Klíčová je komunikace

Věřil jsem, že značka Botas má na trhu stále své místo a také obrovský potenciál, konstatuje Vít Staněk, šéf obuvnické firmy Botas.

Nechybělo málo a slavné botasky mohly zaniknout. V roce 2023 je zachránilo bratrské duo Václava a Víta Staňkových z jiné obuvnické firmy – Vasky. Pod vedením druhého zmíněného se nyní pokoušejí společnosti Botas vdechnout nový život. A daří se jim. S kamennou prodejnou v pražské Krakovské ulici nedávno například bodovali v soutěži Visa Czech Top Shop. „Za ocenění jsme velmi rádi, potěšilo nás to a dodalo motivaci k rozšiřování poboček do budoucna,“ říká Vít Staněk.

Když jste přebíral Botas, byla firma téměř v likvidaci. Dnes expanduje do zahraničí a generuje zhruba čtvrtinu obratu skupiny Vasky. Byla to na začátku pouze snaha zachránit legendární značku, nebo jste již tehdy mířili tak vysoko?

Měl jsem se značkou Botas velké plány od samého začátku. Věřil jsem, že značka tohoto jména má na trh u stále své místo a také obrovský potenciál. To ukazuje náš cíl, který jsme pro první rok stanovili na deset tisíc prodaných párů. V dalším roce, tedy letos, pracujeme na tom, aby se toto číslo zčtyřnásobilo, a jsme na dobré cestě.

Nespoléháte se jen na distributory nebo online prodej, ale postupně otvíráte i kamenné prodejny. Jakou roli pro vás hraje zákaznická zkušenost v prodejnách Botas a Vasky a jak se ji snažíte zlepšovat?

Kamenné pobočky mají pro značku Vasky každým rokem větší význam. Poměr prodaných párů online a of fline se meziročně vyrovnává. Navíc je pro nás velmi důležité, aby měli zákazníci možnost vidět boty naživo a pokud možno si je vyzkoušeli. Proto jsme se již od samého začátku soustředili, aby se na prodejny značky Vasky dostaly také botasky. Navíc jsme se rozhodli vybudovat v Krakovské ulici v Praze první prodejnu Botas, kterou jsme otevřeli po roce od převzetí značky. Hned poté jsme otevřeli concept store Botas/ Vasky na Černém Mostě. Nedávno se nám pak počet kamenných prodejen rozrostl ještě o pobočku v ulici Na Příkopě – jedné z nejlukrativnějších ulic v Česku. Nyní tedy mají zákazníci možnost obout se do botasek na jedenácti místech po republice, ale chceme, aby tento počet nadál rostl.

Co je dnes pro zákazníky v kamenných obchodech nejdůležitější?

Zákaznická zkušenost má pro nás obrovský význam, a proto v našem týmu najdete profesionální prodejce, kteří ševcovské řemeslo milují. Zároveň o botaskách vědí vše a také ovládají komunikaci se zákazníkem. Jenom tak mohou předat zákazníkům tu správnou hodnotu. Velmi důležitá pro zákazníka je také naskladněnost, snažíme se tedy prodejny zásobovat co nejlépe.

Váš concept store v Krakovské ulici v Praze nyní získal ocenění Visa Czech Top Shop. Co to pro vás znamená?

Za ocenění jsme velmi rádi, potěšilo nás to a dodalo motivaci k rozšiřování poboček do budoucna. Těšíme se, jak si prodejna povede ve finále v březnu příštího roku.

Botas patří mezi tradiční brandy se zavedeným vizuálem svých produktů. Chystáte v tomto ohledu nějaké inovace, nebo se chcete držet stylu, pro který je tato značka známá?

Postupně pracujeme na inovacích v obou směrech. Tradiční vizuál a vzhled plně respektujeme, nicméně jsme ho rebrandovali a design poupravili podle našich představ. Tradiční kolekce budeme rozšiřovat a inovovat, pracujeme však také na zcela nových modelech. Tím je teď čerstvě model Organic, který stojí na jiném principu výroby a byl vyvinut ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně. Je biodegradabilní, podešev se rozloží za 25 let, a je rozšířený tak, aby seděl na jakýkoli typ chodidla.

Společně s bratrem Václavem působíte jako vzory úspěšných mladých podnikatelů. Je tento podnikatelský duch něco, co ve vaší rodině koluje dlouhá léta, nebo spíše vystupujete z řady?

Podnikatelský duch máme tak nějak v s obě. Přestože si naše maminka nepřála, abychom podnikali, a představovala si nás spíše v jiných profesích. Tátu jako podnikatele ale těší, že se pokoušíme v tomto oboru také prorazit.

Přečtěte si také