Kouzlo tradice

Výroba šperků potřebuje dostatek času i inspirace, popisuje italský šperkař Massimo Gismondi.

Massimo je sedmou generací šperkařské rodiny Gismondi. Díky jeho vedení se klenoty pod značkou Gismondi 1754 proslavily i za hranicemi Itálie. V těchto dnech v Česku představil nejnovější kolekci s názvem Clip, která vznikla v době pandemie covidu-19.

Je to více než rok a půl, co se lidé potýkají s pandemií. Jak se tato událost podepsala na vašem podnikání?
Pandemie koronaviru zasáhla všechny obory, šperkařství nevyjímaje. Země si prošly různými formami lockdownu, obchody byly zavřené a zákazníci strávili většinu času doma. Naštěstí naše společnost byla velmi dobře organizovaná již před samotnou pandemií. Ještě před vypuknutím hlavní vlny uzávěrek jsme dokázali otevřít nové butiky jak ve střední Evropě, tak ve Spojených státech, díky nimž jsme nepřišli o tolik příležitostí. Navíc, a to je potřeba zdůraznit, je náš byznysový model postaven hlavně na soukromé klientele, s níž jsme právě v době covidu-19 mohli navázat daleko pevnější vazby.

Co to přesně znamená?
Naši zákazníci se potřebovali odreagovat, najít novou formu zábavy nebo si urychlit návrat do normálu. A tak jsme s nimi začali přicházet do pravidelného kontaktu přes aplikaci WhatsApp nebo prostřednictvím Zoom meetingů, kdy jsme společně vymýšleli návrhy designů, načrtávali první skici, případně si povídali o našich představách. Tím jsme je zapojili do procesu tvorby a zároveň začali sdílet náš čas – to nejcennější, co doopravdy máme. To samé zároveň platilo i pro naše zaměstnance. Kromě klasické práce jsme řešili vizi naší značky, naše zásady, starost o zákazníky a témata jim podobná, abychom dokázali sladit korporátní komunikaci napříč zeměmi.

Zabrousili jsme do online technologií. Jak vnímáte prodeje na internetu? Je to u vašich produktů vůbec možné?
E-shopy na některých světových trzích samozřejmě máme. Na nich lze ale prodávat jen určité procento šperků, rozhodně ne ty na zakázku. Také si myslím, že v rámci našeho podnikání je nejdůležitější vytvořit si vztah s klientem, který prostřednictvím jednoho kliku prostě vybudovat nelze. Naše klenoty lidé jednoduše potřebují vidět naživo, osahat si je, navázat s nimi určité pouto. Musí si být jisti, proč do něčeho takového investovat své peníze.

Jaká je nyní situace na trhu? Vrátily se prodeje šperků do normálu?
Z makroekonomického pohledu předpokládám, že se trh zcela uzdraví v roce 2022. U nás to ale tak neplatí. V rámci prvního kvartálu 2021 jsme totiž mohli sledovat nárůst tržeb o 78 procent. Je to z toho důvodu, že náš byznysový model se významně liší od konkurence.

Čím se liší?
S našimi zákazníky jsme neustále v kontaktu, zapojujeme je do všeho, co děláme, a tím si získáváme jejich dlouhodobou přízeň. Stejně to dřív dělaly další luxusní světové značky, jejichž obchodníci už ve 20. století cestovali po světě, navazovali styky s klienty a snažili se maximálně vyhovět jejich potřebám. Upřímný vztah je to, co dělá tak významný rozdíl. A rozhodně to funguje.

Nyní se nacházíme v centru Prahy ve vašem butiku v Pařížské, který je v provozu od roku 2018. Myslíte, že si Češi za tu dobu našli ke šperkům silnější pouto?
Jsem o tom přesvědčený. Čeští zákazníci u nás hledají šperky, které jsou nejen unikátní a exkluzivní, ale zároveň pocházejí z Itálie, Mekky designu. Právě tím jsme ve světě proslulí – nejvyšší kvalitou a tradicí jak u oblečení, tak i u klenotů. Tajemství opravdového úspěchu ale spočívá také v tom, že upřednostňujeme menší produkci před tou masovou, čímž si uchováváme kouzlo naší tradice, techniky a know-how předávající se z jedné generace na druhou.

