Soutěž Visa Czech Top Shop každý měsíc oceňuje kamenné prodejny, které vynikají zákaznickou zkušeností. Porotci prodejny osobně navštěvují a hodnotí v osmi kategoriích, mezi kterými jsou třeba exteriér a design, úroveň personálu, komunikace k zákazníkovi nebo podpora moderních způsobů placení. Co vše bude pro zákazníky v budoucnu důležité a co je cílem soutěže, přibližuje za společnost Visa Josef Kunčar, ředitel divize akceptační sítě pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
► Co je soutěž Visa Czech Top Shop a jak funguje?
Cílem soutěže je všeobecné pozvednutí nákupní kultury v Česku. Předně má motivovat obchodníky k vylepšování prodejen a nákupní zkušenosti a oceňovat ty, kteří tak již činí, a zároveň chceme veřejnost seznamovat s obchody, které stojí za návštěvu.
► Proč se Visa rozhodla se soutěží spojit?
Prostřednictvím soutěže jsme chtěli nejen podpořit malé a střední obchodníky a lokální značky a motivovat je k neustálému zlepšování svých služeb, ale také upozornit na důležitost pozitivní zákaznické zkušenosti a ocenit podniky, které to dělají dobře. Soutěž jsme navíc začali podporovat v době, kdy končily lockdowny a zákazníci se pomalu začínali vracet do kamenných prodejen. Byl to určitý způsob, jak oslavit opětovné otevření obchodů a zároveň podpořit obchodníky, kteří to tehdy neměli jednoduché. Visu běžná veřejnost často spojuje jen s platebními kartami, ale pravdou je, že jsme primárně technologickou společností v oblasti plateb. Neustále své služby a produkty zdokonalujeme a pro české obchodníky nabízíme opěrný systém, na který se mohou kdykoli obrátit, ať zrovna startují svůj nový byznys, nebo vylepšují stávající provozovny.
► Jak hodnotíte úroveň prodejen v Česku?
Od té doby, co se angažuji v soutěži Visa Czech Top Shop, mě prodejci v Česku nepřestávají příjemně překvapovat. Možná největším překvapením pro mě jsou úžasné prodejny mimo velká města, v místech, kde bychom je možná ani nečekali. V minulosti jsme takto ocenili například prodejnu a aromaterapeutické centrum v Českém Švýcarsku, řeznictví v Lounech, prodejnu regionálních potravin v Litovli nebo centrum koloběžek v Hanušovicích. Rozhodně se nezaměřujeme jen na velká města nebo na velké řetězce.
► Jednou z kategorií, kterou při hodnocení prodejen v soutěži Visa Czech Top Shop sledujete, jsou možnosti platby. Platí zákazníci raději kartou?
Podíl platebních transakcí kartou v obchodech neustále roste. Zákazníci ve většině případů platbu kartou preferují, protože je rychlá, pohodlná a bezpečná. Zároveň obchodníkům zvyšuje tržby. Průzkumy ukazují, že při umožnění platby kartou se tržby zvýší až o 12 procent. Trend růstu plateb kartou pozorujeme jak v kamenných prodejnách, tak v e-commerce. Důležitá je bezpečnost, protože u platby kartou platí takzvaný charge back, což je svým způsobem pojištění. Pokud zboží nedorazí, zákazník může platbu reklamovat, a pokud nedojde k nápravě, získá peníze zpět.
► Kde vidíte budoucnost nakupování za několik let?
Z pohledu zákazníka bude určitě kladen stále větší důraz na pohodlí a bezpečí. Fyzický svět se bude stále více prolínat s tím online a zákazníci budou mít na výběr další platební metody. Zároveň bude přibývat případů, kdy zvolený typ platby proběhne automaticky – například automatická platba za parkování nebo dobití elektroauta, platby ve hrách nebo virtuálním prostředí a tak dále.
Věříme, že přidanou hodnotou platebních karet bude nejen jejich bezpečnost, rychlost a spolehlivost, ale díky digitalizaci také pohodlí a multifunkčnost.
•