Každý balíček je originál

Před jedenácti lety jsme byli na trhu téměř sami. Nyní už je tu dalších dvacet konkurentů, říká Pavel Jelínek, manažer prodeje společnosti Jihočeské Jerky.

Dělají si všechno hezky česky a regionálně. Jihočeské Jerky kupují od místních dodavatelů veškeré druhy masa a mění je v pochoutku, kterou v tuzemsku do startu jejich vlastní produkce téměř nebylo možné sehnat. „Někdy v roce 2011 nás sušené maso zaujalo při dovolené v zahraniční. Vyráběli jsme tehdy masné produkty, a tak jsme si řekli, že bychom ho mohli začít dělat i my,“ vzpomíná Pavel Jelínek. Jihočeské Jerky spolupracují hlavně s lokálními dodavateli.

Prozradíte, jak Jihočeské Jerky začínaly?
Chtěli jsme vyrábět produkt, který by se hodil do současných trendů zdravé výživy, turistiky či fitness. Začátky nebyly snadné, proces výroby jsme dlouho ladili. Každopádně jsme trvali na tom, že budeme dělat vše tady na jihu Čech. Naším cílem bylo udělat regionální potravinu a brát suroviny pro výrobu od místních dodavatelů, a tím i podporovat český chov a lokální rodinné firmy a malé farmáře.“

Bylo složité jerky vyrobit?
Ze začátku jsme nevěděli vlastně téměř nic. Jak to dělat, jak dlouho maso sušit, jaký postup zvolit. Dlouho trvalo, než jsme přišli na to, jak ten produkt uchopit, aby to vypadalo a chutnalo správně. Dnes je už proces výroby relativně jednoduchý. Už víme, co máme dělat. Máme kvalitní sušárnu, jednu z nejmodernějších v Česku, na které to hodně záleží. První jsme udělali hovězí jerky, které jsou ve světě klasikou a dodnes jsou i u nás nejprodávanější. Pak jsme začali vyrábět jerky z dalšího masa, například z kachního či vepřového nebo i z kaprů. Celkem nyní máme 17 druhů. A jelikož je to ruční výroba, každý balíček je originál.

Kde probíhá výroba sušeného masa?
Příprava surovin, krájení, vážení a balení s následnou výstupní kontrolou kvality probíhá ručně v Mostkách u Kaplice, kde máme veškeré zázemí. Historicky jsme tam s masem pracovali. Uzeniny se tam vyráběly už před námi. My jejich recepty oprášili, a jelikož je tchán z řeznické rodiny, udělali jsme si to podle sebe. Dělali jsme sekanou, klobásy, tlačenku, ale to všechno je dnes již okrajovou záležitostí, protože vše převálcovaly jerky, které se staly naším hlavním výrobním artiklem. Zakládáme si na tom, že jerky jsou čistě přírodní produkt. Jedinými konzervanty jsou kouř a mořská sůl, nic jiného v našich jerkách není. Jdeme čistě přírodní cestou.“

Za jak dlouho se vaše sušené maso dostane k zákazníkovi?
Samotný produkt je od zpracování masa po sušení a balení vyrobený za dva až tři dny, pak odchází na prodejny. Máme maličký sklad, protože chceme, aby to chodilo čerstvé přímo k zákazníkům.

Pojďme se vrátit k šíři vašeho sortimentu. Na čem si vaši zákazníci mohou pochutnat?
Máme sedmnáct produktů a vždy jde o maso z jihočeské produkce. Z těch velkých hráčů v Česku jsme jediní, kteří to dělají od začátku do konce ručně. Máme české maso, které si sami kontrolujeme, a také obaly, krabičky, sáčky, e-shop a všechny designy jsou dělané na jihu Čech. Prostě nechceme nic z Číny, kde by se samozřejmě dalo vše pořídit levněji.

Proč jsou jerky tak populární?
Jsou zdravé, dají se vzít všude s sebou a v malé gramáži je ukryta spousta energie. Nezdá se to, ale když si dáte ten malý balíček, tak vás nasytí. Obliba vznikla i díky zdravému životnímu stylu, víc lidí sportuje. A podívejte se na zadní stranu obalu na složení. Když si to přečtete, tak tu vévodí bílkoviny. Žádné sacharidy, nic dalšího. Pro toho, kdo hodně sportuje a záleží mu na tom, co jí, je tohle pro něj perfektní. Ultračistá potravina. Výjimkou je pouze příchuť hovězí teriyaki, kde je daná směs koření.

Povědomí o značce Jihočeské Jerky nyní stoupá i díky spolupráci s Kauflandem.
Moc si toho vážíme. Znamená to, že nám Kaufland věří, že to děláme správně. A navíc to zapadá do jejich konceptu, který se snaží zákazníkům přinášet regionální potraviny. Jsme rádi, že nás k partnerství oslovili a že jsme se domluvili na podmínkách.

Co pro vás spolupráce s takovým řetězcem znamená?
Dnes už jenom e-shop nestačí a jsme moc rádi, že jsme se dostali do několika prodejen Kaufland. Budeme rádi, když se budeme rozšiřovat do dalších prodejen.

Které z vašich produktů jsou nejpopulárnější?
Všechny druhy hovězího, zvěřina a krůta. Tyhle tři jdou nejvíce. Trošku v pozadí je vepřové, byť mně chutná skoro nejvíc, pak kachna a úplná specialitka je kapr a dětské jerky.

Přečtěte si také