Krása je všude

Krásné příběhy a vzpomínky či krásná architektura a móda přitahují.

Někdo moudrý kdysi řekl, že krása je mocná velitelka. Nutno uznat, že blíže pravdě se už téměř nelze dostat. Krása nás fascinuje odnepaměti. Krásné příběhy, krásné vzpomínky, krásná architektura, móda, krása fyzická a krása morální. To vše nás přitahuje a je důvodem, proč se za něčím nebo za někým ohlédneme. Že se u něčeho zastavíme, že za něčím pojedeme nebo se k něčemu chceme přiblížit.

Avantgarda, která pod taktovkou Marcela Duchampa obrátila pojem krásy naruby, zejména v kontextu umění, v dnešním světě nevítězí. Pro mě naštěstí. Vezměme to třeba po­dle nejnavštěvovanějších měst – v Evropě jsou to Londýn a Paříž. Proč? Protože většina lidí jde stále za krásou.

Obě tyto metropole překypují pozoruhodnou historií, architekturou a bohatým muzejním světem. A co je v oněch muzeích? Primárně to nejsou pisoáry nebo další objekty divoké avantgardy, ale naopak ryze klasičtí velcí umělci. Caravaggio, da Vinci, Tizian, Rembrandt… Na tyto autory se létá z celého světa a stojí se na ně hodinové fronty.

Krása navzdory veškeré své subjektivitě ale též prodává. A nesmírně silně. Po hodinkách Nautilus z dílny Patek Philippe je taková poptávka, že se prodávají za vysoké násobky původních retailových cen. Nejde jen o to, že jejich výroba skončila, ale primárně je to tím, že některým lidem naskočí husí kůže, jen co tento ikonický kus hodinářské práce vidí. A udělají téměř cokoliv, aby jim zářil na zápěstí.

To samé se děje i ve světě automobilů – ty, po nichž se prahne, jsou zpravidla nejkrásnější, například Ferrari Testarossa, Porsche 911 R nebo Jaguar E-type. A když půjdu ještě dál, pak snad každý chce v hotelu pokoj s výhledem na moře, nikoliv do vnitrobloku, protože úroveň krásy a prožitku je neporovnatelná.

Ve Flangi se snažím o přechod ke kráse ve velmi specifické oblasti. Pod jednou virtuální střechou shromažďuji to nejlepší do domácnosti. Ať už jde o porcelán, sklo, svítidla, či doplňky do koupelny, jsou to ty nejkvalitnější věci, které se dají koupit. Ty nejkrásnější. Na rozdíl od hodinek, automobilů módy nebo pokoje s výhledem po nich ovšem většina lidí netouží. V Česku zatím platí, že věci do domácnosti potřebujeme, nikoliv chceme.

Stejně jako člověk musí alespoň jednou vidět obrazy velkých mistrů, aby začal toužit po dalších nebo se probudil za zvuku vln, musí se napít vína ze sklenic Riedel, aby pochopil, že večerní sklenička po práci dokáže dostat zcela nový rozměr a udělat z běžného okamžiku malý zážitek. Musí si vyzkoušet naservírovat rodinný oběd na porcelán Rosenthal, který je natolik podmanivý, až z něj jídlo chutná lépe. Musí se po koupeli zabalit do osušky od Christiana Fischbachera, aby pochopil, že kus tvrdé bavlny, který dosud visí v koupelně, musí co nejrychleji pryč.

Krása je sice mocná velitelka, ale je třeba ji objevit. Může totiž být i na těch neočekávaných místech.

Lenka Pertlíčková, zakladatelka a CEO internetového obchodu Flangi

Přečtěte si také