Kdysi se mu říkalo „sporťák pro chudé“, dnes byste za něj dali miliony

Řeč je o originálních sportovních kupé Peugeot-Darl’mat, jejichž historie je stejně podivná jako jejich jméno. Tyto vozy se rodily v minulém století v karosářské dílně pařížského dealera peugeotů, Émila Darl’mata (1892-1970).

Émile Darl’mat začínal ve dvacátých letech v Paříži jako prodejce vozů značky Peugeot. Jakožto vyučený mechanik měl potřebné předpoklady, navíc byl obdařen mimořádným designérským talentem. Kromě toho měl bezpochyby i velký smysl pro byznys. Díky tomu začal ve své karosářské dílně vyvíjet sportovní úpravy karoserií. Jako první přetvořil modely Peugeot 201, 301 a 601 v zajímavá sportovně střižená kupé. Brzy se stal dvorním tvůrcem sportovních vozů značky Peugeot.

Od roku 1936 už se jeho vozy pod obchodním názvem Peugeot-Darl’mat vyráběly v samém srdci Peugeotu – ve východofrancouzském Sochaux. Francouzští klienti si tato šik kupátka velmi oblíbili, zejména proto, že byly mnohem levnější než tehdejší sportovní vozy. Říkalo se jim „sporťáky pro chudé“. Obchodní aktivity Émila Darl’mata jen kvetly, pak ale přišla druhá světová válka a s ní i zastavení výroby.

Návrat ke kořenům

Po válce se Darl’mat pustil do obnovy svého automobilového byznysu. Vyrobil ještě malý dvoudveřový fastback kupé založený na Peugeotu 202, který dokonce v říjnu 1947 vystavil na pařížském autosalonu, nicméně výroba představovala jen pár kousků. V padesátých letech vyšel z dílny Darl’Mat ještě dvoudveřový kabriolet 203, kterého se vyrobilo 150 kusů. Posledním Darl’matovým dílem bylo kupé vycházející z Peugeotu 403. Toho se však vyrobilo pouhých pět kusů. Malosériová výroba přestala vynášet, a tak se firma Darl’mat vrátila ke své činnosti, pro kterou ji její majitel v roce 1923 založil, a to prodávání aut.

Sportovní geny v plné síle

Nicméně s Darl’matem geny sportovního designu nezmizely. Naopak. Značkou Peugeot se prolínaly po celou její historii. Vzpomeňme třeba na extravagantní kupé-kabriolety 206 CC či 308 CC, která už se sice po celá desetiletí nevyrábějí, ale dodnes vzbuzují na silnicích pozornost. Nebo svérázný sporťák RCZ, který byl skutečným klenotem francouzské automobilky. Také dnešní podoba sportovně-elegantního designu Peugeotu vyvolává emoce a nadšení. Názornou ukázkou je Peugeot 408. S tím automobilka zbořila zažitá pravidla. Tento vůz totiž zkombinoval různé segmenty tak, že vznikl vysoce atraktivní dynamický fastback, který přímo vyzývá k nezapomenutelným jízdním zážitkům. Podobnou cestou se pustil i zcela nový Peugeot 3008. Má nezaměnitelné prvky SUV a současně dramaticky skloněnou záď ve stylu sportovních kupé. Efektní, zajímavé, … prostě geniální!

Překvapující návštěva

Vraťme se ale k vozům Peugeot-Darl’mat. Moc se jich do dneška nezachovalo. Jeden se ale překvapivě objevil i Česku. Jeho majitel s ním dorazil v roce 2018 na prestižní mezinárodní sraz International L’Aventure Peugeot Meeting. Toto setkání historických vozidel Peugeot se zatím u nás konalo jen jednou a exkluzivní 402 Peugeot Darl’mat zde byl hlavní atrakcí. Jde totiž o vůz, jehož hodnota dosahuje několika milionů. Na vůz přezdívaný „sporťák pro chudé“ to není špatné! Zajímavé je i to, jak dostal ke svému majiteli. Ten si jej překvapivě přivezl z USA, kam si ho na jaře roku 1945 odvezl jeden americký voják, který osvobozoval Paříž. Ovšem nejednalo se o jediný vůz, který takto přeplul Atlantik a začal nový život v Americe. Američtí vojáci se údajně do vozidel Peugeot Darl’mat zamilovali a odvezli si hned několik kusů. Hrdí Francouzi se ovšem snaží své národní dědictví dostat zpátky. Vznikla dokonce Asociace Darl’mat, jejíž cílem je najít a vrátit historická vozidla zpět do Francie.

Přečtěte si také