Kamenné prodejny jsou naše budoucnost

Rádi platíme daně, když se nám daří, říká Peter Brányik, šéf Jysku pro Česko a Slovensko.

Dánský řetězec prodejen pro domácnost Jysk se úspěšně zabydlel na českém trhu, kde provozuje více než stovku obchodů. Přesto vidí šéf řetězce prostor pro expanzi. Upozorňuje ale, že Jysk bude nové prodejny otevírat, jen pokud budou profitabilní. „Chceme se dostat blíž k zákazníkovi, lokální dostupností i důvěrou vloženou do volby nakupovat právě u nás. Chceme být místními potravinami v bytovém zařízení,“ hovoří o směřování společnosti Jysk Peter Brányik, generální ředitel firmy pro Českou republiku a Slovensko. Odpovědi v rozhovoru záměrně ponecháváme v jeho rodném slovenském jazyce.

Většina Čechů asi netuší, že slovo „Jysk“ v dánštině znamená označení pro někoho nebo něčeho pocházejícího z Jutska. Firma je hrdá na svůj skandinávský původ, co přesně pro vás slovo Jysk znamená?
Ak sa skryjem za logo, tak Jysk je pre mňa stabilný zamestnávateľ. V širšom ponímaní sú to hlavne ľudia vo vedení, ktorí vytvárajú atmosféru dôvery napríklad aj tým, že platí dané slovo alebo podanie ruky. Pre nich som partnerom.

Projevuje se skandinávský původ korporace i například v ochotě platit
daně, v důrazu na sociální stát, přístup „když se daří mně, tak ať se daří i ostatním“?
Nedokážem kvalifikovane posúdiť súvislosť medzi pôvodom a ochotou platiť dane. Je však nepochybné, že ak už raz platíte nemalé dane ako v škandinávskych krajinách, právom očakávate, že vám to štát vráti, že s peniazmi bude efektívne nakladať a jeho snahou bude zvyšovať kvalitu života svojich občanov. Je evidentné, že dánska spoločnosť si berie príklad od svojich volených zástupcov a ochotne platí dane. Môj šéf Jan Boegh mi raz dávno povedal: „Peter, we like to pay taxes“ a mne táto jednoduchá veta dodnes uľahčuje život.

V pozici generálního ředitele pro Česko a Slovensko působíte 15 let. Jak se za tuto poměrně dlouhou dobu změnil česko-slovenský trh?
Trh sa mení tým, že u nás existuje konkurenčné prostredie nielen v oblasti bytového zaria­denia, ale aj v maloobchode vôbec. Posun míľovými krokmi vidím hlavne v atraktivite prostredia a komforte nakupovania, čo súvisí aj so službami a dôverou nakupovať. Bez možnosti kedykoľvek zrušiť objednávku alebo napríklad vrátiť tovar by nás zákazníci dlhodobo netolerovali.

V loňském roce jste otevřeli stou prodejnu v Česku, na Slovensku máte téměř 50 obchodů. Je zde ještě prostor pro masivní otevírání nových obchodů?
Priestor na expanziu ešte stále existuje, ale už sa blížime do záverečnej etapy. Povedzme, že máme zhruba na 80 percent hotovo. Ale plány sú jedna vec a realita druhá. Budeme otvárať nové predajne len v prípade, že budú profitabilné. Priestor na ďalší rozvoj nachádzame aj v modernizácii už existujúcich predajní, preto je súčasťou našich plánov na najbližšie roky implementácia nového konceptu. Ten je spolu s rozšírenou sieťou predajní našou budúcnosťou.

Na čem je založen nový koncept? Dokdy chcete upravit všechny prodejny?
Nový koncept 3.0 je výnimočný efektívnejším využitím priestoru, ktorý spĺňa očakávania zákazníkov na komfort nakupovania. Jednoducho povedané, zákazníci sa môžu tešiť na rozšírenú predajnú plochu, väčšie množstvo inšpirácie vo forme zariadených izieb a koláží. Naším cieľom je prestavať všetky predajne počas nasledujú­cich troch rokov. Približne jedna tretina je za nami. Do toho počítam aj nové predajne, ktoré sú automaticky v novom prevedení.

Zdá se, že dnešní doba přeje více internetovým obchodům než kamenným – jak jste na tom s tržbami z internetu?
Je pravda, že počas núteného zatvorenia predajní sa nám tržby presunuli do online priestoru. Takýto šok sme nečakali, ale boli sme pripravení. Náš e-shop úspešne fungoval aj predtým, len sme museli prispôsobiť predajne na výdajné miesta. Súčasťou toho bola aj služba Klikni a vyzdvihni, ktorá si našla ešte viac priaznivcov. Na druhej strane sa nezmenila potreba ľudí sa osobne inšpirovať, pre­hliadnuť si sortiment alebo si nechať odborne poradiť pri výbere výrobkov, ktoré budú súčasťou ich domova.

Přečtěte si také