Kaufland je pro nás důležitý partner

Je skvělé, že takový velký řetězec spolupracuje s lokálními dodavateli, kteří produkují českou zeleninu, říká pěstitel Lukáš Rázl.

Nejchutnější rajčata jsou ta čerstvě sklizená. A taková už třetím rokem na pulty Kauflandu posílá pod značkou Naše rajče pěstitel Lukáš Rázl, jehož dva skleníky v Tušimicích u Kadaně zajišťují úrodu nepřetržitě. Navíc jsou ekologické, protože využívají odpadové teplo, dešťovou vodu a přírodní opylování rostlin.

Jak těžké je vypěstovat dobré rajče?
Je to věda. Skleníky v Česku nemají velkou tradici. Než jsme začali, vyžádalo si to hodně práce, šest let příprav, než jsme si do toho troufli jít. Pro správné pěstování je třeba hlídat například barevnost světel, která musejí být speciál­ně nastavená, aby vyhovovala rostlinám. Zářivky jsou zkonstruované tak, aby sazenicím dodávaly správné světelné spektrum.

Využíváte ekologický skleník. Jakým způsobem v něm rajčata pěstujete?
Při pěstování využíváme ve skleníku moderní technologie, které zajišťují přísun živin, ideální teplotu a přirozené světlo. Z nedaleké elektrárny bereme odpadní teplo na vytápění, topíme celý rok, zavlažujeme dešťovou vodou a rostliny opylovávají čmeláci žijící ve skleníku.

Mohou být vaše rajčata označená jako bio?
Jsme sice maximálně ekologičtí a používáme pouze organická hnojiva, ale dle definice EU mít nálepku bio nemohou. To by sazenice musely být kořeněné v hlíně.

Jak je ve sklenících zajištěno opylování květů?
Na to máme čmeláky. I o ně se staráme jako o své zaměstnance. Aktivita čmeláků se odvíjí od denního světla. Každý by si možná řekl, že jim proto co nejvíc svítíme, aby stále pracovali, ale to by se buď unavili, nebo upracovali. Aby čmeláci zůstali v dobré kondici, musejí dostatečně spát. Ideálně 12 hodin. Proto máme speciální systém. Po 12 hodinách čmelákům světlo ztlumíme, což v nich vyvolá pocit, že se stmívá a vrátí se do čmelínů.

Za jak dlouho rajče vyroste a jak se pozná to dobré?
V našich sklenících pěstujeme velká keříková a středně velká koktejlová rajčata. Z každé rostliny máme úrodu přibližně za tři měsíce. Zásadní je zralost a čerstvost. To má vliv na chuť a vůni plodů. Kvalita čerstvě utržených rajčat se nedá s těmi dováženými srovnávat, například z Maroka putují do Česka dva tisíce kilometrů a zhruba týden. Aby dorazila neporušená, musejí se utrhnout dříve, než uzrají a změknou. U nás se trhají, až když jsou zralá.

Je rozdíl poznat i po tepelné úpravě rajčat?
Rozhodně. Spousta českých domácností dělá rajskou omáčku z protlaku. Moje babička ji vařila z domácích rajčat. Dala je do hrnce, přidala trochu vody, rozvařila, rozmixovala a byla z toho vynikající rajská. To se nedá srovnávat. Když si uděláte rajskou z našich rajčat, je tak sladká, že do ní ani nemusíte přidávat cukr.

Co doporučujete při skladování rajčat?
V Česku je zažité, že když se koupí rajčata, dají se do ledničky. Jenže rajče není zvyklé na nízké teploty, takže když ho dáte do ledničky, zabijete jeho chuť a vůni. Rajče by nemělo být v teplotě pod deset stupňů Celsia. Lidé je tam dávají, protože mají pocit, že jim jinak shnijí. Ale když je dáte do tmavé místnosti, vydrží i měsíc.

Česká keříčková rajčata dodáváte do prodejen Kaufland celý rok?
Ano, a hlavní při spolupráci je, že když dnes rajče utrhneme, zítra je na pultech prodejen Kauflandu. Na rozdíl od rajčat z Nizozemska, Španělska nebo Maroka, kde je mnohem delší logistický proces a rajčata se musejí sbírat nedozrálá. Ta sice do barvy dojdou, ale už nemají chuť, vůni a především nutriční hodnotu.

Pro Kaufland je čerstvost a kvalita produktů zásadní. Pro dodavatele
je důležité partnerství. Co pro vás znamená spolupráce s Kauflandem?
Kaufland je pro nás důležitý partner a jsem rád za tuto spolupráci. Pro zemědělce je zásadní předvídatelnost a pro nás je nejdůležitější předvídatelný partner. Kaufland je velká a stabilní společnost a my jsme schopní zajistit dlouhodobé dodávky pro zákazníky. Tato spolupráce nám dává určitou jistotu pro další vývoj a možnost plánovat rozšiřování produkce. Jsem rád, že Kaufland reaguje na zvýšenou poptávku po lokálních produktech a vyhledává a oslovuje regionální producenty.

Přečtěte si také