Kromě Prahy najdeme značku Gismondi i v dalších zemích po celém světě, například v Rusku, USA nebo ve Spojených arabských emirátech. Je přesto nějaká lokalita, na kterou jste obzvlášť pyšný?
Asi to bude znít nyní trošku jako klišé, ale je to právě Praha. Díky naší skvělé ambasadorce Nadě Daduliakové, která dělá tuto pobočku tolik výjimečnou. Výborných šperkařů je po celém světě spousta, ale právě lidé, s nimiž dlouhodobě spolupracujeme a kteří dokážou porozumět naší filozofii, jsou pro nás ti nejdůležitější.

Můžete našim čtenářům prozradit, jaký nejdražší šperk jste kdy prodal?
Byl to prsten. Prsteny jsou obecně nejčastěji poptávaným zbožím. Ten nejdražší se vyšplhal řádově na pár milionů eur a prodal se na americkém trhu.

Gismondi patří mezi nejstarší šperkařské rodiny na světě a existuje již od 18. století. Je možné propojit tradiční výrobu s moderními technologickými procesy, které jsou dnes dostupné?
Produktové a procesní inovace výroby se mění velmi rychle i s ohledem na pandemii. A bude tomu tak rovněž v budoucnu. Gismondi přesto striktně dodržuje přísná pravidla výroby, která byla nastavena již na přelomu 19. a 20. století. V posledních dekádách si ale u výroby šperků můžete všimnout, že mnoho ostatních firem od tohoto způsobu upouští, protože taková výroba je časově velmi náročná. A čas jsou peníze. Místo toho přešli ke standardizované produkci, která je rychlejší a jednodušší. U nás ale začíná vše designem – u klasických skic a návrhů, které tužkou na papír vytvořím buď já, nebo někdo z mého týmu. Jen tento proces trvá několik měsíců a patří k těm nejnáročnějším. Samozřejmě v pozdějším stadiu příprav používáme speciální software, který pomůže celou realizaci významně urychlit. Nedokáže ale zachytit všechny drobné nuance, to zvládne pouze lidská ruka.

Během těchto dnů přichází do Česka vaše nejnovější kolekce. Můžete nám o ní něco prozradit?
Ano, máte pravdu. Momentálně v České republice představujeme naši nejnovější kolekci s názvem Clip. Její inspirace vychází z dob covidu-19. Jedno odpoledne, když jsem byl doma, za mnou přišel syn s domácími úkoly připnutými sponkou. Mezitím, co mi něco vyprávěl, jsem upřeně sledoval listy papíru spojené tím jednoduchým kancelářským nástrojem, který je držel pohromadě, aniž by je poškodil nebo znehodnotil. Okamžitě to ve mně vzbudilo stejný dojem pospolitosti jako u lidí, kteří právě v době pandemie drželi pohromadě i přesto, že to nebylo vždy snadné.

Takže inspiraci čerpáte i ze všedních věcí?
Inspirace je všude okolo nás. Vždycky. Často však býváme tak posedlí budoucností, že úplně zapomeneme myslet na přítomnost a na zdánlivě nedůležité maličkosti. Jsme neustále zaneprázdněni, ve stresu a spěchu, a tak si jednoduše nevšímáme okolí. A právě doba pandemie nám ukázala, jak důležité je se někdy zastavit. Mou hlavní inspirací je samozřejmě má rodina. Tím nemyslím jen svou ženu, syna nebo bratry, ale také mé spolupracovníky, s nimiž jsem v kontaktu dvanáct hodin denně. I oni jsou součástí mé rodiny.

Pomalu se blíží Vánoce. Všímáte si během této sezony zvýšené poptávky po špercích?
Ano, Vánoce jsou nejdůležitějšími svátky v roce a lidé hledají dárky, kterými potěší své nejbližší. U nás tomu není jinak. Předvánoční čas, zejména pak prosinec, představuje přibližně 30 procent veškerých našich tržeb, zvláště pak v maloobchodě.

Přečtěte si také