

Petra Batók, manažerka marketingu, Vision software

Přečtěte si také